Hur lång?
Ojoj, jag tycker att du är alldeles för stor för att rida shetlandsponny. Jag skulle inte rekommendera längre än ca 140-145 cm eller mer än 45 kg.
Ja, du ser lång ut på kortet.
Om man ska få ut någon vettig ridning, så satsa på en större häst i stället!
Delad glädje är dubbel glädje :)

Är det ni på bilden så tycker jag att du är alldeles för stor för honom.
Jag skulle inte sätta upp en ryttare som va längre än 130 cm på min ponny. och max 40 kg,,, (dock är min ponny lite mindre än din ;) )
men man får tänka på att det är faktist vuxna som oftast rider in shettisar, dom gamla gruvhästarna drog ju över hundra kg och sålänge hästen inte protesterar och man inte har avandcerad ridning tycker jag att det är helt okey, men alla har vi olika åsikter :P
Mne det är skillnad på att dra och ha något på ryggen. En häst är egentligen inte gjorda för att ha något på ryggen utan de är byggda för att dra!
#4 Vad är det för vuxna som rider in shettisar?
Och till shadowa säger jag som de andra: du är för stor.
Oj du ser ngt stor ut tkr jag ..
#4 Ja fast hur bra var det för dessa ponnyer? Sen vill jag nog påstå att kroppsbyggnaden har änndrats lite under åren.
Sen håller jag med om att det är skillnad att dra någon än att ha det på ryggen.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Ja, nog är du för stor. Satsa på en större häst.

Håller med! Alldeles för stor!

Du är alldeles för stor för att rida ponnyn.
varenda shettis jag har sett till salu har det stått att den är intriden av vuxen, men en shettis är ju så pass kompakt att den inte ska få några problem med ryggen,
#12 Kan du ge några exempel? Här inne på forumet t.ex? Finns många annonser här med inridna shettisar.

Varför frågar du om du redan har svaret ?
Du undrar hur lång man kan vara, och visar en bild.
Personligen tycker jag att det ser obekvämt ut både för dig och hästen, dina fötter når nästan ner i marken.
När vi svarar på din fråga, att du nog är för lång, då kommer du med flera argument som i min mening inte riktigt håller måttet.
Och som sagt, om du tycker att ponnyn klarar så mycket, varför frågar du då ?

#14 Jag har iof inte sett att trådskaparen har svarat ….

Ja, du är för lång, och i tyngsta laget, tycker jag.
Bara för att man gjorde på ett visst sätt förr i tiden betyder det inte att det är BRA! Titta bara på dåtidens brukshästar, som gav upphov till uttrycket "måndagsexemplar" på grund av återkommande korsförlamning och dylikt. Inte ändrade bönderna sina rutiner för det, de flesta verkar ha fortsatt på exakt samma vis i alla fall - hur bra var det för hästarna, tro? Nytänkande är inte skadligt.
Det finns rätt många vuxna som är kortväxta och lätta. Jag själv red in min hingst när jag vägde cirka 48-49 kilo (om jag minns rätt), men det handlade om att sitta upp, skritta två varv i boxen eller hagen, bromsa, göra halt och hoppa av. Alltså inte "utbildningsrida", bara "rida in".
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Om du bara ska rida, åka häst typ så är det helt ok! men ska man rida, träna mer så är du alldeles för stor. Lyssna på hästen, han/hon säger nog till om det blir för tungt. Ingen framåtbjudning så sitt av! Min sköthästs ägare satte upp någon på min lillgrabb som skulle rida, träna och utbilda honom som var alldeles för stor, nästan i min storlek bara lite kortare, Ägaren fattade inte att han fick ont i fötterna och att det var för tungt och vantrivdes så jag funderade på at sluta sköta honom ett tag faktiskt.. men som tur är fick dem lite vett i skallen till slut!
#12 Så du tror att det bara är ryggen som "tar stryk" av en för tung ryttare? Hur tror du det går med leder o.dyl? Det är heller inget som sker "över en dag". Långsam förslitning…..

#17 Tycker tvärt om, faktiskt. Man ska alltid eftersträva att inte åka häst, eftersom hästen då inte bär sin ryttare med musklerna utan mer eller mindre direkt på tornutstkotten. Är man dessutom för lång och tung så är det extra allvarligt att bara "åka". Rid hellre ihop hästen i en starkare form så att den arbetar med musklerna och inte förstör skelettet och lederna.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Håller med övriga! Du är alldeles för stor för shettis!
Jag har suttit på och provat rida min B-ponny (wesh m/shettis) som är ca 110-115cm hög och jag tycker det känns som han tycker jag är för tung. Då är jag ungefär i storlek som dig, 156 lång och väger ca 58kg.
#19 jo det stämmer ju vid närmare eftertanke, men å andra sidan så är det jäkligt svårt att kunna träna använda skänkel osv när man är lång, beror givetvis på Hur lng man är, men om det var som i mitt fall så funkade det ju int
#6 Det är faktiskt ganska vanligt i UK att vuxna rider in de normalstora shettisarna. Med det inte sagt att det är bra, samt att britter oftast är betydligt mindre både till längd och vikt än vanliga svenskar, men existerar gör det. Sedan letar de upp lämplig liten ryttare som kan rida hästen på tävlingar sedan, när det stora jobbet redan är gjort.