Fång
Hej allihopa!Sprillans ny på sidan och snart ägare till Shetlandsponny 
Jag har ridit och hållt på med hästar i många år men har ingen större erfarenhet av Shettisar.Vi har köpt 2 snälla gamla ponnyer som tidigare haft fång och inte får ridas.Dom behövde ett nytt hem och det var självklart att dom fick komma till oss.Vi har även 2 hästintresserade barn som behöver lära sig mer om att hantering och skötsel så det kan inte bli bättre.
Ska man ge något tilläggsfoder el. bara hö?Vi vill verkligen inte att dom ska få fång igen.Mvh Pillan
Hej och välkommen!
Hoppas du ska trivas här på shetlandsforumet, ge och få information.
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av fånghästar, tänkte bara skriva att en god hjälp på vägen är att ge ponnyerna vad de behöver. Inte dra ner på grovfoder bara för att de har haft fång utan se till att deras näringsbehov blir tillgodosett så att inte balansen i tarmfloran rubbas, att det inte uppstår brister eller överskott.
Mitt tips är att läsa om näringslära till hästar på www.slu.se
Där har vi hästägare mycket forskningsrapporter att hämta, läsa in och lära oss av. Christina Plack har skrivit avhandlingar gällande hästars näringsbehov, intressant läsning om ny forskning!
Endel hästägare drar ner på protein till sina ponnyer med hänvisning till vad "de lärda säger". Viktigt att veta är att dessa rekommendationer härstammar från 1970 talet - alltså nästan 40 år gammal forskning. På alla världens områden går forskningen (tack och lov) frammåt och vi hästägare har ett ansvar genemot våra djur att förskansa oss ny kunskap.
Mitt tips är att istället för att enbart förlita sig på gammal kunskap, söka den nya forskningen och hela tiden tänka kritiskt gällande vad vi stoppar i våra hästar.
Idag finns en uppsjö av vitlök, alger, tarmstabiliserande medel, B-vitamin, biotin, mm.mm Jag brukar söka på SLU:s hemsida innan jag köper hem preparat och/eller tillskott.
Reklam väller över oss som i alla fall kan ge mig dåligt samvete: Köp det här om du vill det bästa för din häst!
Det bästa som jag upplever det är att genom analys ta reda på vad jag har för värden i mitt grovfoder och utefter det ställa mig till om jag behöver tillskottsfodra.
här på ponnytrav-forumet finns en bra artikel om hur man räknar ut foderstat och hästens näringsbehov. (jag vill tillägga att det inte bara är förmånligt för presterande hästar att räkna ut vad de behöver - alla hästar har sina behov som skiljer sig åt - gamla, unga, dräktiga, digivande, överhull, underhull, hingstar… behöver olika mängd energi, protein mm)
en till bra artikel på ponnytrav-forumet som handlar om näringsbehov. Kolla sidlänkarna till SLU:s forskningsrapporter!
näringslära, en till artikel på ponnytravforumet.
Forskning tyder på att även andra orsaker än felaktig utfodring kan utlösa fång - stress till exempel.

Hej
Jag har ett new forest sto på 13 år som fick fång i våras för första gången någonsin. Jag har läst så mycket jag bara kunnat (nästan iaf) för att lära mig hur jag ska kunna hjälpa till att förebygga ett nytt anfall.
Precis som UG säger så är det viktigt att hålla en bra balans i tarmarna. Det är jätteviktigt att tarmarna får arbeta så mycket som möjligt och därför bör man inte dra ner på grovfodret. Vara försiktig vid foderbyte, låta det ta tid. Det bästa är att hitta ett hö med så pass bra värde att man inte behöver ge något annat. Många ger lite betfor för fibrernas skull men helst bör det vara en melassfri sort eller så kan man hälla av vattnet eftersom det är där största delen av "sockret" samlas. Halm ska också vara bra att ge… Även jäst (vanlig bakjäst) för att stabilisera bakteriefloran i tarmarna.
Men det allra viktigaste är att vara försiktig under grässäsongen speciellt när det är kalla nätter och varma dagar och vid foderbyte. Tänker man på dessa saker, tar analys på grovfodret och ev använder gräsreducerare(speciellt dem känsligaste perioderna) så har man nog gjort det man kan för att unvika ett nytt anfall.
Mvh/Catarina
hej, jag har en äldre shetlandsponny som har kronisk fång, men sålänge fången inte gått för långt och hästen inte markerar eller har för hemska hovar går det både rida och köra, jag kan ge dej tips på vad jag ger min fånghäst och som verkligen hjälper,
jag ger ca 1 kg happy hoof som är framtaget för hästar som inte ska få i sej för mkt protein mm, men som behöver mineraler mm. samt ger jag brännässlor som är pulviliserade, detta ökar blodflödet i benen och ska vara bra för hästar med fång. sedan 3 kg hö varje dag och lite halm, sedan går hon på väldigt nedbetat gräs vilket e väldigt viktigt,
hoppas de hjälper lite iaf :)
Tack snälla ni för råd och tips.Jag vill verkligen göra det bästa för dom här gamla"damerna" .Spelar underlaget i boxarna någon roll,med tanke på hovar o ben?Vi brukar använda rikligt med kutterspån.Jag känner mig verkligen som en nybörjare
…men o andra sidan är det lite så när både rasen och sjukdomen är nytt för mig.Mvh Pillan
#5 - när hästen är "frisk" spelar underlaget ingen större roll.
OM de insjuknar igen så har man faktiskt i studier sett att man kunnat förhindra hovbensrotation om man direkt ställt hästen på sandbädd - då kan de stå på tå i sanden och då minska djupa böjsenans dragningskraft på hovbenets undersida.
Sen vill jag gärna påminna än en gång att forskarna av idag helt har lämnat teorin att det är proteiner som utlöser fång. Det är snarare kolhydrater, ffa fruktaner - som man lyckats framkalla fånganfall på friska hästar med.

