Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 800 ggr
dranto
0

Behov av jämnårig kompis...

Behöver ungston gå med jämnåriga?

Har en ettåring tillsammans med "gammeltanter" (13 & 14 år) och funderar på om hon skulle behöva en jämnårig kompis att leka med?
Leker ungston som unghingstar gör?

Hur viktigt tycker ni det är?

Visserligen kommer det ju två föl till sommaren som hon kan leka med men det är väl inte riktigt samma sak.

Kratern
0

De har behov av att leka.

Jag är i samma sits som du. I år fick jag ett föl och jag funderar nu hur vi ska göra vid skiljningen.

Mitt föl går också med två gamla kärringar. Det är mamman och ett annat sto på 6 år. Fölet tyr sig till 6-åringen och verkar nöjd med det, men vi kommer antagligen att låna in kompis eller låna ut henne så hon får leka.

Har man inte möjligheten så tror jag inte att det går någon nöd på unghästen, men det roligaste ör dom är jämnårig kompis

UG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0 Klokt av dig att tänka på vad som är bäst för ditt ungsto!

Mitt årsföl (sto) kommer vid avvänjningen till våren att gå i min lilla ungstoflock, med en ettåring och en tvååring. Trots att de inte är jämngamla så leker de jättefint.

dranto
0

Hon har gått med andra ungston innan hon kom hit.

Kanske man skulle försöka låna in ett 1-årigt sto som kompis…

Tips på hur man får ens gubbe att förstå att hästen behöver en lekkompis?
Han tycker ju vi har mer än nog med hästar och kommer gå i taket om jag föreslår en till nu när jag nyss har hämtat en :)

Hon är ju inget föl längre (värre för dom tycker jag) och verkar ju inte vantrivas och försöker ju inte leka med tanterna men man funderar ju ändå.

Gärna mer åsikter…

exitingsvillemo
0

#3 du får jobba på karln lite ;o)

Skulle du inte hitta ngt sällskap så behöver du inte få panik för det.

Sällskap finns ju, i dina äldre ston, även om det kanske inte leks så mkt.

Om du har stallplats över, sätt in en annons att du kan ta emot ett ungsto, som har samma problem som du. Ägaren till denne får ju isåfall stå för alla kostnader på sin häst och din karl, behöver inte oroa sig för det ekonomiska iaf :o)

Annette
0

Mina ungston har fått gå med flocken. Ibland har det funnits andra unghästar i den, ibland inte.

Hanna-D
0

Samma som #5.