Saltstenshållare
Vi är lite oense i stallet då vi ska sätta upp nya saltstenshållare i nya stallet men frågan är den vilket håll ska den sitta åt? Ska breda sidan vara upp eller tvärtom? Hur gör ni med era, jag har sett lite olika sätt i stallarna.
Breda sidan upp.
#1 Håller med. Då borde den inte ramla ned så lätt.
Breda sidan upp, det kan vara svårt att få i stenarna ordentligt och har man dem med breda sidan ner då så lär saltstenen trilla ur.
På det allra flesta saltstenar finns det en bit som går ut och förhindrar saltstenen att ramla ur. Minns jag inte fel så sitter den på smala sidan. Den ska därmed sitta neråt….

På min sitter "biten" som håller saltstenen på breda sidan. Jag har breda sidan upp, lättare att få i saltstenen och den sitter kanon.

"biten" eller vad den kallas, skall sitta uppåt (sitter på breda sidan), detta för att inte hästen skall kunna föda upp stenen så den faller ur. Den smala sidan sitter nedåt och då är ju stenen fastkilad och kan inte ramla igenom. Inte lika lätt iaf. :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Mina små terrorister kliar ur stenarna ur hållarna, hm 
Amor vincit omnia 

#7 kanske ska testa de hållarna som saltstenen ligger i stället. fast dom kanske går sönder ännu lättare…
#8 Jag har sådana som man lägger stenen i, fungerar kanon. Trodde att de skulle lyckas lyfta ur stenen men icke 
Håller bra för klirumpning och annat också.
Har också sådana hållare till en del, och de är helt klart BÄST!.