hm gödsel gödsel
får man lov att ha en presening som man lägger gödsel på tills bonden kommer och tömmer?? eller måste det vara container och eller vagn??
Undrar då jag såg en hästägare som hade gödseln så. Alltså en presening på marken och sen la dom gödseln på den, bonden kom och tömde två ggr/år. Himla smart men får man verkligen ha det så???
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
ska man ha utgödsling på backen så måste det finnas en gjuten platta. Vi fick ett litet påpekande när kommunen var här och inspekterade de tyckte våran platta var för liten för häst antalet. Men orättvisor finns det överallt grannens dyngstack har inte varit tömd på 15 år och under den finns ingen platta. Ett annat stall i närheten slänger skiten direkt ut i skogen….

Bra fråga. Det står väl i reglerna för hästhållning. Beror ju också på hr många man har. Kommer inte ihåg gränsen för när man måste ha gjuten platta. Ngn annan som minns?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Aha, jag trodde alltid man var tvungen att ha platta. Då kanske jag inte ska vara så snabb att hacka på grannarna.
# 0 om du lägger allt gödsel på en presening hur går det att ta bort det med skoppan då?
hm trodde också att man var tvungen att ha platta oavsett hur många hästar man har.
Bara för att jag är så nyfiken så har jag kollat runt på nätet men hittar inte någonstans. Någon sa att det var olika från kommun till kommun och då dom bor i samma kommun som jag så tänkte jag ju att det var en himla bra grej
#4 ja du det har jag ingen anning om!
http://www.jti.slu.se/publikat/teklor/pdf-filer/t82.pdf
hittade denna folder som är mycket läsvärd
Det kan vara olika regler för gödselhantering i olika kommuner, till och med i olika kommundelar!
HÄR i kommunen är det så… DÄr jag hyrde stall innan vi köpte gården krävdes att vi hade lagringskapacitet för 4 månaders gödsel, HÄR måste vi kunna lagra i 8 månader (eller var det 6?). Nåja, jag har platta som räcker i TVÅ ÅR för mig, så jag är inte så orolig. Dessutom med urinbrunn, eftersom det varit grisar här på gården innan vi flyttade hit..
Minns int ehur många hästar/djurenheter man får ha utan platta, skulle tro att även DET varierar beroende på hur man bor.
Jag har sett, någonstans på nätet, att man måste ha platta om man har två hästar eller fler.
Kommer inte ihåg på vilken hemsida det var.

Här måste man ha platta om man har fler än 2 hästar.

Jag har ingen platta och har tre hästar och fått de godtjänt. Vet dom som kan ha upp till 7 hästar och inte har platta men har fått det godtjänt endå.
Vi har f n 9 hästar och har ingen gödselplatta och har fått godkänt (senast i våras). Vi mockar i säckar som hämtas av odlare så man ska kanske inte stirra sig blind på hur många hästar folk har utan att ha platta utan istället hur de gör sig av med/hanterar gödslet. Man kan ju lösa det på många sätt, container osv.

ett stall där jag stod så la de det försty i en kärra sen så tömdes den kärran så fort den blev full och de la deti en stor hög på åkern för att "brinna" så att de kunde sprida ut det…

här på skolan har vi flera olika plattor som e jätte stora:P
en till korna
en till hästarna
en till grisarna
å en till elevstallet
elevstallet e minst så den kör de över skiten till stora hästplattan när den e full..