Socker i gräs?
Hej
De finns ju socker i vårat gräs vi har i våra hagar. Men hur farligt är detta socker? Fick idag höra att detta socker är de som gör att vissa hästar blir tjocka. Stämmer detta?

Är det mer socker nu under hösten än under sommaren?
Finns lite att läsa här, se under 4 & 5:
http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/ekologiskt_lantbruk/EKL13/EKL13L.HTM
Veritas odium paretFörvånad
Energi blir de tjocka av….
Det finns ALLTID socker i gräset.
Och det är nog inte specifikt just sockret de blir tjocka av utan helt enkelt när de får för mycket energi. Socker är ju ett av de ämnen som tillför energi.

Gräs innehåller mkt fruktoser, dvs sockerarter. Extra mkt fruktoser är det tex. efter en torr period när det börjar regna o gräset tar fart o börjar växa och massor med fruktoser är det om det varit frostnatt. Det är mer fruktoser i kort gräs än i övervuxet.
Fruktoserna sägs bla. kunna orsaka fång.
Mja, det är fruktaner som orsakar fång. Fruktaner är kedjor av fruktos och dessa fruktaner bildas t.ex vid frost, om gräset är "stressat" (hårt nerbetat) etc.

#6 förlåt, det var det jag menade men är nog lite trött så här på kvällskvisten
Detta kanske är intressant?:
ursäkta mej att jag kapar tråden lite…spontant när jag läser denna fakta om socker och fruktan undrar jag hur betfor påverkar våra hästar, detta foder har väl högt sockervärde???
//fejema

Betfor har inte lika höga sockervärden som gräs, dessutom innehåller betfor nyttiga fibrer
#9 - betfor innehåller en del socker, men inte så mkt som man skulle kunna tro. Och det är inte fruktos utan är väl snarare mer "vanligt socker" (vad det nu heter på kemispråk, det har jag glömt…
).

#11 Sackaros?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#11 Så att betfor är inte jättefarligt att ge till fånghästar?
Det finns numera en #betfor" som är 95% sockerfri och grusfri 
#13 - betfor är inget man behöver vara särskilt orolig för, vad gäller fånghästar. Själva betfibern är snarare BRA för fångisar. Är man orolig för sockret från melassen i betforn så kan man hälla bort vattnet efter att det svällt färdigt, så försvinner det mesta av melassen. Annars finns en melassfri betfiber att köpa också. Möjligen är det den det har länkats till i inlägget ovan.

#15 Ah visste jag inte. Tack för svar! =)