imorgon blir det av....
Enligt veterinär så rekommenderade dem avlivning. Helt hemskt!! åter igen blir man så arg…
Varför är det så svårt för vissa hästägare att inte kastrera unghingsten som inte ska användas till avel.
Vissa hingstar mår faktiskt inte bra i huvuet av att vara hingst. Så är detta fall.
Nää får man en unghäst i sina händer så se till att göra rätt för den. Låt den gå i stor flock med andra i samma ålder så dem får lära sig det sociala spelet mellan häst och häst.
Det är ju när hästen separeras från mamman tills dem är minst 4 år som dem präglas till olika individer.
Jag har svårt att tro att någon häst föds elak eller osocial.

Vad menar du med första meningen? Hänvisar du till en annan tråd eller vad har jag missat?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Känner inte heller igen detta. Vad hänvisas till?

Tror hon tänkte på den hästen som hon fick skicka tillbaka till de gamla ägarna, den hade nog blivit lite knäpp eller nåt sådant.
# 0 Fast sen kan det ju vara så att många får gå som unghingstar i stora flockar och har det jättebra , det är väl också upp till de nya ägarna att kastrera den själv i såfall om man köper hingst som man inte har tänkt använda i avlen och om man märker att den inte klarar av att funka som hingst i sin nya miljö.

OK, då är jag med.

ja för att göra en lång saga kort…
Igår va ja så arg så jag tror inte jag fick med hälften i mitt inlägg.
Jag köpte denna shettis för ca 8 månader senare men jag hade inte råd att kastrera honom men jag jobbade rätt mycket me han men insåg att jag inte skulle kunna ha han till det jag tänkt mig..
Så han fick åka tillbaka och ägarna va mer än glada ändå att kunna ta tillbaka honom då deras sitatuion hade ändrats.
Men efter en vecka går han till anfall mot först deras häst och sen ägare.. biter och sparkar och är helt hysterisk, sprängde trådarna i hagen och smet iväg så dem kunde inte ha han ute för dem va rädda att han skulle bli påkörd av nån bil.
Så dem tog ut veterinär och dem trodde inte på att kastrera för han va 9 år och dem trodde att hans beteende va så invandt.
så nu fick han avsluta sitt liv som egentligen inte hade behövts om hästen bara kunde fått bli ordentligt skött från början.
mest det som gör mig så arg alltså… Hur svårt kan det vara att sköta om en häst. Och om man inte har kunskap så be om hjälp i sådana fall…
#5 Ursäkta att jag frågar…..lämnade du tillbaka ponnyn för att DU inte hade råd att kastrera?

vad har det för betydelse? Men nej, det va inte bara därför jag va tvungen att lämna tillbaka honom….
#9 Jag tycker att det har en viss betydelse. Om man köper en hingst som inte ska användas i avel kan man ju antingen begära att den kastreras FÖRE köpet eller vara beredd på att stå för den utgiften själv.
JAG tycker att det är en jättekonstig anledning att lämna tillbaka en häst. OBS! min åsikt.
#10 måste hålla med där inget illa ment men när man köper en hingst så tycker jag att då står man i valet att kastrera eller inte o är en hingst för "hingstig" även om den tänkts i avlen så kastrerar många.
en kastrering är inte så mycket pengar heller. själv fick jag avliva min hingst men de handlade om mycket mer pengar som man bara inte kunde hosta upp. Som hästägare själv har jag en pott som ska gå till oväntade vet kostnader och många tycker att en shettis inte behöver vara så dyr men det är dyrt att ha häst. vare sig den är liten eller stor.