Kastrera innan man säljer
Det har ju varit diskussioner hit och dit om seriös avel osv.
Många av oss här inne anser oss ju vara seriösa.
Då undrar jag….varför väljer man att sälja hingstar som inte är hingstämnen som just….hingstar? Varför inte kastrera före försäljning?
Vi som anser oss vara lite seriösa borde väl försöka föhindra "buskaveln". Hingstar som inte "kan" bli godkända borde väl inte säljas som hingstar?
Huvudfrågan är alltså….Borde vi gemensamt försöka få bort buskaveln genom att kastrera hingstar före försäljning?
Ja, det finns papperslösa hingstar som kommer fortsätta sin "verksamhet", men vi borde väl inte "spä på".
håller med till 110%
Hingstar som av ngn anledning inte är hingstämnen, borde kastreras före försäljning, ju st för att försöka förhindra aveln på dessa "söta små hästar" bakom var och varannat garage…
Skulle jag sälja mina som "icke hingstämnen" så skulle jag kastrera dom.
Och tyvärr är det som du säger, det kommer alltid finnas papperslösa hingstar, men vi borde göra vad vi kan för att minska antalet.
En liten fråga då , om ni säljer dom direkt efter avvänjningen då ? Är det inte lite tidigt o kastrera dom då ??(min vette råder att vänta till åtminstone över ett årsålder.)
Men visst förstår jag hur ni menar och håller med om att det vore ett bra sätt att förhindra denna "Buskavel".
Det gäller att lyckas hitta personer med "rätt" inställning om man säljer..För egen del , eftersom jag är Nybörjare så har jag svårt att se om det är ett hingstämne när dom är föl, finns många som ser förskräcklig ut som föl men som går igenom iaf.Är då min erfarenhet som jag observerat när man har kollat runt. Hoppas ingen misstolkar mina synpunkter nu då ,för det verkar vara lätt hänt ibland..

Håller med till stor del.
Men … 
Men det finns trots allt de som VILL köpa just hingst. Inte valacker.
Att köra med, eller för att de tycker hingstar är roligast att ha.
Och alla hingstungar är inte hingstämnen förvisso, men många hingstar är inte mkt för världen som föl/åringar tex utan behöver tid på sig. Om någon vill köpa unghingstar för att de vill se vad det blir av dem, skall de inte kunna få göra det då?
Jo, jag tycker man kanske borde kastrera mer än man gör idag - just för att minska på "buskhingstarna".
Men jag tycker inte man kan säga att man SKA kastrera, det måste man väl fatta beslut om beroende på hingst/köpare/situation.
Att ha "spikade" regler som säger att seriösa uppfödare alltid kastrerar innan försäljning, är i mitt tycke lika ohållbart som att ha en fast prislista på saluhästarna efter ålder tex. Det kan skilja massor från individ till individ (både vad gäller köpare/säljare eller ponny).
Själv kommer jag sälja mina kastrerade om jag absolut inte tror att hingsten har potential. Har den det, så är det upp till köparen tycker jag. Men jag vill heller absolut inte se mina uppfödningar som fadershingstar i webbstamboken om de inte är godkända. Så det är lite av ett dilemma ändå.
Allt är inte svart eller vitt.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jag har en unghingst till salu just nu och min plan har från början varit att kastrera innan jag säljer. Men min verklighet tvingar mig att vänta, sommarens oförutsedda utgifter på nära 60.000 (och utebliven försäljning av halvblod) har gjort att det är ebb i kassan så jag har helt enkelt inga pengar att betala någon veterinär med just nu.
Nu har jag iofs inte något jättestort hopp att lillgrabben blir såld före jul ändå, men OM det skulle lyckas så får han nog säljas som hingst. Jag kan möjligen låta honom kastreras här hemma innan han åker, men bara om jag har en 100% säker köpare.
Men i sak så håller jag med, man borde nog se till att de unga grabbarna är kastrerade innan de lämnar gården i de allra flesta fall.
Det beror ju lite på vem man säljer till.
Säljer man till ngt annat stuteri t ex där man VET att köparen är lika emot buskavel som en själv, då är det väl en sak.
Bara för att hingsten inte passar in i MITT avelsmål, kanske det finns ngn annan som har olika uppfattning och väljer att spara honom och visa fram honom.
Men skulle köparen inte ha intresset att visa fram och försöka få honom godkänd, då skulle jag kastrera innan.
Jag kanske ska uttrycka mig lite klarare…
Min fråga gäller i första hand lite äldre (2 år och uppåt) hingstar som också ibland är visade. De har ibland t.om fått omdömet "bra bruksponny", men… inget hingstämne.
Då tycker jag inte att det finns något att fundera över.
De här människorna som absolut VILL ha en hingst kan väl köpa en godkänd då…. ? Låter styrande, men det håller inte för mig som argument för att spara sin hingst som….hingst, OM någon vill köpa en hingst.
Jag förstår att det är en kostnadsfråga, men om man nu inte har panik att sälja (platsbrist, ekonomisk brist) så kanske man kan vänta med försäljning tills man har råd att kastrera först?
Intressant att höra hur ni funderar kring detta! 
#6 - jag har inte platsbrist och jag klarar nog av att ha en ponny extra över vintern ekonomiskt, Men ärligt talat, skulle det stå en köpare här och vilja ha hästen nu så skulle jag inte neka bara för att jag inte har råd att kastrera.
Däremot selekterar jag köpare, så jag tror ändå att den som köper ponny av mig kommer stå för sitt ord och själv utföra kastrationen.
#7 Däremot selekterar jag köpare, så jag tror ändå att den som köper ponny av mig kommer stå för sitt ord och själv utföra kastrationen.
Hoppas du tror på det själv….

