Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 3763 ggr
Cattis
0

Hömängd per dygn

En fråga till er som fodrar med hö- inte hösilage eller silage, utan torrt vanligt hö:

Hur många kilo ger (eller beräknar) ni per häst (shetlandsponny) och dygn?
Hur många kilo per vuxen och per unghäst alltså?

Jag försöker beräkna åtgången på hö vs hösilage.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ellinor Johansson
0

Minisarna äter en kaka på kvällen och fritt i hagen på dagen.

Kitty äter typ mer än en halv bal på kvällen och fritt i hagen på dagen.

Cattis
0

#1 Åh, men jag vill veta antalet kilo ju! :-)

/Cattis

Ellinor Johansson
0

Vi har ingen vågGenerad

Om du frågar hur mycket kraftfoder vi ge är svaret typ "halva lilla skopan" osv.

Det enda jag med säkerhet vet att stora svarta äter MASSOR.

Cattis
0

#3 Ja i jämförelse med små pluttar ja. :-)

Kraftfoder räknar jag också i skopor och inget annat. Men för att ha koll på hur mkt hö det kan gå åt behöver jag ju veta kilo. Jag kan ju inte ringa en leverantör o säga tjena, jag skall ha så här många balar. de kan ju som bekant väga allt mellan 6-15 kilo, ibland mer ibland mindre :-D

Någon annan, med våg? :P

/Cattis

Linnah
0

Jag har för mig att mina får max 3 kilo hö om dagen. Det blir de ändå smällfeta på. Eller eventuellt ännu mindre. Men typ 1 kg på morgonen, 1 kg på kvällen och ½ på lunch och eftermiddag. Sen får de några korn havre när de går in (för att inte krossa väggen när den stora får mat…) och några korn lusern och framför allt en del kli på kvällen.

maggan
0

15-16 kg till 3vuxna 1 unghäst

Cattis
0

#6 4 kg per dag och häst alltså?

/Cattis

[Anna-N]
0

Ca 3 kg /ponny per dag.

maggan
0

ja

Kratern
0

Till dom som får hö ger jag c:a 4 kg per dag + kraftfoder.

Jess
0

Hejsan!

Jag räknar med 3 kg/häst under höst och vår och 4-5 kg under vintern.

Hanna-D
0

De vuxna 3-4 kg och unghästarna något mer (men de brukar å andra sidan inte alltid äta upp allt men man vill ju att de ska ha möjligheten i alla fall). Ger extra när det är riktigt kallt.

UG
0

Enligt SLU:s rekommendation går det minst 1,2 kilo torrsubstans per 100 kilo häst och dygn. Alltså över 1.5 kg hö per 100 kilo häst och dygn. Det här tror jag är uträknat på stora hästar även om formeln ska gälla generellt.

Mina har fri tillgång och äter mer än det. För 1,5 kilo hö per dygn till en mini är inte mycket det.

Mitt hö innehåller 58 gram smältbart råprotein per kilo torrsubstans. Det gör att jag inte behöver komplettera med extra protein. Jag försöker hålla kvoten mellan protein och energi på 6. Jag beräknar ca tre kilo hö per minihäst och dygn. Hälsar Ulrika.G

thira
0

Det är väldigt individuellt, men går de ute hela dagarna och det är kallt, så räcker inte 3 kg/dag. Brukar räkna ca 4-5 kg/ponny. Mitt ministo klarar sig dock på 3 kg, men då är hon lättfödd.

Lulan
0

hur ser era hästar ut i hullet när ni ger denna mängd? är de fina i hullet eller för tjocka?

Tigrou
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

3-4 kg hö om dagen. Var i väg och vägde honom idag, 175 kg visade vågen.