Sveriges äldsta shetlandsponny?
Vem är den äldsta nu levande shetlandsponnyn i Sverige?. Någon som vet?
Skriv gärna ner om du känner till någon "extremt" gammal.

#1 Häftigt!
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

oj, det var ganska gammalt ju! 30, är väl ungefär rimligt för shettisar??
Undrar om ston blir äldre än hingstar, någon som vet statistik?
#1. Vad skoj att läsa om och se detta gamla sto på bild!. 
VILKEN LYCKA att få uppleva detta!
Underbart att läsa och se bilden på "the grand old lady"
#1 Imponerande! Har du fler bilder att visa på henne?
Jag ska försöka skicka bilder när min dotter är hemma jag är inte så bra på det. det känns ganska underligt att ha minne av henne när jag fick henne, då var jag 10 år. hon fick sitt sista föl när hon var 22 år. hon hade en infarkt när hon var 25år, men repade sig och har varit pigg sedan dess. visserligen får man sköta henne med extra omsorg.
#1 Hjälp!! 39år! Heelt fantastiskt!
Vad är knepet? 

oj, då är ju vår Furunäs Regina 27 bara en flicksnärta jämfört med en mogen dam på 39 år.

Underbart!! Blir ju alldeles tårögd….
Visst är det härligt att våra ponnyer blir så gamla! :D
Vad alla ni som HAR gamla hästar måste komma ihåg är dock att inte behålla dem för behållandets skull, bara för att man haft dem länge och inte orkar fatta något beslut. En gammal väl bibehållen ponny är underbart att se, en gammal ponny som är tunn och ser rufsig ut passar bättre i hästens evigt gröna land. Det är vårt ansvar att se till att de är kvar med oss bara så länge som de verkligen mår bra!
Jag är ledsen att behöva vara den som säjer det, men utifrån det visade fotot tycker jag att den 39-åriga ponnyn ser ut att ha passerat bäst före datum för ett bra tag sedan. Jag hoppas att det är fotot som är missvisande, annars måste nog ägaren börja fundera på om de är hemmablinda…
//surmuppen Anna 
Naturligtsvis har en 39 åring passerat bästföre datum,men så länge hästen kan äta själv,har livsgnistan kvar,veterinären tycker hästen är ok,och man själv har råd att behålla hästen.Tycker inte jag att det finns någon anledning att avliva ett friskt djur,bara för att den har blivit äldre.Har sett gamla hästar som sett värre ut än den lilla shettisen.Och ändå varit friska och med livsgnistan kvar.Heder åt människor som behåller sina djur trots att dom blivit gamla och inte kan användas som förut.
Riktigt gamla människor liksom hästar brukar ju inte ha några runda former. Men behöver för den skull inte ha det dåligt. Gamla ponnyer som är tunna får tjockare päls. Men mår dom för den skull per automatik dåligt?
Veritas odium paretFörvånad

#14 Håller med dig! Och tror inte heller att gamla ponnyer per automatik mår dåligt. det går ju inte att säga på det viset. En del tacklar av vid 20-årsåldern, en del mår bra så länge som detta sto. Individuellt är nyckelordet.
#12 Tycker inte att jag på bilden kan se samma sak som du ser. Den ser ut att vara pälsig, gråhårig och går och betar med sina kompisar. Som en gammal ponny helt enkelt.
/Cattis
#15 utstående höftben och kantig rumpa brukar inte tyda på särskilt god vigör och hälsa… De vita håren i huvudet bryr jag mig inte om.
JAG tycker inte att man ska acceptera att en ponny (ingen specifik) faller ur bara för att den blir gammal. Jag tycker att man ska dra gränsen när den inte längre kan hålla hullet hyfsat. Att man inte ska acceptera att den ser tufsig ut bara för att den nått en aktningsvärd ålder. Om JAG nån gång lyckas behålla en häst tills den blir riktigt gammal så hoppas jag verkligen att jag har tillräckligt öppna ögon för att ta bort den innan den faller ur för mycket.
jag var beredd på sådana reaktioner.jag hör det ibland. och jag är den förste att tänka. är det tid nu. men du har inte träffat henne. Man måste förstå att en så gammal häst ej kan vara rund och trind vilket förövrigt hade varit förödande för henne. sedan kan man ju alltid tänka varför behålla henne eller varför slakta en pigg häst för att det är besvärligt.
Jag trodde aldrig att detta skulle komma ens på tal!
Är det inte ägaren som avgör detta och inte några kommentarer utifrån en bild som bifogas i ett inlägg. Bilder kan missvisas, det håller jag med om (både till det sämre och det bättre). Men att inte ens träffat hästen så förstår jag inte hur man kan uttala sig öht.
Hästen är för mig inte mager utan ser ut som en gammal häst brukar göra. Det går inte att kräva att den skall se ut ens som en 25-åring. För den delen betyder det inte att den inte mår bra. Visst orken tryter vid ålderns höst men har hästen tänderna i behåll och äter med god aptit så varför ska man ta bort en sådan häst.
Den som någon gång har kommit i kontakt med 100-åriga människor vet att det inte är samma hull och hår som man var medelålders. Muskulaturen avtar i första hand och de bygger inte upp och underhåller en kropp på samma sätt. Likadant med hästar.
Har man haft sin häst i över trettio år så tror jag man ser när livsgnistan försvinner. Extra omsorg och att få vistas med sina kompisar i lugn och ro är väl en fin ålderdom och avslutning på ett långt, mkt lång hästliv!….
Lycka till med damen, Maria och härligt att du har hennes barn, barnbarn och barnbarnbarn hemma:).
Ps. Finns det några fler gammla tanter eller farbröder som vi kan få nöjet att läsa om?.
# 12 Hur ser ni att den är urfallen ?? har ni förstorat bilden? Jag tycker den bara ser ut som en gammal ponny.
Helt naturligt att en så gammal häst inte kan se ut som en unghäst i hullet, heder åt ägaren som lyckats hålla henne så fin i hög ålder. Sen när dagen kommer tror jag säkert att de själva kan avgöra när det är dags.
Jag har bara sett alldeles för många ägare som INTE varit kapabla att fatta beslutet att ta bort sina djur (hästar och andra) TROTS att de fallit ur, så nej, jag litar INTE på ägarnas förmåga att själva se när det är dags att sätta punkt (både åldersskäl och sjukdom, till och med akut sjuka fånghästar som varit RIKTIGT dåliga har de nekat att ta bort!). Jag ser utstående höftben, det kanske är så att det jag först tolkade som uppstående korsben är manen (?) - jag HAR reserverat mig för att jag bara kan se det jag ser på fotot och att det kan vara missvisande. Och kanske är jag onödigt kritisk, men jag har sett alldeles för många som sagt…
Jag hoppas att ponnyn på fotot mår bättre än det mina ögon ser och att ägaren i detta fall HAR förmågan.