#7 Det har de gjort som jag har sålt som hingstar :-) Jag tror på mina köpare om det känns rätt.
Jag kanske är en dålig människokännare, för jag har då sålt både hund och lämnat ut häst på foder till personer som jag har tyckt väldigt bra om, men som senare visat sig vara ena riktiga rötägg
#10 Nej, du är ingen dålig människokännare. Det GÅR inte att se. Vill man tro att man är så god människokännare så får man väl tro det. Jag tror INTE det i alla fall.
Bättre att kastrera tycker jag…..
Håller med till viss del.
Är inte alltid så lätt att avgöra om fölet ÄR ett HINGSTÄMNE. Säljer man som föl med avtal att det ska kastreras senare och det inte blir gjort, vad kan man göra åt det ? Ska man spara fölen BARA för att kunna kastrera dom innan försäljning även om man har köpare åt dom som föl?
Många av våra godkända hingstar har bedömts med låga poäng i ettårsåldern, så det är nog ganska svårt att säkert avgöra, även för en duktig.

Jag tycker inte man behöver misstro sina köpare för då hade man aldrig kunnat sälja häst varken av han kön eller sto kön……
# 13
Om du menar mig så är det inte att jag vill misstro.
Det är bara så att jag råkat ut för det för länge sedan. Hingstfölet såldes med avtal att han skulle kastreras till reduserat pris (hjälp till kastrering ) Den tilltänkta val. är visad två gånger på hingstpremiering.
Vi kastrerar våra unghingstar innan försäljning, vi sparar och visar fram de vi tror på och räcker de inte till så kastreras och körs de in och säljs som fina bruksponnyer - sådana är inte svårsålda!
#12 Föl GÅR inte att kastrera. Jag har ovan nämnt lite äldre hingstar som GÅR att kastrera.
Man kan få ganska bra betalt för en valack (jämfört med hingst då). Då är frågan….är det inte värt kronorna för kastreringen?
Man får lite bättre betalt + att man kan vara SÄKER på att ingen kan utöva "buskavel" med vederbörande.
Herregud !!! det finns faktiskt SERIÖSA köpare !!!! Bara för att man vill ha en hingst innebär inte att man ska bedriva avel med den till varje pris !!Jag tycker att det är onödigt att jag som vill ha en hingst men INTE vill bedriva avel ska behöva köpa en godkänd hingst ! Vilket onödigt slöseri !!!Jag köpte min shetlandsHINGST som 3-åring av en uppfödare som jag har upplevt som otroligt seriös,har en bekant som senare köpte en bror till honom, de ville ha en valack o de fick en valack ! Måste ju vara kanon som som köpare att man själv kan bestämma vad man vill ha !!
Bifogar en bild på min "vildhingst"…………..
#8 - ja, jag tror på det själv. FULLT UT.
Och skälet är att jag helt enkelt inte säljer en unghingst till någon som ger mig minsta lilla vibb att de tänker göra något annat än att kastrera. Samtliga mina sålda unghingstar är valacker.
Har sålt 5 st unghingstar där fyra av dom är kastrerade idag så jag har då inga problem att sälja hingstar till folk. Ingen av dom som jag har sålt har används i avel. Vill man ha en hingst till körtävling så varför ska dom då inte kunna få köpa en?
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Jag vill inte sälja någon unghingst just för risken att någon ska låta den betäcka. Unghingstar kommer jag att kastrera innan de säljs, har gjort det med dem jag sålt så här långt och kommer även fortsätta med det.
Så då menar ni att de som säljer shetlandshingstar(ej godkända) inte är seriösa uppfödare…………
!?!?Eller menar ni att det inte finns seriösa köpare………………….eller tror ni att ALLA som har en shetlandshingst bedriver avel med den oavsett om den är godkänd el ej ????

