Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 948 ggr
Anna-karinS
0

Angående körning!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag undrar om ni kan länka eller tala om för mig vad som gäller vi tävling i körning (inte trav) vad gäller utrustning och vagn.

Jag har en Globus vagn för b-ponny som jag tycker duger för mig, men som vad jag förstår inte går att använda på tävling eller?

Jag är tacksam för alla svar då jag inte kan så mycket om det här med finkörning som jag kallar det. Jag har bara hållit på med travare och fd travare förut så allt det här är nytt för mig.(varmblodstavare)

Med vänlig hälsning

Anna-karin

HannaDolly
0

Jag har samma fråga  , skulle vilja prova tävla och undrar vad man behöver för utrustning och så :)

Anna-karinS
0

Va bra, då får vi hoppas på många svar!!Skrattande

ThiffannyJ
0

Har ni kikat in på denna sida? http://www.klubbenshetland.se/ där finns det massor av kunniga människor man kan fråga, och massa man kan läsa om körning!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Anna-karinS
0

Jag har letat info om vagnar men inte hittat något där men jag kanske har titta dåligt, jag ska göra ett nytt försök.

Tackar!

ThiffannyJ
0

Jag fick denna länk av Ulrika Gindemo som tävlar jättemycket i körning. De säljer vagnar som är godkända enligt TR http://www.westerdal.se/

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

PP
0

Det beror lite på vilken nivå du tänkt börja tävla körning på. I RKS har vi t ex inte krav på någon viss bredd på vagnen som det är om man ska tävla på "riktiga" tävlingar som följer Ridsportsförbundets TR - RKS tävlingar går som klubbtävlingar och även om vi försöker följa TR i det mesta, så är det meningen att det ska vara en klubb där man kan prova på.

Kolla gärna www.kuskringen.nu, där finns en hel del information om körning.

TR hittar du på Ridsportsförbundets hemsida. http://www3.ridsport.se/

Lycka till!

UG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Anna-Karin!
Jätteroligt att du är intresserad av att tävla klassisk körning! Du har fått bra svar på dina frågor ovan.

Ett bra och enkelt sätt att komma igång med tävling är att ta kontakt med sin lokala körförening. Länk finns på kuskringen.se 
Du får hjälp igång av din lagledare och lagkamrater om du börjar tävla i Lagserien vilket nog de flesta gör.

Du frågar vilken utrustning som behövs: Din vagn behöver vara minst 125 cm i hjulspåret. En kuskkil (kudde) är bra och gör att du kommer upp i hästens rygghöjd. Reflexer behövs! - vitt framåt, rött bakåt och orange åt sidorna. Draglinor på selet, svängel på vagnen. Kuskförkläde, bruna handskar, pisk som räcker fram till däckeln, huvudbonad (jag använder hjälm). Däckelunderlägg för hästens komfort…. är det jag kommer på på rak arm.

Skynda inte iväg och köp dessa dyra saker! I din lokala körförening finns säkerligen mängder av kuskar med begagnad utrustning!

Annat som behövs är grönt kort, tävlingslicens, hästpass, vacc, chipp, mätintyg. Och en groom över 15 år.

I RKS tävlingar är mycket av ovanstående inte en nödvändighet.

entill
0

Utrustning i all ära, men det viktigaste om man skall tävla i klassisk körning är nog att man lär sig köra på ett annorlunda sätt än inom travet. Ta gärna kontakt med någon som sysslar med båda delarna så kan du få veta vad som skiljer och vad som är gemensamt. Då kan du också få veta mer om hur utrustningen skall vara. Ta inte illa upp om du träffar på folk som rynkar på näsan år trav, den finns sådana inom den klassiska körningan, lika väl som det finns folk inom travet som rynkar på näsan åt "finkörning".

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Ahnna
0

Det som framförallt skiljer sig är väl dressyren, som oftast är ganska obefintlig inom travet. (Nu pratar jag inte om att hästen lyder röstkommandona, utan om att den går i dressyrmässig form.) Det tar lååång tid för en häst att muskla om sig från travform till "klassisk körning"-form, men det går snabbare om man gör rätt från början. Mitt tips är därför att gå kurser för körtränare och har du möjlighet så åk och träna regelbundet om det finns någon körtränare i närheten.

Har du en lydig och alert häst som har en stark kropp genom bra dressyrarbete så är precision och maraton en bagatell. Det handlar i princip om att svänga på millimetern rätt och hålla ett högt tempo genom kurvorna etc. Så taktik och en svängbar häst är A och O. (Och kondition förstås, eftersom man ska kunna ta sig mellan hindren också.)

Inom RKS måste du ha en vagn med svängel, pisk i handen, huvudbonad på huvudet, körförkläde över benen, handskar på händerna och en sele med draglinor om inget annat framgår av propositionen. Det är inget krav på reflexer eller vagnsbredd, men ekipaget ska vara säkert och inte innebära onödiga risker. Eftersom vi i dagsläget inte har några spannkontroller på tävlingarna så måste varje kusk själv se över sitt ekipage och kontrollera att allt sitter som det ska. Avsaknad av ovanstående utrustning kan medföra uteslutning, men om man inte har allt så brukar det gå bra att låna från andra. Det är som sagt en liten tävlingsklubb "för alla", oavsett om man är total nybörjare eller har hållt på ett tag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anna-karinS
0

Tack för alla bra svar!

Angående RKS så får nog jag inte vara med där pga att min shettis är för stor. Men när det blir dags för min unghäst att bli inkörd så får jag vara med där. Jag kanske får vara med på någon kurs iallafall med min stora kille?? Annars funkar han bra som "trädgårdstraktor" här hemma. Vi drar ris och lövsäckar med mera. Jag har tömkört honom i två år för att vänja honom med det mesta så när det var dags för vagnen så var det inga problem. Men det har inte varit så mycket dressyr arbete precis. Vi var med på prova på kurs i tömkörning för Pernilla Persson i våras. Det var jätte kul. Så jag ska absolut försöka få tag i en tränare som ni föreslår för att få lite hjälp med dressyren.

Tack för hjälpen.