Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 899 ggr
maria-s
0

Pälsätare

Har ett sto som har haft väldigt mycket päls hela sommaren men som nu fäller mycket,stora kala fläckar kan det vara pälsätare? nu när det ska bli kallt och allt, bor ju trots allt i Norrbotten

shettismaffian
0

Mitt sto hade päls ätare eller löss för ca 1,5 år sedan på våren. Vart att lus bada henne. Det roliga eller nja roligt kan man kanske inte kalla det men hon var den enda av 7 hästar som hade det. Och hon hade päls som en björn.

polgara
0

Det är vanligare med pälsätare på vårkanten.

Man kan se pälsätarna/lössen med blotta ögat, bara o leta

maria-s
0

Har inte sett nått men får väl leta lite till

MalinLarsson
0

leta vid/runt  ligger uppe vid mankammen, öronen och på halssidan där manen ligger, där trivs de små rackarna!

[Rebecka]
0

hade pälsätare på både ginny o game boy i våras o dom behandlade jag med etotal.. märkte att dom hade fått kala fläckar lite här o var o ginny stod även o kliade sig hela tiden o efter att jag behandlat så försvann d..

UG
0

Även jag hade pälsätare i våras på en ponny. Fick kala fläckar på halsen. Jag lade på swift pour on men fläckarna blev ändå något större till storleken. När sommarpälsen kom såg han ut som vanligt igen.

NettanW
0

Jag använde mig av Swift Pour (vet inte hur det stavas) förra våren.

Men jag tror att det kanske var något annat, det värsta är nu att det syns vart hon tappat pälsen då fläckarna har liten annan nyans nu när vinterpälsen kommer. =(

För senaste info om min lilla skrutt Pockis besök min Blogg

Hanna-D
0

Använder Bayticol för nöt för att bli av med löss. Brukar alltid vara någon unghäst som drabbas på våren och det räcker oftast med en behandling = lägger en sträng längs ryggen. Enkelt och skönt att slippa tvätta bort fettet i pälsen.

Trine
0

#8 Vart kan man köpa det ?

är ju oftast unghästarna som råkar ut för dessa äckliga små kryp…

Cattis
0

#9 Apoteket. Men du måste få en veterinär att skriva ut det. Inte alla veterinärer vill det, eftersom det inte är avsett för häst.

Medlet är kanonbra för övrigt.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Trine
0

# 10 Ok Tack !Glad

Ska skriva upp det så vet man det utifall det kommer o behövas, bör ju vara smidigare än o bada ,bada..