#21 Bra fråga ;-)

#14 Nej det var inte dig jag menade utan bara allmänt ..

Fick ett samtal av en idag som ville köpa min icke godkända hingst som hade fått 38-40p för hon ville ha en avelshingst till sina större ston och tyckte att han var så nära som man kunde vara en godkänd hingst då han hade fått 40p på utställning.
Då jag hade fått en liknande förfrågan tidigare på hingsten så kände jag att jag kastrerar mina hingstar som inte blir godkända och är nu valacker, vilket hon tyckte var väldigt tråkigt.
Hade hon ringt 1 v tidigare när han var hingst så hade jag inte släppt honom som hingst till henne ändå.
Till min förvåning så frågar hon om jag visste någon annan som hade hingst till salu att använda till henes ston.
Kommer nog inte sälja några unghingstar i framtiden.
#24 Ja, vad ska man säga? Du får se det från den ljusa sidan, hon var ärlig iallafall
#18 och #19 En fråga bara….varför kastrerar ni inte FÖRE försäljning?
Ekonomisk brist eller…..att ni bara inte orkar bry er….
#26 för att jag är så otroligt oansvarlig så att jag inte tänker på att dom som har köpt unghingstar av mig inte har något eget ansvar och sunt förnuft och kommer att använda dom i avel, nu blir det ju då svårt då dom är valacker. Hm ja just det där finns ju en som är hingst fortfarande…………… Ack så illa detta är, fy på mig 

#27 ha ha precis, här är vi en som såldes som unghingst till Norge och han är fortfarande hingst hm men ojj han blev ju godkänd där 
Jag vet mååånga som vill köpa hingst precis som Carina säger , jag har löst kastrering åt någon som har varit intresserad av våra hingstar , men jag tycker faktiskt att man ska kunna ge köparen den valfriheten själv .
Jag vet inte vad ni andra får betala för kastrering men våra veterinärer här runt omkring tar mellan 3- 4 tusen att kastrera och begär man säg 5000 tusen för en hingst så borde jag ju eg lägga på kastreringkostnade om jag ska kastrera den och då hamnar jag på 9 tusen hm många som vill betala det för en valack i mitt område , när du knappt kan få det för ett sto 
Men det är klart jag är ju också en sådan där oansvarig och inte bryr mig uppfödare 

#27 och #28 Ja, ni sa det själva…
Dock har ni inte svarat på min fråga.
Gonkan har iofs sagt att det kostar 3-4 tusen att kastera. Helt otroligt att det kostar dubbelt så mycket nästan i södra Sverige mot här!
Min vette (som är från södra Sverige) berättade att man tog c:a 500:- under utbildningen.
Passa på att ta en vette som är under utbildning (OBS! de är inte själva på platsen).
Tyvärr har vi inte tillgång till dessa "utbildningsvettar" här.
Det finns en direkt OVILJA från er att kastrera före försäljning. Vill fortfarande veta vad den bottnar sig i. UTAN SARKASMER tack.

#29 jag har ju faktiskt svarat med tanke på att jag tycker att det är lite upp till köparen om de vill kastera eller inte , men jag kan mycket väl tänka mig att kastrera en hingst , har inte alls oviljan emot det men jag måste försöka hitta en billigare veterinär (hur man nu kan göra det men jag letar för full *S*)
Vet att det finns en som kan tänka sig vara billigare men han kommer inte hem förrän i april och blir de sålda innan så är det helt okey för mig.
Vi har ju som sagt mer än en hingst och ska man kastrera alla som jag inte tror på (men som eg andra kanske gör) så får jag ansöka om lån för att ha råd att kastrera alla för de pengarna lär ju man aldrig få tillbaka :-)
Jag tycker absolut inte att uppfödare är oseriösa eller oansvariga om inte de vill kastrera sina hingstar innan de säljs , vem är jag som skulle ha rätt att döma andra för vad de vill göra med sina hingstar när de ska säljas. Tycker ingen kan döma någon för hur de vill sälja sina hästar.
Läs *ironin* i mitt inlägg
Men det är klart jag är ju också en sådan där oansvarig och inte bryr mig uppfödare 

