klippt på utställning?
Jag vet ju att shettisar inte får vara klippta (rakade) på "rena" shetlandsutställningar men gäller det även på utställningar öppna för andra raser? Skulle gärna vilja att sonen fick prova att ställa sin gamla valack men det är lixom inte värt att skippa hela vinterns ridning bara för det.
Det finns tyvärr ingen möjlighet att rida honom utan att raka honom eftersom han då svettas så kopiöst och det tar MÅÅÅÅNGA timmar för honom att torka. I övrigt är man svans och hovskägg orörda.

Det får man nog kolla med arrangerande förening vad de har för regler.
För övrigt står det så här i grundpropositionen om rakade ponnyer på shetlandsutställning:
"Endast tävlande ponnyer (ska verifieras) får rakas för sitt välbefinnande. Vid överträdelse av dessa regler kommer ponnyn att bedömas men ej rangeras."
Det innebär att man kan visa sin rakade "hobbyhäst" utom tävlan. Dvs sonen kan prova på att ställa ut sin ponny som får sin bedömning, men ponnyn rangeras inte och kan inte tävla vidare i championats/BIS-ring.
Tycker man att denna regel borde ändras, är det ett ypperligt tillfälle att föra fram det på föreningens Höstmöte som är nära förestående. 

Vore jag med i föreningen (eller hade för avsikt att bli det) så skulle jag absolut ifrågasätta den regeln. Eller är det så att man ANTINGEN ska satsa på att ställa ut eller att rida/köra.
Är det så att man får visa trots att han är klippt så får han med största sannorlikhet åka med på någon tillställning till våren när jag ändå visar min welsh cob hingst. Sonen vill så gärna prova att visa häst och han är inte gammal nog att handha hingst. I någon BIS ring kommer han ändå inte att hamna…….

Tror nog att det bara gäller på rena shetlandsutställningar.
Jag har visat häst som har varit klippt på utställning , men hade iof bevis på att hästen tävlade på travet.
sen så vet jag många shetlandsponnyer som tävlar på trav och tränas hela vintern utan att klippas också utan bara att de får täcke på sig så det är väl eg en smaksak vilket man vill göra.
Vi släpper ju ofta ut våra hästar när de har tränat och de fortfarande är svettiga men med täcke på.
så det är OK att täcka hästen från tidig höst, för att slippa vinterpälsen?
Eller får ponnyn sämre kritik pga "dålig pälssättning" då?

Har aldrig varit med om att någon har fått sämre poäng pga av mindre vinterpäls för det varierar även där.
Men vi tar ju av täckena när de har torkat. De går inte med täcken dygnet runt om de inte är klippta utan bara undertiden de torkar upp , sen åker täckena av igen.
Har sett åtskilliga ponnier, spec. då valacker, på utställning som visst blivit rangerade i ringen, OCH gått vidare till championatsringen om poängen för detta uppnåts…
"Endast tävlande ponnyer (ska verifieras) får rakas för sitt välbefinnande. Vid överträdelse av dessa regler kommer ponnyn att bedömas men ej rangeras."
Tolkar jag som att kommer du med klippt ponny UTAN intyg på bruksaktivitet till en utställning så blir ponnyn bedömd, men ej rangerad…
Så absolut, ställ ut er ponny! :)

Men min ponny tävlar ju inte annat än någon enstaka klubbtävling men det kanske räcker?
Han ska ju som sagt inte visas för att jag tror han skulle få bra poäng (visad en gång i sin ungdom med 35p) utan för att sonen så gärna vill prova att visa häst och kanske vara med i maskerad tävlingen som de har på vissa utställningar.
Skulle aldrig släppa ut honom om han var blöt och med full päls, vare sig med eller utan täcke.
ja ta upp detta på höstmötet att man faktiskt kan få visa sin rakade shettis !!!
Om man ska visa sin shettis på en utsällning så vill man ju ha den i form/bra hull så måste man ju motionera den då måste man ju raka den för att den svettas som en gris !!
Så snälla ta upp det på höstmötet, kan tyävrr inte kommer men om jag kunde så hade jag kommit !

Fast det är inte värre att släppa ut en svettig häst i hagen än en som springer i hagen och busar och blir svettig 
Jag vet inte om *vi* är onödigt pjoddiga med våra hästar , jag menar travfolk har ju gjort så i alla tider och de klarar ju av att prestera riktigt bra ändå 

#8. Fast uppriktigt sagt, en rakad shettis är väl sällan till sin fördel
.

#10 nope ser ut som pudlar eller något sådant *S*
#8: "ja ta upp detta på höstmötet att man faktiskt kan få visa sin rakade shettis !!!"
Men det får man ju redan! Visa sin rakade shettis!

Jag har med visat min valack på utställning rakad och fått guld så det är inga problem. Han var den ändarakade ponnyn men inte blev han sämre bemött för det;)

Har ni missat att TS flera gånger har sagt att hästen inte tävlas särskilt mycket och därför inte kan verifiera det, och därmed få visa honom rakad? Självklart kan de visa utom tävlan, men det var inte så intressant om jag fattade rätt…?
Jag kan livligt tänka mig att en regeländring - att man får visa hästen rakad "inom tävlan" utan att styrka att man tävlar och tränar - kan leda till att några utställare tar sig friheter och "skulpterar" pälsen så att den ger hästen en orättvis fördel. Det är inte så svårt om man vet hur man ska göra för att lura betraktarens öga.
Och faktiskt så kan rakade shettisar vara riktigt snygga om rakningen är gjord på ett bra sätt, utan skarpa gränser mellan "päls" och "inte päls". 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Har ni missat att TS flera gånger har sagt att hästen inte tävlas särskilt mycket och därför inte kan verifiera det, och därmed få visa honom rakad? Självklart kan de visa utom tävlan, men det var inte så intressant om jag fattade rätt…?
Jodå, jag visar gärna utom tävlan eftersom jag som jag skrivit innan inte tror att han är "guldmaterial" (men ändå världens bästa ponny), det vara bara frågan om jag överhuvudtaget FICK ta in honom i en utställningsring. Och eftersom jag har ponny av annan ras som ställs ut var det mest intressant att veta om klippt ponny sågs på samma sätt på en öppen utställning som på en endast för shettisar.
okej , men skulle jag t.ex. kunna visa Dolly på vinterutsällningen? Ska galoppraka henne är det okej?

#16 Jag har inte bedömt att de får sämre kritik för att de är rakade . Våran som visades fick tom bättre än jag trodde *S*