Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1081 ggr
Nitro
0

älgfluge-hjälp!!!

Min stackars ponny har blivit utsatt för något av en älgfluge-attack. Täcket var söndersparkat när jag kom ut och jag plockade massor med älgflugor på honom. Vi har aldrig ens haft det problemet förut och jag har ingen aning om hur man håller dom väck från honom!

- Hur får man bort dom effektivast, när de redan sitter i pälsen?

- Hur lindrar man alla bett han har, då de ömmar mycket?

- Hur förebygger man att de vill angripa honom?

Tacksam för snabbt svar.

Milla
0

Vad är det för något??? har aldrig hört talas om älgflugor, men det låter onekligen hemskt för djuren.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

PP
0

#1 Sök på lusflugor så får du nog träff på de små äcklen… Finns flera olika sorter, på älg, rådjur, hjortar och fåglar. Kommer flygande i skogen, landar på ett värddjur och släpper då vingarna och "går till attack". Mina shettisar har varit ganska oberörda när de blivit bitna, men hästar som är känsligare kan bli helt galna av dem.

Här hade vi en boom för några år sen då det var en lång och varm höst och det formligen vimlade av dem. Efter det har de varit lite lugnare.

Fick med mej en för mej helt ny sort, dubbelt så stora, efter att ha haft ett sto på betäckning i Smålands skogar. De släppte dock inte vingarna utan satt bara på hästen (vid skap och under svansen) förmodligen i väntan på något smaskigare värddjur…

#0 Har tyvärr inga bra tips… Vi har fått plocka bort dem för hand, vilket inte är det lättaste på långhåriga ponnyer där de lätt försvinner i pälsen - det är snabba rackare dessutom. Blä, lider så med dej och framförallt din häst.

PP
0

Försöker mej på en länk

PP
0

Enligt ett inlägg på Bukefalos ska Bayticol.vet pour-on lösning hjälpa…

PP
0

Mer info om de små liven, här

Milla
0

men fy sicka äckliga ena, såna har jag aldrig träffat på

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

helenecarlsson
0

Här i skogen har vi fått en ordentlig invasion sista veckorna, två av mina ponnyer har drabbats, en som fått flera små bett under manen och en som fått flera bitmärken som svullnat fult på ena låret av lusfluga, där har jag tvättat med jodopax i ett stort område runt betten morgon och kväll och nu har svullnaden lagt sig och inga fler bett har kommit till så de lusflugorna har nog flytt.
Nu sprayar jag mina ponnyer lite extra med pälsglans och hoppas att de blir oattraktiva i lusflugans näsa och än så länge har det inte blivit några nya bett däremot har jag sett många med vingarna kvar både på mig själv och pållarna.

En granne tvättade sin ponny med loppschampo (dermocan är till hundar egentligen) då hade lusflugan krupit fram… hehe..

Carita
0

De är hemska och bits rejält, jag blev biten senast i morse. Varje kväll känns det som håret kryllar av dem.

Dior
0

Sen jag jobbade i skogen har jag insett att de finns främst bland barr, älskar svett och värme. MJ´s djursalva var det mest effektiva att få bort dem, dränkte käderna med detta medel och utan medel var ändå alternativet att knäcka nacken på dessa äckliga kryp. Men, som sagt, mot hästar tipsar jag om Mj´s…

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

SannaHolmgren
1

Lusflugan kan sprida borrelia. Blev själv smittad av ett bett från lusfluga för några år sen, fast penicillin hjälper bra mot sådant.

Nitro
0

Han hade täcke på sig, så han är invarderad under magen, den är helt bulig då han verkar reagera mycket på dem.
Att plocka dom för hand är inte så lätt, under magen blir det vissa problem. De på övriga kroppen är lite lättare att hitta.

Ska se om det är karens på något lusmedel och prova det.