"Raketen" är sjuk
Min lilla hingstfölis har fått kolik o är nu inlagd på Skara.
I morse när jag skulle fodra o släppa ut kusarna så var han pigg o glad, efter en liten stund gick han ifrån maten o rullade sig, sedan ställde han sig i kiss ställning flera gånger utan att det kom nått, han var orolig o vandrade runt, lade sig ner några gånger. Givetvis så ringde jag veterinären direkt, för detta var ju inget normalt beteende för honom, han är i vanliga fall ett matvrak.
Veterinären konsulterade Skara, de tyckte att vi skulle komma upp med honom.
Nu står han där med dropp o är sondad med paraffin, han har kissat men inte bajsat än (pratade med vet. för drygt en timme sen). Han är pigg iaf.
Hoppas han blir bättre snart och att de får reda på vad problemet är.
Usch, vad tråkigt, stackarn!…hoppas han kryar på sig:-)
Ni har inte masser emd äpplen i hagen som han mumsat på?

#3 Nä vi har inga äpplen i hagarna. Däremot så avmaskade vi alla hästarna i Torsdags så vet trodde han reagerade på det. Vi får hoppas att han bli bra iaf. Natten får avgöra hans öde.
Jag har iaf sagt att jag inte vill utsätta honom för en buköppning.
Usch vad lurigt! Håller tummarna för dig i allafall!

Har nu pratat med veterinären på morgonen o det verkar som om lillgubben har svarat bra på behandlingen o får komma hem i eftermiddag. De ville observera honom nån timme till. Skulle ringa igen vid 12 tiden o höra så allt är bra. Nu bajjar o kissar han som han ska iaf o är full i bus.
#6 Va skönt!! Hoppas detta bara var en "engångsförteelse" så att han inte blir en kolikhäst!!

usch vad jobbigt när dom blir sjuka. Men vad skönt att han mår bättre nu

Nu är gubben hemma igen, han är trött men äter o dricker, har bajjat o kissat

Oj då! Skönt att de gick bra.
Du vet väl att du kan höra av dej om du behöver ..

Nu har jag varit i stallet o fodrat kusarna. Raketen äter bra, han får äta lite väl uppblött betfor med olja i o lite småtussar med hö. Ska snart åka ut igen eftersom hovis kommer o ska verka alla hästarna.