Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1313 ggr
[Teddy]
0

Ponnyer på rymmen

På radion i morse hörde jag att det var ett antal shetlandsponnyer på rymmen vid Jönåker. De hade blivit skrämda ur sin hage, ev av en varg!!!

Någon som vet hur det gått?

ThiffannyJ
0

Ja, efter 24 timmars letade är de 7 grabbarna hemma i sina boxar. De är trötta men mår bra.

De ha troligtsvis blivit skrämda av något, den understa tråden var av, inget annat var trasigt på staketet.

Som "tur" var så har de vandrat genom skogarna, dvs de har hållit sig borta från vägarna. De var ca 1,5 mil hemifrån, långt och jobbig terräng.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Cattis
0

#1 Vilken himla tur att allt gick bra!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

ThiffannyJ
0

Ja de var jätteskönt när en vänlig människa ringde och sa att hon hittat dem utanför sina hagar och tagit in dem i stallet.

Fy 17 vad jobbigt det var att inte veta var de är, och om alla är ok och om de är tillsammmans…

www.minishetland.com

Annette
0

Så skönt att de är tillbaka och välbehållna!

ThiffannyJ
0

Ja å när vi kom hem, jag och mamma kollat så att övriga pållar är ok så har min lilla Ace fått ett sticksår i ögat. Det är svullet, rinner och grå/vitt i ögat. Han har nu fått en 'snäll' medecin till ögat och ska till ögonläkaren Per Arvidsson i morgon kl 9. SUCK.

www.minishetland.com

UG
0

# Nej, attans! Nu får det räcka med olyckor, hälsa pållarna det från mig. Otäckt med ponnyer på vift, skönt att det slutade väl.

Poppla
0

Vilken mardröm det måste vara att ha sju pållar på rymmen… höll de ihop alla 7? Skönt för dig att de är återfunna, (nästan) välbehållna i alla fall!

Sasser
0

Nej men vad fruktansvärt. Skönt att dom kom till rätta och att det slutade väl! Kram på er!

[Anna-N]
0

Vilken mardröm! Skönt att allt slutade lyckligt! Hoppas det går bra med ögat också, håller tummarna!

sanne
0

Men jösses ! tur i oturen att dom är "välbehållna" o hemma nu då !

vilken mardröm, tänker på er o hoppas allt går bra nu.

ingrid
0

#5 Usch, hoppas att du får positivt besked om ögat. (Hornhinnan) Skönt att grabbarna hittades.

[Teddy]
0

Thiffany! Jag antog att det var era pållar, blev alldeles kall när jag hörde det på radion. Tänkte ringa och fråga, men antog att ni hade annat att göra än svara på dumma frågor. SKÖNT att allt gick bra! Ett sår på ögat är ju inget vidare, men kanske en bagatell i sammanhanget när man tänker på vad som KUNDE ha hänt.

Ha det bra!!!

Hanna-D
0

Skönt att de är infångade och att de inte fått några allvarligare skador!

fuxar
0

Skönt att det gick bra med grabbarna!!!!!! Hoppas ögat oxså går bra, hornhinne sår gör mycket ont! Gunilla.

RebeckaSvensson
0

Vad skönt att de är hemma igen, utan några skador. Hoppas att Aces öga blir bra också.

Aribigga
0

Gud vad hemskt! Tur att de kom hem tryggt i allafall, Ace får se till att krya på sig också!

lurvponnyn.vimeddjur.se

Daladis
0

Fy vilken mardröm! Skönt att allt slutade väl och hoppas att det inte är nån större fara med Ace's öga. //Erica

Underbar
0

Fy va läskigt! Skönt att dom är hemma igen !

Milla
0

Fy så hemskt. Skönt att dom alla är hemma och jag håller tummarna för att Ace ska bli bra igen.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Kratern
0

Var det en varg?

Miija
0

Men fy så hemskt! Vad skönt att de hittats. Måste vara rent fruktansvärt att inte veta var de finns någonstans.

Tänk så fort något oväntat kan hända…

Håller tummarna för Ace öga.

ThiffannyJ
0

Tack för alla hälsningar!

Jag ska uppdatera hemsidan innom kort med dagbok och fotoalmbum.

Troligtvis så var det en jakthund, eller någon annan hund på vift, som kommit fel. Det var tassmärken och mycket tumult framför där tråden gått av. Flera folk har sett hästarna i galopp vid olika tillfällen, så troligvis så har det blivit jagade i ca 1 mil innan de saktade av. Stackars pållar! Om de hade kommit lösa av sig själva så vore det logiska att gå hem till stallet ca 500 meter där i från. Där finns de andra hingstarna + ston…

Lilla Ace öga… Var hos Per i dag vid nio tiden. Kom hem med fyra olika mediciner och en faktura på 2000:- Vi vet ännu inte dagsläget om vi måste ta bort ögat eller om det blir så pass bra att han får ha kvar det. Det är som en vit hinna över, och under ser man pupillen som tydligen såg ganska bra ut. I dagsläget har han ingen syn på ögat, men om det blir bra så kommer han att få tillbaka synen, dock vet man inte ännu om den kommer tillbaka helt eller om det kommer att bli nedsatt.

www.minishetland.com

[Billan]
0

Kan trösta er med att hästögon kan se hemska ut och ändå bli helt återställda. Beror ju förstårs på om skaadan är djupgående eller bara ytlig.

Jobbigt med alla droppar och annat som ska till många gånger/dygn, men värt ett försök.

Skönt att rymmlingarna är hemma igen.

Hoppas ögat blir ok.

ThiffannyJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tog MASSOR med bilde rpå grabbarna när de släptes ut i en annan hage och kan ju inte motstå att lägga ut denna på Let's Try Again RS 375

www.minishetland.com

Annelie-P
0

Try's man är ju helt fantastisk!

ThiffannyJ
0

Tack Annelie!

Nu är hemsidan uppdaterad och bilder finns i fotoalbumet för den som vill se grabbarna som varit ute på öventyr, och historien går att läsa i dagboken.

www.minishetland.com

AusaBausa
0

vilken tur de kom hem "nästan" oskadda:-) hoppas Ace öga blir bra!

Margareta
0

Oj vilken ryslig historia. Jag som tyckte det var jobbigt när min hankatt var på rymmen. Fantastiskt att det trots allt gått så bra.

Vi känner en häst som levde att bra liv som tävlande dressyrhäst med bara ett öga. Det såg lite märkligt ut med ett igensytt öga - men man vande sig vid det också. Hans matte var veterinär och valde att ta bort ögat.

Numer pensionär i Nynäshamn

AnnaLundin
0

PÅ tal om enögda hästar så är gdk halvblodshingsten Quite Easy också enögd, han har tävlat svår hoppning som enögd…

Skönt att det gick bra med grabbarna på rymmen!