Syds höstmöte
Den 18 oktober hålls Shetland Syds höstmöte på Carlssons Taverna i Kristianstad, med början kl 14.00.
Bo Furugren, som skrivit den välkända boken "Hästens Färger" kommer och föreläser samt svarar på frågor och funderingar om hästens färger.
Efter mötet bjuder Shetland Syd på kaffe och tårta.
Anmäl er senast den 16/10 till
Malin Ohlin, 0456-301 07, 0709-38 45 20
malin_ohlin@telia.com
Varmt välkomna!

Putt

Tyvärr kan vi inte komma, då det är ponnytravtävling samma dag på Jägersro.

Hoppas vi blir många på höst mötet i morgon.
Ta chansen att berätta för oss om alla aktiviteter ni vill ha ,
Vad bestämdes på mötet,utställningar mm?
Jag är också lite nyfiken. Fick tyvärr stanna hemma och stängsla in mina rymmande fårskallar i stället. 
vet bara att det blir vinterutställning i februari..missade mötet men var m på föreläsningen:-)
vinterutställning vad kul.
Någon som vet något mera?
Från mina anteckningar (med förbehåll ifall jag missuppfattat något):
Bruksdag + drive in utställning i slutet av maj, i Vinslöv.
utställning i Kronoberg med Torsten Jeppsson som domare den 11:e juni.
29-30 aug utställning Bjärsjölångård (stavas det så?) med som domare Morgan (Johansson?)
27 september Svalöv unghästutställning
31 oktober Halloweenutställning
Det var mitt första möte i Shetlandsvärlden. Kul att få träffa en del ansikten bakom namnen! Synd att det var så lite folk - vi var kanske 20 stycken varav hälften var styrelsen…?
Föreläsningen med Bo Furugren var hur bra och intressant som helst! Det tyckte jag i alla fall! Han höll på från 15.30 till 18.00 men det kändes inte som så lång tid. Där missade ni verkligen något…

Morgan Johnsson.
Är det två dagar i Bjärsjölagård med bara en domare?
# 9 Nej, nu när du säger det så kommer jag ihåg att det var en domare till just därför att det var två dagar, men jag minns inte vem. Som sagt, ovanstående var med reservation för eventuella fel ;-)
Tack för sammanfattningen!
Och ÅH vad bra med en påminnelse om bruksdagen! Jag har ju inga dräktiga ston i år och dessutom numera två barn som rider litegrann, så jag ska nog sjutton försöka träna lite så att de kan vara med på bruksdagen den här gången!

Ska lätt vara publik på bruksdagen =) Tack för påminnelse!
Vad är det för grenar på en bruksdag? Kanske hinner träna in något med James :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
#8 Hej var också där på föreläsningen men vem var du? Kul att få ett ansikte på namnen…kom väl efter presentationerna;-)
Mats pratade om en vinterutställning i feb men har du ngn aning om när Poppla?

#9 Det blir två domare på Bjärsjölagård, Morgan Johnsson och Ulricha Nordmark. En dag med utställning och den andra dagen är det generalmönstring, därav att det är lagt på två dagar till nästa år.
#13 På Syds hemsida, www.shetlandsyd.se, finns information om vad för bruksklasser som anordnades i år. Till nästa år kommer det att bli ungefär samma, men några eventuella förändringar.
Tyvärr var jag tvungen att köra efter vårt styrelsemöte för jag skulle hem och jobba men jag hoppas att de få medlemmarna som kom förde fram sina åsikter och önskningar om aktiviteter.

#14 Det är inte klart än. Vi måste först ta kontakt med den tilltänkta domaren för ändring av dag samt så måste plats bokas. Så fort det är klart kommer information att komma ut på vår hemsida.

Är det någon som vet om det blir fler platser med Generalmönstring och om hingstarna kommer visas som på utställning med färgklasser. Har för mig att vi gjorde så i Vetlanda sist det var generalmönstring.

#17 Det blir fler platser. 4 eller 5 stycken totalt, har inte papperna framför mig just nu. Omd et blir färgklasser eller inte vågar jag inte svara på då det inte är beslutat.
# 14: Du har fått PM ;-)
# 15: Synd att jag missade dig. Men det kommer väl fler tillfällen! :-)

#17 Ja i vetlanda var det ju uppdelat i färger.

#8 ..utställning i Kronoberg…. I Kronobergs län eller, vad menar du? I så fall var?

#15 Det kommer säkert fler tillfällen!
#21 Eventuellt i Kronobergs län eller på annat stället. Var utställningen blir är inte bestämt men några förslag finns som vi jobbar vidare med. De senaste två åren har utställningen legat i Tingsryd.

Det är alltså bestämt ATT generalmönstringar sker 2009 ?
#22 Kommer hallowenutställningen att vara i Älmhult som i år eller?
Hur blir det med Vinterutställning?

#22 2007 och 2008 har utställlning legat runt den 6 juli. #8 nämner 11 juni som tänkt datum, är det så?

#23 Ja, SSS har tagit beslut på att det blir generalmönstring 2009. Stod i senaste nr av SP om det.
#24 Det är mkt möjligt att det blir så. Eftersom vi inte tidigare varit där kommer Syd att fatta beslut om det efter utvärderingen av årets utställning. Angående vinterutställning, se svaret i #16. Det är inte beslutat var och när.

#25 Det är det tänka datumet just nu, ja. Plats är inte klar och inte bokad, därför kan inte datumen spikas helt än, inte förrän allt annat är klart.
#16 Okej, tack då håller jag koll på deras hemsida:-)

#27 11 juni är en torsdag….
Var står det att det blir en generalmönstring (i tidningen)?? Jag hittar bara info om att de fortfarande håller på att ta beslut om det…
Delad glädje är dubbel glädje :)

Jag undrar samma som du?
Det skulle vara bra att veta nu hur det blir med generalmönstringen.
För mig hänger mycket på om det blir generalmönstring eller ej. Saker som påverkas av mönstringens vara eller icke vara (för mig) är om man ska leasa in/ut hingst och hur många ston man ska ta emot. Det krävs mycket planerande för att ha en hingst i skick i augusti. Är det tex mönstring så vill inte jag ta emot för mycket främmande ston osv…
Vore bra om SSS kunde lägga ut lite förhandsinformation om detta nu som kan kompletteras senare när allt är spikat och klart (om inte jag har missat det förstås). 
Håller med dej Maria.
Nu tycker jag nästan att det är försent att gå ut med att det ska bli en generalmönstring… Man måste ju få en chans att planera för kommande betäcknings år, semester med mera…
Delad glädje är dubbel glädje :)

#31,32 det kommer troligen att komma mer info på Höstmötet…
vill inte heller ha generalmönstring.. har ju troligen station till en hingst och då vill man inte lägga det ansvaret på någon annan.

#29 Sorry, missade nog läsa hela månaden. 11 juli ska det vara.

#34 Då är vi överens!
Höstmötet är alldeles för sent att meddela alla hingst ägare vilket/vilka datum som är bestämda. Jag är helt klart för en generalmönstring men det är försent att meddela vilka datum som gäller i november på höstmötet. Hingst ägare som inte är där eller som inte använder internet får informationen i Shetlandsponnyn runt 20 dec.