Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 3699 ggr
lorina
0

Hö?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur mycket hö/dygn ger ni er-era shettisar som är ca 107 cm?Jag har prövat mig sakta fram blandannat  pga fång och nu får min 7½ kg.Min fjording får ca8-9 kg.Det har hon fått i ca 3 månader och nu är hon jätte fin, pigg och glad.Analysen på höet är mycke bra.Proteinet är något lågt men bra (för fånghästar) och jag ger även ½-1 kg lucern.Men har sett att andra ger typ 4 kg-5-6 kg och börjar då undra varför min lilla behöver så mycke. Det är så klart olika men hon skulle utan problem kunna äta 8-9 kg utan att bli fet-normalt eller?

Pheobe
0

Hö får hästar inte fång av. Mina har fri tillgång

lorina
0

Jag köpte henne när hon var 12år och hon har haft bla. fång till o från i 8 år och det är pet noga vad hon får att äta även om det är hö.

Cattis
0

Jag ger mina fritt av hösilage, även ett sk fångsto. Funkar kanonbra.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Milton1
0

Skulle aldrig kunna ge min så mycket som 7 1/2 kg för då skulle han rulla fram. Min får cirka 4 kg per dag och då har han alltid lite gräs i hagen att äta. Men min är enbart sällskapshäst och rör inte så mycket på sig. Lite promenader blir det och så går han ute från morgon till kväll i en jättestor hage.

UG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min största shettis är 100 cm och min lilla Welsh är 115. De har båda fri tillgång på hö. Shettisen äter uppskattningsvis 6 kilo per dygn. Han äter mindre nu när han har fri tillgång. Han "hetsåt" när jag portionerade ut givan under dagen. Är mer harmonisk på fri tillgång, hetsäter inte utan förstår att maten inte tar slut och känner av sina behov bättre. Han äter absolut inte hela tiden på fri tillgång, utan står och plockar i höet då och då.

Bilden visar mina shettisar med utfodringslåren.

MalinLarsson
0

De är bra att även ge lite halm till fånghästar för tarmfloran!!

AnnaLundin
0

#0 - jag undrar varför du tror att det är bra för en fånghäst med lågt proteininnehåll?

lorina
0

Av förra ägaren som med stor erfarenhet av denna shettis och alla dess åkommor så är bla.proteinet en utlösande faktor.Det ena utlöser det andra och blir fång.Och med långvariga utredningar  och kostsamma  med olika vet- så är lågt protein bra för just henne.Kanske utryckte mig klumpigt men det gällde just denna ponnyn.

UG
0

#8 Jag är säker på att du känner din ponny väl och vill allt det bästa för den. Du verkar vara en ansvarstagande och omtänksam shettisägare som frågar och tar reda på!

Den nya forskningen om fång visar att toxiner bildas i tarmen vid rubbning av ponnyns normala bakterieflora. Ibland handlar det om att sockerarterna och fruktoshalten förändras i gräs som är frostbitet eller förändrat på annat sätt.  Hastiga foderbyten, foder som inte motsvarar ponnyns behov, dåligt hygieniskt foder mm kan även toxiner (gifter) bildas av.

AnnaLundin
0

#8 - det är inte protein som utlöser fång, utan. som UG skrev, kolhydrater. Kolhydrater förekommer också i gräs och hö…

Jag har väldigt svårt att tro att just din ponny ska vara så unik att den fungerar tvärt emot alla andra hästar som forskare undersökt. Det vore väl synd om din ponny skulle gå med proteinbrist för att någon dragit en felaktig slutsats…

mariajalrup
0

7,5 kg hö låter som en väldigt hög högiva i mina öron men är ponnyn normalviktig, har bra energi och mår bra så är det säkert passande för just din ponny.

Mina får ca 3-4 kg hö och är i överkant i hull. De får havrekross och betfor men i ganska minimala mängder. Båda shettisarna går i lätt arbete, bara ett par gånger i veckan vardera. De går i gräshagar på dagarna.

7,5 kilo är väl annars ungefär den mängden jag hade gett till en c-d ponny, + kraftfoder + gräshagar, om det rör sig om en ponny som går i lätt till medelarbete.

VeronicaP
0

Våra har fri tillgång till ensilage

lorina
0

Hon är i normal hull nu och får att äta

7½ kg hö, ½-1 kg lucern, 2dl kraft pluss, mineraler, morötter.

