Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 2610 ggr
NettanW
1

Hästbutik.

Nu är jag så himla less på alla dessa söta blå och rosa täcken, så jag tänkte ta tag i saken själv, och har hittat många grossister som har täcken från 85cm som är skit snygga, men dom kräver butikslokal och en stor ingångsorder. Någon som har tips på bra och små grossister som inte kräver sånt?

Jag går nämligen i tankar att starta en "butik" fast bara hemma hos mig och framför allt över internet, just för att man skall kunna hålla nere priserna så mycket som möjligt. Kanske åka ut på utställningar och sälja där också. Men jag vill kunna erbjuda många alternativ och även blått och rosa då.

Snälla någon hjälp mig, jag blir tokig snart..

För senaste info om min lilla skrutt Pockis besök min Blogg

Kris_J
0

Har du inte funderat på att sy själv?

Veritas odium paretFörvånad

NettanW
0

#1  Jo jag har ju gjort det, men då tar allt så mycket längre tid. Men jag är faktiskt utbildad sömmerska. =) Så tanken har slagit mig många gånger, Men det beror på hur mycket tid jag vill lägga ner framför symaskinen, för jag hade tänkt att kunna ha kvar min heltidstjäns.

Sen tycker jag det är lite svårt att veta hur man skall kunna sy riktigt bra täcken för vintern och tex termo täcken. Regn, fleece och ull är ju inga problem att sy. =)

Har du bra tips kanske jag slår slag i saken. =)

Kratern
0

#2 Jag tror inte man kan komma ner till de priser som andra har om man syr själv. Man måste ju räkna på jobbet också.

Annars är det ju en jättebra idé, men då får väl folk räkna med att betala lite mer om det är "handgjort"  och inte barnarbetare som gjort det. Tycker jag i alla fall.

NettanW
0

Vad kan folk tänkas betala för ett Fleece, stall, svett, ylle, regn,kör och vintertäcke av bra kvalite?

Där man får bestämma färgsättning på tyg, band osv själv?

Skulle vara intressant att veta. Jag hoppas att dom flesta här inne köper kvallitets grejor till sina hästar, där passformen är nr1.

Charlotte-J
0

Mias RS har redan det konseptet att man kan välja storlek (ner till 60 cm) och färg helt efter eget önskemål. Kanske svårt att etablera sig när det ändå finns en så stor på marknaden med bra priser och bra kvalitet.

Amor vincit omnia Kyss

Annette
0

#5. Finns det någon hemsida till Mias?

Maliiin
0
NettanW
0

Oj, jag visste inte ens att hon existerade, och ändå har jag sökt så himla mycket på internet.

Vet du några priser på hennes täcken? Det står inte på hemsidan.

Annette
0

#8. Jag har köpt ett täcke från Mias på Skövde Ridsport för under 300:-. Ett fleecetäcke i jättehärlig kvalitet så sådana skall jag absolut skaffa fler av.

dranto
0

Det stod inte mkt på den hemsidan. Ingenting om täcken ju. Inga priser heller. Sen såldes ju allt bara i butiker alltså inte på nätet verkade det som eller?

NettanW
0

Japp, jag har fattat det så, inte ens en lista med återförsäljare, letade upp dom genom goggle och hittade några där, å inte tyckte jag att det var speciellt billiga täcken.

Ylle täcke 995kr Fleece 735kr Skritttäcke ylle 585:- Ridtäcke bävernylon 650kr. Och då var det redan en bestämd färg och storlek, så inga mindre storlekar till våra små.

Men nu orkar jag inte leta några mera återförsäljare. =) Det var inte lätt att hitta dom iallafall.

Vad kan ni nu tänka er att betala för täcken av bra kvalite?

ThiffannyJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gillar Hansbos fleece täcken. De brukar Shetland Öst ha som championatspriser.

På våra pållar så sitte de bra (stl 85 cm till mini) och så ligger priset på 149-199:-

De som de sydde upp och sålde när täckerna var mörkblåa med gul/blå kantban tycker jag är absolut bäst i passform. Året efter sydde de upp svarta täcken med svart/vit kant band, de är pytte små i stl 85cm. De anvnder vi på våra ettåringa minisar! Perfekt för dem alltså!

