Lagom ålder på barnponny?
Vad tycker ni är lagom ålder på en ponny som man ska köpa och ha som barnponny??
Jag kommer ju själv vara med och hantera ponnyn dagligen men vill ju även att tjejerna ska kunna pyssla en del.

Åldern är inte lika viktig som sättet ponnyn har. Ta med barnen när ni tittar på häst, de bör kunna pyssla om hästen direkt utan att bli uppätna när den vuxne vänder ryggen till. Mina barn fick en ponny på 17 år till att börja med, tyvärr var den bara snäll mot vuxna visade det sig. Nästa blev en tvååring med trevligt sätt, det fungerade mycket bättre. De var så små då att ponnyn var lagom välkörd tills de kunde börja prova själva 
Jag skulle se mer till individen än åldern på ponnyn. När det ska "åkas" ponny här (för någon ridning kan jag inte påstå att det är tal om) så är det min tvååring som får ställa upp. Hon är inte inriden egentligen men är det absolut snällaste jag har och att gå runt med småbarn på ryggen är inget hon har något emot, jag litar mer på henne än mina äldre ston.
Ska man ha en ponny som ska ridas och tränas bör den såklart vara ett par år äldre så den kan ridas på mer men att bara skritta runt ibland eller ha en ponny att pyssla med - då får mitt ungsto ställa upp.

Eurydike var 4 år när jag köpte henne. Hon fungerade alldeles utmärkt som "barnåkarponny" och senare även som ridponny. Hon var ingen dressyrhäst pga att inget utbildat henne i detta, men hon var pigg och glad att rida och jättesnäll att hantera.
Våran Cissi var 4 år när vi köpte henne, Wilma var 3 år..Hon har klarat av henne själv sen hon var 4½ år , ( så länge det inte var FÖR mkt gräs under hovarna…
)
Är nog psyket på ponnyn som är det viktiga, inte åldern, min erfarenhet är iaf att dom lite äldre har mer testing för sig beroende på vad dom har för erfarenheter tidigare.Sen kan dom yngre vara lite mer osäker ibland men som sagt Cissi har varit lugn som en filbunke jämnt och är väldigt trygg i sig..
Vår tjej som är 6 får man nog räkna som att hon rider nu började på ponnypromenader när hon var 2½ och har ridit 2 terminer lektion så hon vill lite mer än att man leder runt henne..
Men de mindre "åker" väl mer häst
#5 Wilma är oxå 6 år nu och dom går på ridskola tillsammans nu , så Cissi får lära sig lite mer än att bara lufsa i skogen.Kan ju säga att Cissi har blivit piggare när hon känner att Wilma klarar av mer..
Ta med din tjej så hon får provrida o hantera, för då får du ju se om dom trivs med varann och det funkar..
Håller med att sättet är det viktigaste. De ska kunna pyssla och leda ponnyn utan problem. Finns det någon duktig något äldre ryttare i närheten låt den rida ponnyn ett par dagar i veckan så att den får jobba av sig, resultatet blir en superponny till dina tjejer
jag tycker väll 12 år är en lagom ålder, men som alla nämnt har det precis på hur hästen är till sättet, den kan ju fortfarande vara helt olämplig som barnhäst även om den är till åldern, men jag anser att en häst har hunnit mogna mer när den börjar komma upp i åldern lite mer, lite mer världsvan :P

Som nämnts tidigare, så spelar åldern egentligen ingen roll, om det är en trvlig individ med bra psyke och utan några olater! Men min gamla ponny jag själv hade när jag var liten blev som bäst när hon var 18+… ((Jag fick lära mig rida på ett litet odjur(då var hon 14år), medan min systrar som är 6 och 9år yngre, fick en kanon dam!))
Min dotter som är 2 1/2 år rider min tävling valack som är 13, men han är inte alltid så jätte schyst. Men Matilda rider jätte bra för att inte vara så gammal, när vi går våran sväng på ca 4km så rider hon själv utan att jag håller i grimskafft. Men när hon travar så sätter jag på grimskafftet men jag behöver inte hålla i henne. Härom dagen så ville hon rida i ridhuset som hennes stora idol Johanna(kusin) så då travade hon över en bom på backen, men Bill hoppade lite grann över. Gud vad lycklig Matilda var då. Min syster har en shettis valack på 3 år och han är mycket försiktigar och snällare med barn än vad Bill är faktiskt. Så det har nog inte med ålder på häst utan lynnet på hästen.

Säger som många andra, åldern spelar oftast som helst ingen roll, utan det beror helt på hur ponnyn är till sättet. Har ett fyra-årigt sto som är världens snällaste, hon är riden av en nio-årig tjej fyra gånger och nu senaste gången fick tjejen rida helt själv på ett öppet fält, detta skulle jag aldrig göra om jag inte litade till 100% på hästen. Även mina andra ungston är hur trygga som helst (dock med liiite mer egen vilja och egna åsikter)
. Min äldsta och mest rutinerade ponny, en tioårig valack, är den med mest "go" i, och även om han är hur snäll som helst när barn pysslar med honom, så släpper jag inte honom lös med ett barn på ryggen eller ensam i vagnen, då har han sprungit till skogs för länge sedan, utav ren livsglädje..! 

Håller med de andra som skrivit här. Ålderna har inget att göra med om ponnyn är lämplig för barn eller inte. Själv skulle jag inte låta barn sköta gameldamen på 17år, hon har mkt egen vilja o går dit hon vill. Medans damerna på 5år är mer samarbetsvilliga.
Åk runt o titta på lite hästar o låt barnet hantera, rida o leda så ser ni snart vad som är lämpligt.

#10 Men jag skulle aldrig våga släppa hästen lös med ett sådant litet barn. Tänk om den rusar iväg?
#13 men snälla, man går ju precis brevid och griper in om det händer något!

Var och en gör som den vill!

och tänk vad glada barnen är när de får rida själva, ledgrimskaftet över halsen så den som går bredvid snabbt kan ta tag om det behövs.