Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1095 ggr
CarolaCarro
0

Föl namn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur får era fölisar namn?? Döper ni både efter mamma å pappa? Eller kommer ni bara på ett namn??

Vi har ett sto vid namn Izabel som skall ha föl nästa år.. Hon har haft föl en gång förut blev en shettis hingst som då fick namnet Izor.. Så ja skulle vilja följa de mönstret å ha ett Z med i namnet.. Och Izabel är betäckt med Kölnäs Camillo.. Har suttit å tänkt länge nu.. Men tänkte lite hjälp på traven skulle inte skada..

Midlingur
0

Zeus? Izaac?

AnnaLundin
0

Jag har en begynnelsebokstav/årskull.

OM jag kommer på något fyndigt så kan föräldrarnas namn spela roll vid namngivningen, men oftast inte. De flesta årskullar som bestått av mer än ett föl har hittills haft någon form av gemensamt tema (B-kullen Balthasar och Blimunda - så hette den vinterns nobelpristagare i litteraturs bok… C-kullen Cocos, Cassis, Cacao är ju någon form av smakämnen)
Exempel: årets fölkull heter på "H" och Cocos föl fick heta HocusPocus. (och kullekompisen Hia-Hia, som är namnet på den elaka häxan i "Bamse i Trollskogen" :D)

Annette
0

Mina får namn på stoets begynnelsebokstav. T ex Eurydike-Eros, Nikita-Nina, Nathalie, Nougat, Nibella och Nimitz.

Linnah
0

Jag vill egentligen döpa mina föl efter stolinjens bokstav, och det gjorde jag på första fölet (Assmilla heter fölet, Assippa heter mamman, mormor Assmila, mormorsmor Assita, mormorsmormor Assia). Men när andra kom så ville jag inte ha samma bokstav trots att det var samma linje. Stoets pappa kom dock ur Marshwoods J-stolinje, liksom hingstens pappa, vilket jag istället anammade. Fölets morfarsmor heter Jinn, och fölet fick heta Jinna! :) (Mamman heter Amaze) Nästa föl ska heta Jilla (Jill finns längre tillbaka i stammen) eller Jissa (Jess och Jessamine finns också i stammen). Och så vidare. :)

Fiona
0

Vi brukar döpa fölet på den begynelse bokstaven av mammans eller pappans namn!Ikaroz kanske?!

/jenny

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Hanna-D
0

Döper efter mammans begynnelsebokstav. Har inget tema utan väljer namn som jag tycker är fina. Gazettes stoföl har döpts till Glamour och Gucci (lite tema kanske…) men som sagt, annars väljer jag namn på "rätt" bokstav som jag gillar.

Therese_Melberg
0

Vi har ju bara haft ett föl, men guuud vilka problem jag hade att hitta på namn till henne.. Först tänkte jag ta något som började på S (mamman heter Savannah) och påminde om mammans namn, men jag hittade inget bra. Då ville jag ha något som lät nordiskt, gärna lite vikingastil och gärna nåt som hörde till naturen. Var in på massor med mytologi-sidor och letade, men alla namn jag fastnade för lät som islandshäst namn, vilket jag inte ville. Det namn jag till slut valde bara pluppade upp i mitt huvud en kväll när jag var ute med hundarna. Vi bor bredvid en å, och det är ganska strömt förbi oss. Jag stod på gräsmattan och kollade på vattnet som forsade fram när det plötsligt slog mig! Virvla skulle hon heta! Det lät nordiskt (prövade på min tyska medryttare och hon kunde inte uttala detOskyldig), hörde till naturen och det var dessutom lite fart i det.  Så Fäcklingefors Virvla blev det tilll slut, och jag är riktigt nöjd med det!

Lauth
0

Jag har nog kört olika stilar.  Avkommorna efter min Bianca har haft teman som namn, stona heter nåt efter hårfärg (Blondie, Brunette, Blond och Bimbo) som börjat på B. Pojkarna har haft spel och dobbel som tema (bingo, och bonus) och som börjar på B.

Dom andra stona har fått namn som relaterar till sägner och myter och historia (inca - incafolket, atlantica- atlantis osv.)

