Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 2493 ggr
QuickStep
0

Gräs sorter

Jag står i valet och kvalet att så om en hage som annars används väldigt mycket både vinter o sommartid.

Hittade det här på nätet  www.horsemaster.se och tyckte det lät ju bra men sen är det ju så med alla nyheter…

Åh vad bra tänker man men sen kanske det inte visar sig att det är det i längden.
Men för mig som har shettis plus ett halvblod som haft flera fånganfall kanske det e värt o pröva.

Vad tycker ni?

Ge mig nått råd. Mvh Veronica

QuickStep
0

länken blev fel..

www.horsemaster.se

QuickStep
0

det kanske bara e föl som snurrar på forumet så här års! Glad
Ingen som har nått o säga om det?

AnnaLundin
0

Alltså ärligt talat så förstår jag inte vad som ska vara så revolutionerande med det där.

Det är ungefär samma fröblandning som vi haft när vi sått in på våra marker.

Allt går att sälja med mördande reklam….

(jag vet för övrigt hästar som fått fång på ängsbete som varken varit gödslat eller insått de senaste 40 åren….)

RebeckaSvensson
0

Jag är lite skeptisk när jag ser sådana här saker. En av de första sakerna jag reflekterade över är utsädesmängden som de rekommenderar. 80-100 kg/ha!? Gräsför är dyrt och det som rekommenderas vid insådd av vall, både för bete till hästar, kor och hö/ensilage brukar ligga runt 20-30 kg/ha. Det går också att hitta på sidan att det som hästarna äter idag kan "vara direkt skadligt." Nja, det tror jag inte riktigt på.

Har en broschyr från Skånefrö framför mig. Betesvall till häst, där ingår:
15% rajgräs (50 % i Horsemaster) Ryegräs som det står på deras sida heter på engelska ryegrass, Lolium perenne på latin och det heter eg rajgräs på svenska.
15% rödsvingel (samma mängd som i Horsemaster)
35% timotej (15% i Horsemaster)
15% ängsgröe
20% ängssvingel
Kentucky blågräs vet jag inte vad det är för ngt, aldrig hört talas om det.

En annan fröblandning för hästbete från SW:s broschyr innehåller följande:
20% rajgräs (50 % i Horsemaster)
10% rödsvingel (15% i Horsemaster)
40% timotej (15% i Horsemaster)
10% ängsgröe
20% ängssvingel

Rajgräset etablerar sig snabbt, stor konkurrenstförmåga både vid anläggning och i beståndet och återväxer fort. Tramptåligheten är också bra vilket behövs på betesmark. Rotsystemet är relativt grunt och pga det är torktåligheten dålig samtigt som gräset är relativt känsligt för svampangrepp. Energirikt gräs men köldkänsligt.
Rödsvingel används ffa till bete, relativt långsam etableringshastighet och därmed också en liten konkurrenskraft vid anläggning. Konkurrenskraften i ett etablerat bestånd är stor. Rotsystemet är djupt och torktåligheten är bra liksom tramptåligheten och uthålligheten i vallen. Köldtålig.
Timotej, långsam etablering, grunt rotsystem o dålig konkurrensförmåga. Bra näringsvärde.
Ängsgröe, stor konkurrensförmåga när det väl etablerat sig, mkt bra tramptålighet och vinterhärdig art. Täcker fort där andra gräs försvunnit, konkurrerar bort ogräsen.
Ängssvingel, medelstor konk.förmåga, bra torktålighet och snabb återväxtförmåga.

En sak till sist. På sidan det är länkat till står det att det är ett mest använda gräset i Europa - vid användning av detta i Sverige ska man tänka på att klimatet är inte samma här som i övriga Europa och därför skiljer sig både sättet de uppträder och innehållet mellan olika ställen med olika klimat. Det är oftast inte samma sorter av andra lantbruksgrödor som används i Europa och här eftersom klimatet spelar så stor roll. Ffa är köldtåligheten något att tänka på.

Det blev ett (väldigt) långt inlägg… Om man ska använda sig av det eller inte vill jag inte helt uttala mig om för vad det där blågräset är har jag ingen som helst aning om. Men om det skulle vara något revolutionerande förstår jag inte varför det inte skulle ingå i de vanliga fröblandningarna som vi har att tillgå via de stora företagen i Sverige. Med tanke på hur stor hästverksamheten är i Sverige borde det finnas här också om det är något speciellt bra.

Hanna-D
0

#4 Väntade på ditt svar! Skrattande Bra och intressant läsning.

RebeckaSvensson
0

#5 :-)

QuickStep
0

#4 Ja oj vilket bra svar! precis vad jag behövde läsa tror jag för ens som mig inte så kunnig.
Man ska ju vara lite försiktig med nya saker… jag ska nog tänka en gång till. MEn rajgräs vill jag försöka att inte så alls för det stod om det i ridsport senast oxå att det innehåller mest fruktan vid frost o sånt.

Miija
0

Toppen Rebecka, jag har sparat texten till när det blir dags hör på Torp.Glad

RebeckaSvensson
0

#7 Okej, det har jag inte läst. På Horsemasters sida står det att rajgräset i den blandningen innehåller en låg andel fruktan. Det hade varit intressant att se någon forskning på det, och helst skulle det då vara gjort i Sverige.

#8 Kul om det kan komma till användning.

RebeckaSvensson
0

Jag mailade igår till kursledaren i vallfoderkursen här på SLU i Uppsala och skickade med länken till hemsidan. Kentucky blågräs är tydligen ängsgröe och att de inte kan använda korrekt namn gör att man blir lite misstänksam, liksom den helt överdrivna utsädesmängden. Om fruktaner får jag följande svar "Resonemanget om fruktaner är inte heller särskilt vederhäftigt - väderlek, tidpunkt på året och utvecklingsstadium spelar också roll."

Fröblandningen som sådan är okej men innehåller lite väl mycket rajgräs för svenska förhållanden.

Miija
0

Puttar upp denna tråd.

Ulla L
0

Vi ska plöja och så om vår största hage till våren, den som vi kallar "vinterhagen" eftersom den ligger bra till för att släppa ut och ta in hästarna från när vi har dem inne om nätterna.

Vi brukar ta en första omgång hö där och ha den till bete resten av sommaren. Jag undrar nu om den här blandningen passar in i det mönstret? Den nuvarande vallen var i begynnelsen avsedd för kossor och har legat så länge att jag har inte har en aning om vad där funnits från början. Just nu är den mest som en gammal äng med en massa olika örter, som ger ett ljuvligt doftande hö, plus maskrosor och annat. 

Ni som har använt blandningen - har ni brukat ta hö där också?

Kris_J
0

Kentucky blågräset är "magiskt" och har närt många fantastiska travhästar…Cool Uppfödda där borta.

De har förstås en annan jordmån där en här.

För den nyfikne:

http://www.allaboutlawns.com/grass-types/americas-grass-kentucky-blue-grass.php

Kolla in ACL stuteris USA sida:

http://www.aclstuteri.se/

Veritas odium paretFörvånad

[Russ-park]
0

Titta in på www.manurox.dk - det anvendar vi til voran Gotländska Pelsfår och Russ / Shettis. bj