Baksele
Vrf har man baksele när man kör? vad gör den för nytta?Skulle vilja skaffa en ska börja med precisonskörning. Om man ska ha det kan man ha svanskappa då? Var fäster man den? I skakel ringanra??
taack på förhand :)

hej, som maliiin sa så är det hjälp vid nedförsbackar och backning, och är nästan ett krav om du ska tävla i skogskörning då det verkligen underlättar arbetet för hästen samt att selen inte riskerar att tryckas fram när du kör nedför en backe, :)
Jag instämmer i ovanstående samt tillägger att det även är för ekipagets säkerhet! Har sett ett ekipage en gång som råkade ut för en olycka p.g.a att baksele saknades:
Ponnyn blev skrämd och tog ett litet skutt framåt varpå den reaktionssnabba kusken genast höll in. Vagnen fortsatte sin rörelse framåt mot hästen och eftersom inget baksele stoppade den pangade vagnen in i ponnyns bak, varpå ponnyn i panik tog ett skutt till, hölls in av kusken, vagnens rörelse fortsatte framåt varpå vagnen åter pangade in i baken… så fortsatte det i två skutt till tills den rutinerade kusken inte klarade hålla ponnyn mer och det var fullt sken frammåt.
Okej då kanske man ska ta och skaffa en :)
Men kan ni inte visa en bild lite närmare på hur bakselen sitter fast i selen? Måste man ha en giggsele för att man ska ha det? Jag har en vanlig bröstsele går det bra?

Bakselen sätts fast framför svanskappan, på ryggstycket. På en giggsele finns det flera söljor som man kan lägga baklädret mellan, så hur det passar på din sele beror på hur ryggstycket till svanskappan ser ut. På mina bröstselar från börjes är det balsnöre som gäller för att hålla baklädret på plats, inget man använder på tävling, men till vardags fungerar det utmärkt. Remmen ska ligga ungefär på korset. Har man inga öglor på vagnen och en vanlig bröstsele med fast brösta, så kan man fästa bakselen i dragöglorna, fungerar också. Men då dår man inte ha för korta skacklar, då det tar längre tid innan det börjar bromsa 

Ett tips för ryggstycken utan "öglor" för bakselen är att fixera bakselen med martingalstoppar. Enkelt, billigt och betydligt neutralare än t ex balsnören. 

Jag fäste bakselen till min loksele i ryggstycket med en hårsnodd som slogs två varv runt. Funkade väldigt bra och såg diskret ut eftersom den hade samma färg som lädret.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Eller så tar man svart eltejp som jag gjorde på min loksele

#9 Fast tejp gör ju lädret fult och klibbigt…Säger jag som är ivrig förespråkare för martingalstopparna. 

Märkte jag inget av på min sele! Man har väl sadeltvål å annan utrustning å smörja med