#30 Vi har ju som sagt mer än en hingst och ska man kastrera alla som jag inte tror på (men som eg andra kanske gör) så får jag ansöka om lån för att ha råd att kastrera alla för de pengarna lär ju man aldrig få tillbaka :-)
Där kom det jag väntat på. Varför ta fram så mycket avkommor om man inte räknar med att det kanske föds hingstar och att alla dessa ju inte blir godkända för avel. Jag dömer inte, men jag tycker att det är "kaninavel".
Varör ska vi helt plötsligt börja LITA på att köparna inte använder hingstarna?
Nej, nu får ni ge er…..
#26 - JUST NU har jag en väldigt bra anledning till att inte kastrera före försäljning, som jag redan har berättat om i inlägg #4.
De tidigare unghingstar jag har sålt har varit FÖL när de har sålts - till seriösa personer som jag vetat skulle kastrera dem om de inte var hingstämnen. En av dem visades på föruttagning som tvååring innan han kastrerades, de andra har skurits som åringar.
Och nej, jag skulle inte sälja en unghingst till någon som kan ha såna syften som Mmias spekulant hade. De unga grabbar jag har sålt med kulor i behåll har varit till bruksfolk som jag känner och vet inte vill ha hingstar.
Jag hade för övrigt en förfrågan på min unghingst i går, där spekulanten frågade om det gick att ordna kastrering och "karantän" efter detta innan de tog hem honom, eftersom han hos dem i så fall skulle gå tillsammans med ett sto. Detta alltså redan vid första mejlkontakten! Det FINNS köpare osm inte vill ha hingstar, det finns MASSOR med sådana. Man behöver inte misstro alla bara för att man råkar ha en unghingst till salu.

#31 Ha ha tycker inte att det är kanin avel det får stå för dig det .
Har för mig att kaniner får flera kullar varje år och en massa kaninbäsiar i varje kull.
Tycker det är lite skrattretande att man bara kan se åt ett håll och inte se på andra perspektiv än sina egna . Det kallar jag trångsynthet 
För att utvecklas så måste man avla och jag tror inte jag har skrivit någonstans att vi inte kan ha kvar våra hästar , vi har ingen panik att sälja av dem , de lever ett sk-t bra liv hos oss som hingstar där alla går ihop även de godkända (utom under betäckningsäsongen då) , de går ute året runt och får härja hej vilt och uppfostra varandra och gå i stor flock.
#33 Så man är trångsynt för att man inte delar DIN åsikt….? 
Nejdu, jag vill bara höra lite hur ni tänker ni som inte VILL kastrera före försäljning.
Sen får var och en göra som dem vill….självklart.
Trodde detta var ett diskussionsforum? Kanske bättre att vi har ett "slicka röven-forum" så vi slipper de som är "trångsynta"

#34 nope det är man inte men jag tycker att man kan öppna sina ögon och titta åt flera håll än bara ett.
Ibland kan man tyda det som att de som inte väljer att kastrera är helt *dumma* och okloka och det är väl inte det som är meningen eller ? Därav att man även kan tyda det som trångsynthet tycker jag, Jag tycker att man får göra som man vill utan att det ska pekas med någon pekpinne hur man ska göra och nog tycker jag att du har fått en massa svar men de svaren du har fått verka inte duga utan då är det fel på avlen eller annat ….
Men visst diskutera vi , här är inget r-v slicker inte här 

#34. Kanske bättre att vi har ett "slicka röven-forum" så vi slipper de som är "trångsynta"
Jag tycker absolut att du skall starta ett sådant forum. Lycka till
.

vi ahr sålt en 1års hingst, de som köpt honom vill ha kvar honom som hingst, dom tänker visa fram honom så småningom, men vill ändå ha kvar honom som hingst om det inte går vägen, dom vill ha mer "karaktär" på honom, han kommer inte gå i avel.
Man kan inte misstro alla människor, det finns många hingstar som tävlar i olika grenar o ej är i avel, dom får ju faktiskt lite mer massa som hingst.
skulle gärna ombesörga kastrering om köparen önskar det, men att betala 500kr för att en outbildad gör det.. Nej tack. vår veterinär tar 2500kr ungefär, ska vi kastrera så görs det upp i affären, priset på hästen blir då högre.
tycker nog att folk får bestämma lite själva om dom vill kastera eller ej, men säljer man ett hingst föl 7-8 månader inte sjutton har jag skickat den till veterinären innan 
#36 Du som tycker att det är så viktigt med tonen man har mot varandra….får du själv ha vilken ton som helst?
#37 JAG har i alla fall inte sagt något om att kastrera föl, men du kanske inte läste inläggen innan du kommenerade?
Jag har heller adrig sagt att inte folk får göra som dom vill…
Tror ni att en Halvblodsuppfödare skulle glömma/bortse från att det KAN bli ett hingsföl som sen måste/bör kastreras?
ÄR Shetlandsuppfödare mer oseriösa än inom andra raser?
ÄR det lättare att "spotta fram" avkommor bara för att det är billigare att hålla shetlandsponnyer?

