Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 776 ggr
Milton1
0

Lös i magen

Hej min shettis har från och till varit lös i magen under sommaren och jag har gett granngårdens mag och tarm produkt. Men nu har jag fått börja ge det igen. Idag rann det bara ur min lille kille. Kan det bero på att han fortfarande går på mycket bete och matvrak som han är så får han ju i sig en hel del. Det är ju lite frostigt i gräset när han kommer ut.

Han dricker inte så mycket heller, inte i hinken i boxen iallafall. Hur det är i hagen vet jag inte. Tycker att han verkar pigg och kry i övrigt och när jag lyssnar på magen så hör jag tarmljud.

Men det börjar bli lite jobbigt att hela tiden gå och oroa sig för honom. Hade ute veterinären för drygt en månad sen för vaccination och då gjordes även en hälsokontroll ( lyssna på tarmljud, kolla tänderna osv) han har även blivit avmaskad.

Det är inte så att han ständigt är dålig utan vissa dagar är han bra.

Läste någonstans att man kan öka på högivan eller ge halm. Men med tanke på att han äter gräs från 7-18 och sen får 1,5 kg till kvällen så får han ju inte för lite mat.

Är det någon som har något bra förslag?

Mvh Caroline

Hanna-D
0

Jag skulle prova att byta betet mot skogshage och istället fodra med hö och halm. Om inte det hjälper prova ge koltabletter.

Pheobe
0

Jag skulle ta blodprov för att se om han kanske är sjuk. Finns olika tarmbakterier som kan störa floran.

polgara
0

Hade nog kontaktat veterinär om hästen har varit lös länge. Det finns vissa magbakterier som orsakar dirré o kräver behandling. Även stora mängder grus i tarmen kan vara orsaken.

Milton1
0

Tack för svaren

Jo jag har allt tänkt prata med veterinären men så fort jag tänker ringa så blir han bra och då tänker jag att nu kanske han fortsätter vara det.

Tycker det är konstigt att det kommer och går.

AnnaLundin
0

Ni har inte ekollon i hagen?

Eller något annat som han kan komma åt att äta, som inte är bra för honom?

Milton1
0

Nä har inte hittat några ekollon i hagen. Kan tillägga att jag hade han i ett annat stall under sommaren och då var det bara pyttelite gräs i hagen plus att de fodrades fyra gånger om dagen med ett hö som jag misstänker var väldigt bra värden i. (det var inte analyserat men han behövde inte mycket) Sen flyttade jag tillbaks han till detta stallet i slutet av september och då fick de gå i en jättestor hage med massvis av gräs. Vilket han blev överlycklig för. Men jag vande han i flera veckors tid med att gå och beta med han en stund varje dag så jag tycker inte att det ska vara det som ställer till det. Men jag tycker att det är konstigt att vissa dagar så är han bra och vissa är han jättelös.

Jag tror att han trivs i sitt stall och pga skador så går han bara och skrotar i hagen så han blir absolut inte stressad på något vis.