Ja jag tycker också att hon kräver mycke foder, körs eller rids ca2 gg/ vecka och följer med på promenader.När jag köpte henne hade hon.Hosta, svårigheter att andas,enligt vet-bristningar i bukmuskelaturen,fång, stora hål i bäranden i hovarna.Hon hade enligt förra ägaren en dag lagt sig ner i boxen och inte rest sig, det tog 3 veckor att hon orkade resa sig själv och gå ut en stund.Efter mycke vet- besök fick dom kontakt med en (högre vet) i Stockholm som reste ner hit ca 45 mil och det togs nya prover på henne, dom kom aldrig fram till vad som var fel.När jag tog hem henne orkade hon gå ca 500 meter sen stopp, jag har varit på ATG med henne och gjort fullständig utredning men inget som var helt galet eller kunde leda till svar.Det gick åt på 3 dagar 1 saltsten, fick tabort och har gett henne var 4/timme dygnet runt foder i små mängder i ca 8 månader.Villket har varit värt sömnbrist osv för hon är en helt underbar shettis och alla är väll värda en schans.Hon visar sin tacksamhet varje dag, och tar en galopprunda i hagen.Eftersom jag inte har kontakt med förra ägaren och inte vill så vet jag inte hur mycket av det dom sagt stämmer men har en stor bunt med vet-kvitton och papper som ej ger mig några direkta svar så en hel del har min lilla säkert gått igenom.Idag har hon varit här ca 1½ år.

perletroll
0

Har en shettis 109cm och en shettis/welsh korsning107cm(Unghäst) dom har fri tillgång o dom äter ca 15 kg tillsammans, ej feta utan i bra hull. När jag köpte dom i vintras så hetsåt dom de första 3veckorna. Ger även lucern o mineraler.

Shettisen är under igångsättning efter en sjukdomsperiod, körs vanligen 3-5ggr/v och rids1-2ggr.

shettismaffian
0

Jag ger min shettis 98 cm hög runt 7-8 kg hö om dagen och hon är lagom. Hon kan t o m gå ur sig under vintern om hon inte får den mängden, låter kanske konstigt för en shettis. Hon får även havre, musli, betfor och linfrö varje dag.

stallostby
0

#1 hästar kan visst få fång av hö. Det har jag ett exempel på i stallet. (om höet är kraftigt). Protein vs kolhydrater därom tvista de lärde… jag vet inte vad jag ska tro…

Men om du är rädd för proteinet varför ger du så mkt lucern??

Mina får för övrigt normalt sett 4-5 kg hösilage och 0,25 kg lucern. (Vuxna som bara går i hagen..)

Pheobe
0

#16 Det har säkert varit en annan orsak.

Varför bara prata om protein hela tiden? Energin är ju superviktig om proteininnehållet är högt. Hästens hull kommer ingenstans utan energin

Mina hästar äter utöver hö/ensilage även korn, havre samt lucern. Energin i havren är jätteviktig tycker jag.

stallostby
0

"17 I mitt fall i stallet var det solklart höet som gjorde att fånget aldrig la sig då höet visade sig innehålla hela 90 g srp per kg! vid byte av hö blev hon genast bättre!

Veterinären tittade även på höet och sa det räcker med lite hö om det inte är lämpligt…

Ahnna
0

Kan intyga hur viktigt det är med både protein och energi till hästar som behöver gå upp i vikt, alternativt hålla hullet. Har två ston som varit tunna hela säsongen av olika anledningar (den ena har föl), trots bete, stödfodring med hö, lusern och betfor. (Och olja.) När mitt hösilage äntligen kom för ett par veckor sen fick jag veta att det hade ett smrp på 56 och MJ på 10,5. Höet som jag hade innan hade riktigt löjliga värden i jämförelse.

Nu har det gått ett par veckor och båda stona ser kalasfina ut i hullet, varken för smala eller för tjocka. Det är nästan så att jag börjar fundera på att dra ner på hösilagegivan snart, så att det inte slår över åt andra hållet istället. Foten i munnen

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

wewwa
0

Våran shettis skulle bli stor som ett hus om han fick 7½kg, fast han är inte 107 cm heller. Men han får ca 4 kg hö/dag.