#38 jag kommenterade inget alls, jag bara skrev i tråden !!
jag får väl skriva min uppfattning precis som alla de andra ?!
men visst jag skiter i att skriva mer, för det är lite otrevligt i denna tråden ändå.

#38. Jag citerade vad du själv skrivit, vilket jag tycker var både oförskämt mot hela denna sajts medlemmar och otrevligt i största allmänhet.
#40 Nej, du gjorde inte bara ett citat…du svarade också.
Var det ett trevligt svar?

#41. Nej, det var det väl inte. Uppriktigt sagt så tappade jag tålamodet på dig. Tycker att ditt inlägg i # 34 var så ruskigt oförskämt.
Men jag är inte sämre än jag kan be dig om ursäkt för mitt svar. Förlåt.
#31-Jag førstår inte varfør du vill stoppa mig som ær en vuxen seriøs shettisælskare från att kunna køpa en hingst !!?? Snacka om att vara trångsynt !!! Om jag vill ha en kørhæst med lite mer "motor" betyder det då att jag ska sætta igång med nån buskisavel !!??Eller du har nåt problem med att jag har en icke godkænd hingst o kør med ???!!!
Tycker att det hade varit bra om du hade svarat mig varfør i all værlden du misstror mig !!!Hade fler vuxna kommit på vilken kanonponny shettisen ær så hade det sækert blivit en bættre marknad , dærfør att vi væxer ju inte ur ponnyn som ungarna gør !!
Jag har en helt underbar liten shettishingst,noggrant framavlad genom flera generationer, bra psyke o exteriør(som brukshæst) ! Førdelen med en "stor" uppfødare ær ju att de kanske gallrar hårdare i sitt avelsmaterial æn en mindre……….
#29 Du vill inte ha något sarkastiskt svar, men vad väntar du dig? att vi ska sitta här och förklara varför vi gör si och så inför dig? Sorry men oavsett hur illa du tycker det är att jag säljer hingstar utan att kastrera först bryr jag mig faktiskt inte ett dugg om. Det är inte någon av mina som används i buskaveln.
Jag har inga problem med att kastrera mina hingstar innan försäljning men jag kastrerar inte 9 - 10 månaders unghästar.
Många som använder sina ponnyer i bruks vill ha hingstar och varför ska dom inte få lov det?

#39 nej fortsätt skriva du Sanne . Tycker allt att du gav ett bra svar , om hur du gör
Men ibland kvittar det hur man svarar för det blir fel i alla fall 

#45 ja du det verkar så
Tänker inte blanda mig i "diskussionen" bara en fråga som slog mig när jag läste alla inlägg…
Finns det ngn sorts statistik som säger att en hingst är bättre inom bruks än valacker?

#47 Nej jag tror inte det men jag har sett resultat av att de kan bli *sämre* som valacker. En del tappar liksom den där lilla extra gnistan när de blir kastrerade inte alla men en del gör det , så jag kan förstå om de som tävlar lite högre tex hellre vill ha en hingst än en valack och kollar man inom ridsporten är det många hingstar som tävlar utan att för den delen användas i avlen , likadant på travet.