Jag är ledsen att behöva säga det Anna L, men det är snubblande nära personliga påhopp.
/Cattis

Skriver inte mycket på forumet men håller med Cattis hälsar Ulla
Här sätter en människa "glad i hågen" in en bild på sin "urgamla"
shettis och vips så kommer det en hel hög med "förstå sig på inlägg". Varför kan man inte bara titta och beundra denna gamla ponny utifrån vad den är och inte om eller huruvida den i framtiden ska avlivas. Sorgligt! Låt folk vara glada åt sina hästar, de kan säkert själva fatta vikitga beslut. "Storebror samhället" behöver inte leta sig in på detta forum!
Amor vincit omnia 

#23 Ett jättebra inlägg igen.
Grattis till Maria P & hennes familj till förmånen att få ha så gamla & trofasta vänner. Carpe diem hälsar Ulla

Underbart att få se och läsa om denna gamla dam! Själv har jag bara "bebisar" (1 & 3 år) men jag önskar att dom får lika långa och goda liv som denna gamla dam.
Kram på Er från Erica med "flock"

är de ingen mer som har någon gämmal ponny? Fast man kanske inte vågar sätta in en bild på den här med tanke på vilka reaktioner man kan få. Men det skulle vara jätte kul att läsa om andra ponnyer!
#1 Gu… vad häftigt. Den är ju äldre än de sköthästar (shetland) jag hade på 70-talet. (och det var ju hundra år sen). Jag menar de var födda kring 68-70.
#1 Wow, det är ju jättegammalt =) Det vore kul att få se fler bilder (i mina ögon ser hon fin ut för sin ålder, och vad kul att hon fortfarande är pigg =)

Så flott å se! Imponerende at ponnien har levd så lenge. Det tyder jo på at den har fått godt stell der den bor
Synes det ser ut som hun har det godt. Lykke til videre med henne!
Det hadde jo vært gøy å høre om flere eldre ponnier. Vi har selv en varmblods på 18, og han er fortsatt "ung" i hodet. Sprek er han fortsatt og. Vet at han ikke er shettis, men setter inn et bilde av gutten min allikevel jeg

Jag har flera riktigt gamla ston. Bloom of Marshwood t ex är 25 i år och dräktig igen. Ballycullo Priscilla är 26 år också dräktig igen. Sen har jag ett gäng ston som är mellan 22 - 24 år. Alla håller sig bra i hullet men en del av dom kräver förstås lite extra uppmärksamhet under vintern. Att dom blir dräktiga år efter år kan ju bara betyda att dom är vid god vigör och mår bra.

#1: Oj, vad kul! Och häftigt! Jag som tyckte min d-ponny på 27 var gammal.. 
"Maria P härligt att se en så gammal dam i så bra skick som JAG tycker hon ser ut att vara. Ta väl vara på henne
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
NU fortsätter vi den här tråden som det var tänkt från början. Dvs. bilder på gamla Shetlandsponnyer.
1991 fanns det en artikel om 40-åriga Shetlandstoet Alexa, som var då inte bara äldsta Shetlandsponnyn utan även äldsta hästen i Sverige!