Ett fleectäcke vill jag halst inte betala med än 250:- för. Och det är av den anledning till att jag hittat bra täcken för just 149-199:- Om det sedan är lite snyggare eller något speciellt kan jag betala mer. Men jag använder aldrig täcken bara för att. De kan få på sig ett fleece täcke när jag tränat dem och de blivit svettiga så jag har sploat av dem, eller när jag har badat inför utställning. Och de byter jag hela tiden för att de ska vara torra, så då ser jag ingen anledning att det ska vara ett jättedyrt.

Bifogar en bild på Hanso täcket.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

NettanW
0

#12 Tack så mycket. Håller med, mycket billigt och det ser ut att ligga super.

Jag kommer räkna på lite priser själv hemma, sy upp några stycken till min dam och visa er här. För att få lite ris och ros.

Förtsätt gärna att berätta vad ni vill betala för täcken till era små.

exitingsvillemo
0

Jag lgger inte heller ut mer än 250 för ett fleece-täcke/svettäcke.

Som #12 säger, det används bara när det verkligen behövs och bara de fyller sin funktion spelar inte utseendet så stor roll.

Jag tänkte prova på att sy ett eget fleecetäcke och se vilket som lönar sig, att göra det själv eller att köpa färdigt.

Handlar ju mkt om vad man kan komma över för tyger och kvaliten på dessa.

Regntäcke och vintertäcke används inte speciellt flitigt här, har dom blivit blöt under dagen lägger jag på ett svettäcke när dom kommer in och hjälper dom att torka.

Vid extrem nederbörd, använder jag dock regntäcke, typ när det blir riktig blötsnö, som lägger sig som drivor uppe på ryggen… Glider av lättare om man har regntäcke på.

Sätt igång och sy Nettan, så vi får se resultatet :o)

NettanW
0

#14 Runt 250kr tycker jag oxå är rimligt. Frågan är hur fort det går att sy ett. =) Med lite träning kan det kanske gå rätt så fort antar jag. =)

Dags att beställa hem lite tyg i kväll då. Med spännen och band och allt vad som kan tänkas behövas. =)

NettanW
0

Flera som har synpunkter på tex regn täcke, ylletäcke,kör/ridtäcke mm?

Ninnii
0

Jag skulle vilja ha ett körtäcke som passar min mini, som tål regn när man är ute och kör.

Maliiin
0

Hansbotäckena är kanon! Har själv fleecetäcken därifrån och även stalltäcke och regntäcken. Dom är suveräna!

Körtäcken ja! Det skulle jag med vilja ha som passar min shettis. Ponny kan man ju bara drömma om att ens shettis ska kunna haObestämd

NettanW
0

Ingen mera som vill ange vad dom kan tänkas betala för täcken? =)

Kris_J
0

Jag tycker upp till 500 för ett bra välsittande fleecetäcke. Detsamma för ett ofodrat regntäcke, upp till 800 för ett fodrat är ok.

Ett reflexkörtäcke som skyddar mot regn och andas kan jag betala 4-500 för.

Att det är billigare är inget jag gråter över, men det ovan tycker jag inte är för mycket. Bara de sitter bra. Jag är less på täcken med för trånga eller för vida frampartier.

Jag har köpt riktigt dyra täcken ibland som trots att de utlovats att de är välsittande halkar ned över bogarna, det är inte så kul att behöva sy in ett nytt täcke det första man gör.

Eller att den stackars ponnyn nästan stryps om den försöker beta/äta med täcket knäppt.

[Teddy]
0

#8 Mia (som är en kompis till mig) säljer bara till grossister.

#20 Skulle du verkligen betala 500 för ett fleecetäcke?

Något som förundrar mig när det gäller täcken är att ALLA kostar likamycket oavsett storlek. Det måste gå åt tre ggr mer tyg till ett 165 än ett 85, men priset är detsamma. Konstigt.

Kris_J
0

#21 Ja om det är lite tjockare, med kryssgjordar och bensnören mm, så det sitter kvar när den värsta "chokladbollen" rullas i cocos…Flört

[Teddy]
0

#21 Härlig liknelse! Chokladboll i cocos!!!

NettanW
0

Flera förslag, kommentarer?