halla tyglarna...
Tömmfattningen (i Sverige) är fri. Det betyder att man får hålla som man vill. Själv håller jag som på bilden.

Jag håller som man håller tyglarna när man rider. Har försökt på andra sätt, men får inte samma styrsel på fingrar och "finmekanik" då.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#1, #2 ahaa ok, har sett har ocksa att dom haller pa bada satt har med :) Tankte lara mig att halla dem som bilden visar. Tack for svaren!
Har fått lära mig Anders Erikssons tömfattning. Han säger att det är viktigt att hålla "brygga" mellan händerna. Svårt att förklara…

Kör helst med enhandsfattning. Tömmarna vanligtvis i vänster hand och piskan i höger. Höger hand hjälphand. Hästarna får jämnare stöd med enhandsfattning, ingen risk att man blir hårdare i den andra handen. Prova!
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
När jag tog lektioner av Anders Eriksson lärde han mig att ha tömmen mellan pekfinger och långfiner, just för att man skulle lära sig så i fall man nån gång skulle köra par eller så. Antar att man har många tömmar att hålla reda på då!
Delad glädje är dubbel glädje :)
#6 Du har bara en töm när du kör par också.
Ja jag vet, men de var den förklaring jag fick. Kanske menade han fler än två tömmar typ fyrspann??
Delad glädje är dubbel glädje :)