Stängsel!
Vi ska snart ta ifrån en fölunge från mamman. Men innan det ska vi sätta upp nytt staket! Så tänkte fråga hur ni gör när ni stängslar för små shettisföl?
Hur många trådar har ni och i vilka höjder ungefär sätter ni dem?
Detta gäller alltså elband för det är vad vi kommer ha.
Tacksam för svar!
Jag stängslar inte annorlunda än till mina övriga shettisar. Tar stofölen från modern när de är ett år.

Ah detta är en hingst så han ska tas ifrån nu snart! Å han har smitit under ett par ggr redan

Har 6 trådar i hagen där fölen har gått hela sommaren. Lägsta sitter på 20-25 cm och den högsta på 130 cm.
Har nu släppt standardfölet och hennes mamma i en annan hage, med 5 trådar där den lägsta sitter på 35 cm. Har cirka 20-25 cm mellan de nedre 4-5 trådarna.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag har stängt med 3 trådar och i mitten har jag satt upp bräda så att fölen inte kan krypa under!! Alltså 3 dm från marken 1 tråd sen ¨ca 1,5 dm högre upp bräda runt om med en tråd utan på och sen 1,5 dm högre upp 1 tråd till.
Har fungerat hitintills inga fölungar varken under eller över!

#4 Menar du att ditt staket bara är 60 cm högt??
Eller fattade ja konstigt nu?
#5 Ja det menar jag!
För att kunna svara dig korrekt så tog jag tummstocken och gick ut och mätte. Den är exakt 68 cm hög så jag "förklarat fel" på 8 cm.
Den fungerar fullt perfekt! Nu har inte jag shettisar av den "större" typen men men.
#6 nä bara småttingar i den hagen
#5 Missa skriva en sak: Trådskaparen frågade efter hagar till små shettisföl….

Ja små å små:) Men det är ett standardföl. Fast det kommer gå andra shettisar med fölis som är en meter höga å gissar på att dom inte stannar på så lågt
Men det får man ju bygg upp! Men de värsta e ju å få fölis att stanna kvar då han kommit på att man kan krypa både under och emellan:p
#9 Ett av fölen som går i min hage kröp gärna under han med! Men eftersom jag har bräda ca 45cm upp och tråd under så kryps det inte under längre. Andra fölisen körde ner huvudet under understa tråden och bara "gick" ut ur hagen, fastän jag har ström på men dom är så kvicka av sig och eftersom agregaten skickar ut pulser med ström så fick han inge ström i sig! In med småhästarna i den hagen dom går i nu med en bräda och ingen har rymmt! Än
Det kan tyckas att översta tråden som jag har sitter lågt men inga problem här! Annars är det ju bara att ha ytterligare en till tråd eller glesare mellan trådarna än vad jag har.
Ett sto i hagen är 95cm och andra är strax över 1 meter och det finns ingen tendens att dom försöker ta sig ut över tråden!

Nä men det med bräda verkar ju va en bra lösning! För som sagt strömmen bryr dom ju sig inte om. Men får nog bli minst en tråd till på höjden för min pålle skulle då inte stanna där inne om han har andra pållar i hagen bredvid
Har samma staket till alla, fyra eltrådar på ca 30, 60, 90 och 130 cm.