#47 Tycke och smak som styr det, inget som man behöver ha statisk för. Vissa passar säkert bättre som hingstar medans andra gör det som valacker men ffa är det säkert vad personen som ska tävla vill ha. Inte konstigare än att vissa vill ha ett sto att träna och tävla medan andra vill ha en valack.
#48 ok, ungefär som hankatter då? Dom blir ju liksom lugnare, känner inget behov av att hävda sig och spela macho?!?
Men en häst med travegenskaper/hoppegenskaper/dressyreg.skp borde ju fortfarande ha dessa egenskaper kvar även om kulorna försvinner?!!? Eller är det så att dom behöver det där "jävlar anamma" , som hingstarna har, för att prestera bättre?
Jag kan köpa att man säljer hingst till ngn som t.ex ska använda den till trav e.d, travfolket vill ju verkligen satsa på just trav.
Det man kanske ska vara försiktig med är väl isåfall att sälja till "barnfamiljen" som är ute efter en gullig häst till dottern/sonen.
Eller till ngn som enbart söker shettis till sällskap, det är nog dessa, som ligger i riskzonen för att "ta-ett-gulligt-föl-med-grannens-märr".
Absolut inte sagt att "barnfamiljen" eller "söker-sällskap-människan" är oseriösa på ngt vis, utan kanske av… Ja, jag vet inte… Okunskap av rasen i sig.
Jag har mest sålt mina unghingstar som valacker… mest för att de är betydligt mer lättsålda som valacker än som hingstar… är de dessutom inkörda så kan man ta bra betalt för dem. De hingstar som lämnat gården har varit under 1 år och där ägaren sedan själv ombesörjt för kastration.
Men jag är glad att det finns uppfödare som ger sina unghingstar en chans och sparar på dem för att se hur de utvecklas även om de är till salu under tiden. Vi har själva nyligen inköpt en tvåårshingst och en treårshingst som jag är otroligt glad över att just de hade sparats.
Jag tror man aldrig kan komma ifrån detta problem med buskavel så länge det finns folk som vill hålla på med detta… finns det ingen shetlandshingst att köpa tar de väl någon annan ras och använder sig av i "sin avel".
Sen kan man ju som uppfödare välja… skall jag t.ex. marknadsföra och sälja en ponny som barnponny… så säljs den som valack. Skall jag sälja en ponny till travet… då kan köparen få välja själv om de vill ha den som hingst eller valack. Har man ett hingstämne så vill man ju att den skall få en chans som just hingst. Bara mina tankar!

#50 Hingstar har oftast mer explosivitet i sig än valacker och ston. (Men det finns undantag åt båda hållen, förstås.) Det ger dels en annan utstrålning och ett annat "go" i dressyren, och dels ger explosiviteten en ny nivå av styrka och kämpaglöd i t.ex. maraton, precision, hoppning, etc.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag sålde nyligen en 2-åring som hingst. Han var tänkt att kastreras, tid var bokad, men köparen bor i Norge och ville ha honom som hingst eftersom inköpspriset var lägre då. När man importerar en häst till Norge betalar man tydligen tull på inköpspriset så att därför ville dom fixa kastrering själva istället för att jag skulle lägga på den kostnaden på priset.
Personligen tycker jag att man få göra som man vill….. Det är väl inget fel i att sälja en hingst? OM det är det köparen vill ha! Dessutom har jag svårt att se att vi skall behöva sitt här och ta ansvar för folk som buskavlar eller vad man vill kalla det…… Det är ju inte uppfödarens FEL att en senare ägare till en uppfödning avlar på den….. Det är alltid hästägarens ansvar vad man gör med sin häst.
# 0 Jag förstår tanken med tråden men jag tror resultatet blir bättre om man satsar på att utbilda dom okunniga så att dom inser hur dumt det är att avla bara för att den är söt……. Här predikas det för redan frälsta så att säga…..
Dessutom tror jag det är ett större problem att det avlas på olämpliga ston, ex underbett, för stor, eksem eller "dålig exteriör"…… Ska man som uppfödare inte kunna sälja djur man INTE vill avla vidare på eftersom senare ägare ev kan ta föl på dom vilket måste förhindras till varje pris??? Skall man avliva de ston man fött upp som inte duger till avel tycker du eller hur löser du den frågeställningen?
#53 Jag önskade att det gick att förhindra att man avlade på ston som inte bör avlas på också.
Måste tyvärr säja som "proffsen" …..En hingst kan få betydligt fler avkommor än ett sto = "skadan" blir större.
Jag håller med om att man här "predikar för redan frälsta". Dock verkar de "frälsta" inte så pigga på att hjälpa till utan skyller ifrån sig på köparen.
Jag har framfört min åsikt och kan inte göra mer än det…..
Synd att det inte fanns respons bland "seriösa" uppfödare.
Har skrivit i andra liknande trådar.
Vi säljer inga hingstar som är okastrerade. Och innan de kastreras har de blivit framvisade på en premiering. Med ett undantag, och det var en fölunge som breddade bak redan från födsel och det rättade tyvärr inte till sig. Han kastrerades och såldes som ettåring.
Delad glädje är dubbel glädje :)
#55 Härligt att höra.
Det kallar jag att ta ANSVAR för sin avel.
Dock visste jag redan innan att ni verkligen ÄR seriösa, inte bara utgör er för att vara det (som en del andra).
Förresten hur mycket betalar ni för kastrering? Tar ni hem eller åker ni till vetten?
Som vanligt i övrigt ganska tyst bland dem som tar fram många avkommor varje år.
Som vanligt i övrigt ganska tyst bland dem som tar fram många avkommor varje år.
#56 ;o)
#55 jättebra initiativ från dig.
Behåller man sina hingstar ett tag så har man ju även chans att se om den har ngt att hämta inom bruksen.
Jag kan tänka mig att sälja hingst, till kunniga folk, som verkligen kan visa att dom tänker använda hästen till ngt specifikt ändamål t.ex trav.
Skulle däremot aldrig sälja hingst som barn-ponny eller sällskap

