Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 609 ggr
[randi]
0

tömkörning

Hur gammal ska hästen vara när man börjar tömköra den?

Ellen89
0

jag tycker det beror pa hasten lite grann. Jag borjade med min tvaaring nagra manader sen men inte mycket mest 1-2/veckan annars gar hon i hagen eller blir borstad :)

[Rebecka]
0

jag har börjat tömköra vid 1 års ålder, dock inte arbeta utan mest bara gå bakom..och heller inte varje dag

Fiona
0

Vi brukar börja vid 1 års åldern. Men mest gå bakom :-)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

UG
0

Jag tömmkör unghästar som är två år tidigast.

fuxar
0

2,5 år på hösten, tycker inte att dom är mentalt mogna tidigare.Tömkör ca.2 till3gr/v ungefär, varierande i skog över stock och sten.

ThiffannyJ
0

Samma som #5

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Hanna-D
0

Samma som #5. Jag ser ingen anledning att börja tidigare.

Zarro
0

beror väldigt mkt på individen tycker jag och hur mkt man har gjort med den innan.

vid ett års ålder tycker jag att det är ok men som sagt var så beror det mkt på individen och när man börjar tömköra så ska man ju inte kräva ngt av hästen i början och så kan det vara bra om ngn även går där framme.

VeronicaP
0

Ja jag önskade att jag hade tid att börja med dem okt nov som 2 1/2 åringar , men ofta hinner de bli 3 år och lite till innan jag kommer igång *S*

Ser eg ingen anldening att böra tidigare än 2 1/2 , det är ju inte bara kroppen som ska mogna utan även hjärnkontoret hos hästarna. Sen tycker ju jag att unghästar ska just få vara unghästar och leka och ha kul , allvaret kommer oftast tids nog ändå.

Vet bla att en av de bästa russmärrarna på travet blev inte inkörd tidigare än så …

Fiona
0

Anledningen till att vi börjar tömmköra så "tidigt" är mest för att dom ska bli så mycket hanterade som möjligt och vänja sig vid selen, fast de är ardenner vi börjar med så tidigt. Kommer inte ihåg när vi började med shettisarna *-)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg