Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 473 ggr
SHV-Pysen
0

Licenser och intyg vid körtävling?

Har jag fattat allt rätt nu med intygen och licenserna osv.

För att tävla körning på lokal nivå så krävs;

• Ryttarlicens som löses via ridsportsförbundets hemsida

• Grönt kort endast för kusken (groomen åker med på kuskens kort, elr?)

• Mätintyg på ponny

• Chipmärkning

• Vaccinationsintyg

Är det allt som krävs? Jag har en korsninsponny (A-ponny) som fyller 6 nästa år. Slutmätningar är inte först vid 8 år, va? Måste jag mäta honom både när han är 6 år och sedan när han är 7 och slutligen när han är 8 år om jag ska tävla alla följande tre åren? eller räcker det med en mätning nu och sedan slutmätning om några år?

Varför måste både veterinär och mätman vara närvarande vid mätningen?

Ninnii
0

De sakerna stämmer bra!

Vad det gäller mätintyget så måste nog hästen mätas till våren när den är 6 år. Då krävs bara veterinär och en mätman. Mne när du gör slutmätningen när den är 8 år så krävs 2 mätmänn och en veterinär.

Mäter du den vid 6 år så behöver du inte mäta när den är 7 år. Utan mätintyget ska gälla i 2 år. Min kompis mätte i våras då hennes var 6år så hon kunde i allfall vänta till slutmätningen när den är 8 år.

Ahnna
0

Ponnylicens, när behöver man lösa det? *funderar*

Om man mäter en 5-åring (som jag ska göra nästa år), måste man mäta om vid 6 års ålder då?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SHV-Pysen
0

#1 okej, tack för svaret!

#2, #1 sa ju att det gällde i två, så du ska du väl inte behöva mäta först vid 7 år nästa gång, tror jag..

Ponnylicens krävs först vid regional tävling.

Ninnii
0

#2 Undrar jag om du mäter när den är 5 om du kanske får mäta igen vid 7 och sen 8. Mne det sska man nog kolla upp med någon mätman.

Ja ponnylicens krävs sen vid regionalatävlingar.

Ahnna
0

#4 Igen vid 6 års ålder, menar du eller? För enligt "boken" så ska man ju mäta vid 4, 6 och 8 års ålder. Därav frågan vad som händer om jag mäter min blivande 5-åring. (Som inte är mätt i år som 4-åring.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

VeronicaP
0

Man behöver inte mäta vid 6 års ålder om ponnyn är mätt vid 4 år och det skiljer 5 cm till max höjden .

VeronicaP
0

#5 Mätmannen/kvinnan ska skriva på mätintyget hur länge det gäller om det är årsintyg, så mäter du den vid 5 års ålder så ska den som mäter skriva på intyget hur länge det gäller.

UG
0

#0 Pass behövs också. Sen har du fått med allt!

SHV-Pysen
0

#8 pass ska inte behövas, behövs det som kommer vi inte kunna tävla de närmsta åren. Min körlärare (mariana femling) kollade det med en som hon känner som tävlade ponny, och enligt henne behövdes inte det.

Kratern
0

#9 Pass är det ju lag på, så det måste man ha till sin häst i vilket fall som helst. Glad

Annette
0

#10. ASRP har väl fortfarande väldigt lång kö, så troligen väntar hon på passet därifrån.

SHV-Pysen
0

#10 precis som #11 säger! Vi har väntat i tre år och påminner och påminner hela tiden. Det verkar inte som att det är något som ändrats heller så vi får nog vänta några år till.

Kratern
0

#11 #12 OK, så då behövs inte pass för ponnyer/hästar som är reg. i ASRP? Obestämd

Jag tänkte närmast på vad körläraren hade sagt…..

PP
0

Det stod om detta i Ridsport förut (är nog ett par år sen nu), och tydligen är det så att Ridsportförbundet har krav på licens, mätintyg, chipmärkning, vaccinering samt att hästen ska vara registrerad men däremot har de inget krav på att hästen ska ha pass. Det rimmar ju lite illa, kan man tycka. Oskyldig

Kravet på pass gäller ju dock alla hästar, men kommer från EU. Så om detta inte är ändrat, ska det alltså vara fritt fram att tävla utan pass på hästen, så länge alla andra kriterier är uppfyllda.