För lång?? :o
Lite långa kanske, men det känns som att skaklara ska färstas högre upp, ser ut som att hon får hela tyngden på manken?
Delad glädje är dubbel glädje :)
Om du jämför med denna bild, så ser du hur "högt" upp jag har fäst min vagn, men du har ju å andra sidan en sådan sele, så du kan ju inte fästa högre upp…

#3 Tack , för tipset
Men måste man inte ha en svängel om man ska göra så?
Fattar ungefär hur man gör en själv. Vore bra om du kunde visa med bilder steg för steg (förlåt om jag är trög och inte fattar)
Fattar inte helt hur man sen ska sätta fast vagnen i den öglan ..
Visa gärna som sagt med bilder steg för steg typ (A)
#1 håller med om att det verkar få hela tyngden på manken . Ska försöka göra som #3 visade . :) Verkar rikitgt bra :DD

Det ser ut som att du skulle kunna korta skaklarna 40-50 cm utan problem, kanske mer. Det går att göra förhållandevis enkelt om man är svetskunnig. (Eller tar vargnen till någon som är det.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#2 Vilken söt shettis, vad är det för stam?

#4 Ja, man bör nog ha både draglinor och baksele för att säkert kunna köra med vagnen i öglor…
Man för bara in skaklarna i öglorna och så ligger de där av sin egen vikt. Se bild.
Men man behöver draglinor, som ju fästs i en svängel, för att "stabilisera" skaklarna så att de inte ska kunna glida ur. En baksele hjälper hästen när den måste bromsa hela ekipaget, och hindrar att vagnen skjuts för långt framåt av sin egen vikt.
Svängel går att ordna relativt enkelt. Finns att köpa, lixom draglinor och baksele, från flera webbutiker.
Svängel
Baksele (klicka dej fram, Nätbutik-Selar Tömmar mm och skrolla dej neråt)
Draglinor

Äsch, gick inte att länka som jag tänkt till Draglinorna. Du får klicka dej fram till Körutrustning…
#8 Tack! Ponnyn på bilden heter Touch of Gols RS 360.
e. Allright v. Spuitjesdom RS 279
u. Fiefie v. Bright RS 2973
Jag provade attt göra sånna öglor idag och det gick men det enda problmet jag såg var hur sjutton man ska få i skaklarna??? :O
Fick ta upp allt och sen sätta fast och det gick ju sådär. Hur göra man? Funderar på att skaffa en sån sele men måste man ha draglinor och svängel??

#12 Du för in skakeländarna i öglorna och låter dem hänga löst. Om du tittar på bilden i #9, ser du att den bakvända skakelremmen inte löper igenom ringen på skakeln, utan ligger bakom den (och framför piggen).
Om du vill köra med den här vagnsansättningen eller skaffar dej en sele med lös brösta, ska du ha draglinor, svängel och baksele. Detta för att vagnen ska hålla sej i rätt läge.
Utan draglinor och baksele, bör du nog för säkerhetens skull dra skakelremmarna genom skakelns ögla, även om det blir lite pyssel vid an- och frånspänning. Eller, så kanske det funkar bättre om du använder dej av extra remmar genom öglorna på selen och öglorna på skakeln, så att skaklarna inte kan glida ur öglorna. Du får kanske prova dej fram lite vad som funkar - men tänk hela tiden på säkerheten så inget händer som kan skrämma/skada din ponny.