Varför visar man på utställning?
Jag funderar ibland på skälet till att en del visar sina ponnyer. Är det för att få en ärlig bedömning, vilket i mina ögon är det rätta, eller är det för att bara få veta de positiva delarna?
När jag visar på utställning, försöker jag dels visa samma ponny för flera olika domare. Ju fler desto bättre. Då får jag en ganska skaplig koll på vad ponnyn går för. Hur den ser ut och hur den rör sig, får veta hur benstället och alla andra detaljer är.
Jag har egna ögon visserligen, men är både hemmablind som alla andra och inte alls lika kunnig som våran domarkår.
Om jag skall föda upp shetlandsponnyer (eller vilken ras/art det än må vara) vil jag helst göra det bra. Jag vill att mina hästar håller sig inom ramarna för hur de SKA se ut och röra sig m.m.
Alltså visar jag dem på utställningar och premieringar. För att få dem bedömda och inte minst avelsvärderade.
Med avelsvärderad menar jag inte något annat än ordets faktiska betydelse. Värderad för avel. Duger de att avla vidare på? Är jag på rätt spår? Bör jag ändra på ngt? Vad isf?
Jag har min idé och en plan för min avel, vad jag vill uppnå. Hur fort jag vill komma dit. Vilka delmål jag har på vägen till slutet av min "plan" osv.
Men jag är ingen expert, jag vet inte alls allt. Så jag behöver hjälp med att ta reda på om jag är på rätt väg.
Inte ens om man själv är domare anser jag att man helt kan ensam bedöma hur bra ens djur är i alla lägen. Man blir hemmablind och färgas av sina egna planer, ideal, erfarenheter och tankar oavsett om man är domare, veterinär eller en "simpel" uppfödare/hästägare.
Så att åka på utställning, och sedan idiotförklara domaren eller hojta om orättvisor - det funkar inte för mig. Ibland går det bra, ibland går det dåligt. Vissa domare har jag absolut inget förtroende för. Lite kan jag själv, och om endomare dömer helt uppåt väggarna galet - ja inte visar jag för denna igen heller. Men om 5 domare säger samma sak, ja då är det ju så. Jag anser att den samlade bedömningen på varje häst är ett facit på om man lyckats - med just den individen.
Jag visar alltså för att få mina avelsdjur och dess avkommor värderade och bedömda. Jag anmäler djuren till dessa arrangemang med avsikten att åka dit och låta domaren plocka min häst i atomer och bedöma vad de ser.
Varför visar du?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Jag visar på utställning av flera orsaker. En orsak är att det är så himla kul. En annan är att få en bedömning av ponnyn. Jag har ju inte så många hästar att välja på, så tyvärr blir det inte så många utställningar jag skulle önska. Men då åker jag utan häst istället, det är också intressant.
Jag vill ha en bedömning av mitt sto så jag vet brister och förtjänster i framtida hingstval. Unghästen (valack) visar jag dels för bedömningen och dels för den sociala biten. Även om han i sig inte kan tillföra aveln något, så säger ju omdömet om honom ifall jag skall göra om den kombinationen eller om den kanske var helt uppåt väggarna. Jag tycker det är allra roligast att visa unghästar och se utvecklingen. Ibland är det ett steg framåt och två tillbaka, men efteråt kan jag oftast se bristerna som domaren påtalade. Även om jag inte såg dom före
eller kunde sätta namn på dom.

Jag visar för att det är så himla roligt
sen är det klart extra kul om man får bra poäng!
ja jag visar för att det är skoj samt få en bra bedömning på vad det är jag har hemma och om det är något att avla vidare på.
Nu när jag har en egen uppfödning att visa så är det kul och se hur väl man har lyckats i just den kombinationen
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Jag visar dels för att det är roligt att komma iväg på lite olika saker, sen givetvis för att få en bedömning av hästen och för att titta på andras fina hästar.

Jo visst är det även för att det är roligt, och ju bättre det går desto roligare är det. Men just med tanke på att få sina djur avelsvärderade, undrar jag över detta med att en del säger att det inte är roligt längre om det inte går så bra?
Om man ställer ut gång på gång och inte får de roliga resultat man vill ha, då är man kanske fel ute i sin avel?
/Cattis

Dessutom, roligt är det ju med eller utan häst :-)
Jag ville mest veta orsaken till att man visar sin ponny - för ponnyns del. Inte att man tycker det är kul, för det förutsätter jag eftersom man betalar för att få åka.
/Cattis

Helt klart för bedömningens skull. För mig är placeringen inte lika viktig som omdömet. Jag vill veta vad som är bra resp. dåligt med min ponny. Man kan ju vinna med jättedåligt omdöme, så placeringen säger inte allt. Och tvärtom, kommer min ponny sist med jättefin kritik betyder det ju att den är bra, men de andra var ännu bättre. Se det positivt.
För att se om jag håller "rätt spår". Det behöver inte vara utställning. Jag har många gånger visat mina unghästar på premiering istället.
Jag åker i första hand för att det är kul och det är det som jag känner att jag har tid o ork med, hade jag haft mer tid så hade jag trännat och startat i dem i ponnytrav. Jag har en plan o ett mål med min uppfödning därför visar jag mina ponnyer för att få en bekräftelse på att jag är på "rätt väg" med min avel, även om man har en egen drömponny så får man inte tappa bort själva grunden. Har från början gått min egen väg och avlat på de ponnyer som jag gillat och det har visat sig vara toppen i bland och mindre toppen någon annan gång. Håller med Cattis att det finns domare som jag absolut inte har något förtroende för och inte visar mina ponnyer för, det är väl något man lär sig med åren! I bland blir man väldigt besviken men det är nog något som de flesta får känna på, och vi är alla olika och reagerar olika och tur är väl det!! Har sett människor som försökt att slå domaren och de som gråter när de går ut ur ringen!

Vi drar på utstillinger og show for å få en bedømming på ponniene. Resultatet vi får er selvfølgelig avgjørende om vi vil bruke de i avel. Får vi ikke det vi mener og håper på, så får vi prøve på igjen. Hvis vi mener at ponnien er bedre selvfølgelig.
Feks så kjøpte vi en hoppe til å bruke på rideskole. Etterhvert som vi børstet og fikk litt form på henne, ble hun faktisk ganske flott. Vi stilte henne på show, der hun ble beste hoppe uten føll med 39p. Stilte henne også til hoppekåring der hun fikk samme poengsum. Ble beste shetlandshoppe uten føll. 1 kv. Men hun fikk da en 3. premie totalt. Det er jeg ikke fornøyd med! Så vi reiser tilbake om et par år, og opp til ny kåring. Jeg mener at hun burde fått 2. premie.(I hennes klasse kunne man oppnå premiegrad 2, 3 eller godkjent)
Men vi har virkelig fått smaken på utstilling, og det er gøy!!!

Jag visar för att jag tycker det är himla kul , träffa folk och även social träning för hästarna. Sen den viktiga biten att får kritik på sin häst både negativa och positva så man vet om man är på rätt väg eller inte .
Än så länge har jag ingen domare som jag inte kan tänka mig visa för , då jag inte tycker att någon av våra ponnyer har fått sådan dålig kritik att jag inte skulle vilja visa för den igen.