Hingstarna får oftast namn som kan associeras till mammans namn t.ex. (Bimbo -Smart osv.)

Oftast så kommer i alla fall jag på namnet inom de närmsta timmarna efter att fölet är fött.

Minsanne
0

Jag döper mina efter det holländska systemet. Dvs i år döps alla holländska shettisar på bokstäverna X Y Z. Det blir enklast så eftersom jag har så många holländska shettisar. Lätt att hålla koll på åldrarna när man vet att alla som börjar på L är födda 1996 eller P födda 2000 t ex.

När jag namnger dom så utgår jag ibland från kartboken, lexicon eller  namn jag ser på TV Glad det finns många roliga och fina namn att hämta där.

Milla
0

ja jag har ju inte fått så många ännu, men jag döper efter alfabetet och gärna med dubbel namn

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

moonrose
0

Jag försöker hitta namn på gudar till mina. Men det är inte alltid så lätt för jag  följer dessutom alfabetet.

I år var det S men jag fick inga föl i år så ingen av mina kommer att heta Saga, Skuld, Sleipner, Sefyr, Skylla, Sisyfos eller Saturnus :-(

Ellinor Johansson
0

# 11 Döper inte Skäpperöds sina föl efter gudar också?

OzzyochJag
0

Min häst heter Texas Ozzy.

Han fick sitt namn från pappa Texas Jack och mormor Dizzi.

Ellinor Johansson
0

Jag skulle aldrig kunna bestäma något namn innan fölisen är född, jag vill se fölisen så den verkligen passar till sitt namn. Våra pållar har även ett arbetsnamn, gissa varför Bitis heter så????

RebeckaSvensson
0

#12 Delar efter Gudar, men inte alla.

UG
0

Hej!

Jag döper fölen efter moderns begynnelsebokstav. Marcus hjälper mig att döpa dem efter tekninska termer. Det är våran nich:

Magnet, Minimal, Milligram, Millimeter.

Decibel, Decimeter

Charlotte-Aveback
0

När vi började avla i mitten på 60-talet så döpte vi fölen efter mammans begynnelsebokstav. Vårt första avelssto hette Harviestoun Priscilla så alla fölen döptes på P.

När vi så småningom inte kunde komma på fler P-namn … så började vi på 80-talet att döpa några av fölen efter mammans smeknamn (t.ex. Petronella kallades Nellan och då döptes hennes föl på N).

Får att få ytterligare variation på det hela så lät vi även hingstens namn påverka namnvalet, så i mitten på 80-talet då vi hade hingsten Highball of Marshwood på station, så döptes fölen till Setball, Dustball, Moonball, etc.

1988 inledde vi vårt nuvarande system, som innebär att vi följer alfabetet och döper alla fölen samma år på en och samma bokstav. Alltså blev det bokstaven A 1988, bokstaven B 1989 o.s.v.

I år var det således bokstaven S och nästa år är det dags för T. Vi har redan börjat fundera … Flört

Asagard
0

Våra shettisföl döps efter mammans begynnelsebokstav om det är ett stoföl och efter pappans om det är ett hingstföl - dock med några få undantag.

Russfölen har döpts på W.

Denna kommentar har tagits bort.
Kratern
0

Döper efter grekiska gudar och gudinnor. Ingen ordning på begynnelsebokstav eller så….

RebeckaSvensson
0

Vårt första föl döpte vi på A och sedan har vi följt alfabetet. Vill gärna stava namnen lite annorlunda som tex Astriks, Cpirite, Faztac.

Halvblodsfölet döpte vi på C efter modern och hennes mor, mormor och mormorsmor. Blir det fler hblföl kommer även de att döpas på C.

SaraDoos
0

Jag döper efter mammans begynnelsebokstav. Vill ha namn som är ganska enkla att säga (stavningen på araberna blir lite avancerad ibland, med extra i och h och w osv), för att det inte ska kunna bli smeknamn….

Än så länge har vi fått 2 shettisföl - Samuraj, Salsa

Arabföl: Atena, Sisak, Minyaa, Madinah, Kamos, Ansadd, Lawanya, Atiifah

Har många namn på 'lager' som jag kan tänka mig att använda… Tips till dig med sto på I = Izidor, Izraela