Som hingstfrälst så tycker jag att det vore synd och skam om alla kastrerade de hingstar som de själva inte trodde på. Vad jag vill ha och vad jag tror på behöver ju inte stämma överrens med någon annans åsikter.
Är förresten sjukligt trött på myten att en hingst som inte går i avel lever ett dåligt liv utan sällskap. Hos okunnigt folk, möjligen…
Mer hingstar åt folket!
(Alla har faktiskt inte några avelsplaner bara för att de har fertila djur i stallet.)
www.stuteriprecious.se

självfallet kan en hingst som inte passar MITT avelsmål, passa ngn annans avelsmål, men en hingst som visats på premiering och fått urusel kritik, borde inte passa i ngns avelsmål ?
(Alla har faktiskt inte några avelsplaner bara för att de har fertila djur i stallet.)
Sant, men tyvärr finns det många som har det.
Därför skulle jag, som jag tidigare skrivit, mkt väl kunna sälja hingst till ngn som kan visa upp ett MÅL för sin hingst, samt kunna tala om VARFÖR dom vill ha just en hingst.
Att hingstarna är "billigare" är för mig inte ett tillräckligt starkt argument.

#60 Måste bara… *fniss* Min hingst fick USEL poäng som 3-åring, men se vad det blev av honom.
Min poäng är att (vis av erfarenhet kanske?) man kanske bör ge köparen en chans att kämpa för hingstens avelsvärde om köparen så vill? Eller om den ska tävlas med, eller både och.
Buskavel kommer vi inte ifrån i alla fall, för oavsett om alla seriösa uppfödare skulle kastrera sina hingstar så finns med tonvis med ostammade hingstar - och framförallt tonvis med stoägare som inte har vett att veta skillnaden mellan ostammat och godkänt!
Jag visste att det skulle bli såhär redan första gången jag hörde talas om att släppa aveln fri (även om problemet fanns i mindre skala redan innan), för det ställer för höga krav på okunniga stoägare som bara vill ha ett föl. De förstår inte, och det kanske man inte kan beskylla dem för, men en hingst kan ju inte beskyllas för att han är i avel trots att han inte bör vara där, eftersom det är ägaren och kanske framförallt stoägarna som har sett till att det blir föl. Utan stoägarna skulle de ostammade/icke godkända hingstarna inte få några avkommor. (Och jag räknar även hingstens ägare som stoägare om denne har ston också.) Utbildning tror jag är svaret. Men var man börjar utbilda vet jag inte.
www.stuteriprecious.se
Jag har också tänkt att min unghingstar skall kastreras om dom inte håller måttet…. Ibland kan man ju få vänta länge dock, innan dom är färdiga så att det går att bedöma deras eventuella avelsvärde.
Tex godkändes en 8 årig hingst i Värnamo som var visad tidigare, men inte fått 40 p på hingstpremiering…. Hade inte ägarna haft sin tro på honom och tålamod att vänta ut honom så hade han ju varit valack idag……
Vad jag menar är att många är långt ifrån färdiga som 3 åringar och man kanske inte har möjlighet att vänta ut dom, men vill inte heller kastrera dom…..
Å andra sidan gör en riktigt bra valack ingen skada…..
#56 Vi åker i väg till vetten och kastrerar. Det kostar ca 2000:-
#61 Skyller du på stoägarna?
Är det inte lite skillnad ändå på hur många för hingsten får på ett år och hur många ett sto kan få på ett år?
Nu pratar jag om individer som INTE borde finnas i aveln.
#62 Om det satt så hårt inne på den hingsten…. vet du vad han visat EFTER premieringen? Kanske inte mycket att avla på ändå?
# 64 Var kanske lite otydlig, han godkändes i Värnamo 2008-09-06 så jag vet alltså inte vad han kommer att lämna…
Han är inte heller min…
Jag tror inte att premieringsnämnden hade godkänt honom om dom INTE trodde att han skulle ge bra avkommor!!!
Om du menar att en hingst som får RS tilldelat när han är lite äldre inte är lika bra som en som får RS som 3-åring då tror jag du är ute och cyklar… Tänk på att shetlandsponnyn är en ras som utvecklas långsmat liksom många andra naturraser som inte är förädlade…
Hade du gett samma kommentar om han aldrig hade varit visad förut och går igenom som 8-åring???
#65 Nej, jag menar om en hingst är visad gång på gång utan att uppnå kraven…och till sist lyckas. Då menar jag att majoriteten av gångerna kanske är det rätta, dvs icke godkänd.
I ett sån't fall är det alltid intressant att höra åtminstone utställningspoäng i fortsättningen. Nu var den här hingsten nygodkänd så vi får kanske vänta till nästa år.
Cykla? För kallt. 
Jodå, dom utvecklas långsamt, men…
# 66 så vitt jag vet är han visad en gång innan på hingstpremiering med 39 p och på utställning med 40 p…. Så han har ju varit och nosat på gränsen…
Vi får helt enkelt vänta och se….
Jag förstår hur du resonerar, om dom är visdade om och om igen, men samtidigt förstår jag också hingstägaren om man tror på sin hingst och den ligger nära gränsen att man försöker någon gång till….

#64 Min poäng är att det inte spelar någon roll hur många ostammade eller icke-godkända hingstar det finns i aveln, för de kan ändå inte få några avkommor utan ston. Alltså måste stoägarna i första hand informeras om hur dumt och onödigt det är att betäcka med dessa hingstar.
www.stuteriprecious.se

#66 Min grabb visades med ganska låga poäng i flera år, innan han fick 40 på utställning och en tid senare gick igenom. Sedan dess har han fått 40 på utställning flera gånger, men det kanske inte räknas då, eller? Jag tycker inte att det spelar någon roll om en hingst har fått låga poäng som yngre, så länge han utvecklas till något bättre som AVN anser är schysst att avla på. Enligt ditt sätt att se det skulle min hingst alltså ha gått igenom av en slump, och att den poängraden inte är representativ för hans verkliga utseende - eller?
www.stuteriprecious.se
#68 Det också naturligtvis + att vi kan få bort en del "kandidater" genom att kastrera dem innan vi säljer.
Det vet alla att en Shetlandsponny MYCKET sällan stannar hos samma ägare hela livet. Och alla köpare är ju bevisligen inte lika seriösa eftersom buskaveln existerar.
Ni som sålt hingstar till köpare ni litar på…..litar ni också på att nästa och nästa köpare på hingsten är lika pålitliga?

#70 De har blivit kastrerade alla utom en som har blivit en godkänd hingst. Vet att den ena står fortfarande som hingst i stamboken men det beror på att de inte har brytt sig om att skicka in och ändra det.
Så jag litar på mina köpare att de gjorde som de sa och det har ju inte visat sig fel heller.
Tycker också att det är mycket upp till stoägarna att inte använda ovisade hingstar man kan inte bara skylle på hingstägarna.
Håller med #69

Jag beundrar de som har tålamod att vänta på sina hingstar. Allt är ju inte hingstämnen, men det finns duktiga uppfödare som har öga för att se att det är en oslipad diamant som behöver tid på sig. De gömmer undan den i några år, visar den som 7-8-åring när de blommat ut.
Själv tycker jag ju väldigt bra om valacker, kanske för att jag tvingats kastrera mina tidigt eftersom jag förr aldrig haft något herrsällskap till dem.

Lite OT i ämnet kanske. Men dessa hingstar som blir avelsväderade med ex. 35p o ändå används i avel, räknas inte det oxå lite som buskavel? Själv hade jag aldrig använt en 35p på mina ston.

#73 Jo det kan jag också tycka ,men du har ju rätt att använda dem och det är ju även en del internationellt godkända hingstar som har fått dåliga poäng på premieringen som används i avlen, men man vet ju i alla fall att de inte har några andra fel eftersom de genomgått den veterinära delen.
Men jag skulle inte heller använda dem .
Buskis avel för mej är när man korsar hel vilt bland ostammat och liknande. Dvs. man ha r ingen koll på VAD man avlar på
Oseriöst är för mej när man inte har en plan på sin avel. Man har inte ett mål. Eller när man använder hingtsar som inte är ok veterinärt, eller inte har verifierad härstammning och liknande. Alltså man börjar avla INNAN allt är ok med hingsten.
För mej fån man gärna använda en 35 poängare om man nu tror att den kan tillföra sin avel men något. Själv har jag svårt att tro att en hingst som fått 35 poäng skulle ha något att tillföra vår avel.