Jag har hört att nerbetat gräs på ett sätt är sämre för en fånghäst eftersom gräset då "jobbar för fullt" för att växa upp igen och att det då innehåller (bildar) mer kolhydrater, fruktan. Bäst ska väl en skogshage vara…
#7 - det ligger en del i det. Stressat gräs har högre fruktan-innehåll.
jo men det är så pass nedbetet att gräset praktist taget har dött, då ytan är begränsad.
Mycket intressant, och säkert helt riktig information i denna tråd. Jag vill bara nämna att vår ena shettisdam (som vi köpte med fång) inte har varit/blivit spesiellt bra med traditionell verkning.
Nu har hon stått hos en bekant ett tag, som verkligen lagt ned sin själ i damens fötter och använder sig av strassermetoden då fötterna verkas. Shettisdamen har aldrig varit så fin i fötterna som nu, och börjar återigen röra sig så fint som bara jag vet att hon kan.
Så förutom att förhindra nya anfall, se till foderintag och underlag etc så är själva skötseln av hoven av yttersta vikt! Alla hovslagare är faktiskt inte experter på fångfötter ;-) Detta är inget påhopp på hovslagarkåren… men jag bara konstaterar att av alla de hovslagare vi använt (samtliga utbildade så klart) är det först med strassermetoden som hon både ser fin ut och verkar må kanon.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
#10 Strassermetoden? Vad är/innebär det?
Har gogglat och hittat info….

Protexin är heller inget undermedel som hjälper alla. För min del var det att kasta pengarna i sjön.

Strassermetoden är inget man gör reklam för.
Det finns Strasserutövare har dömts för djurplågeri….
Veritas odium paretFörvånad
#13 Samma här. Det blev slakt trots alla möjliga försök. 
Det finns INGA undermedel mot fång, men man kan i bästa fall förebygga det genom att hålla tarmfloran stabil. Ibland kan man lindra anfallet, men ibland spelar det ingen roll vad man gör eller vilka läkemedel man ger.
Det är vetenskapligt bevisat att den verksamma beståndsdelen i Protexin (= samma jäststam som i vanlig bakjäst) har en gynnsam effekt på tarmfloran. Och det skulle teoretiskt sett kunna förbygga fång. Men, som sagt, det finns inga undermedel som hjälper alla!
#17 Tyvärr blir tarmarna "beroende" av protexin/jäst, vilket gör verkan sämre och sämre.
#18 - har du någon källa för det påståendet? Jag har hört det förut, men skulle vilja veta om det verkligen ligger något i det eller om det är en av alla skrönor som vandrar. (jag ska luska lite på egen hand också)
#19 Tyvärr har jag inte sparat sidan. Jag höll på och googlade runt….

En vän tipsade mig om en intressant sak. Vill gärna höra eran teori på de hela.
H*n sa att märker man att hästen börjar få fång ska man ställa in den i boxen utan mat och vatten i 24 timmar. Så ska man ta avföring från en annan häst på en annan gård och lösa upp i vatten och hälla i sin häst. Detta ska då enligt h*n hjälpa till att byta ut hästens tarmflora. Stämmer detta?

#21 Om det funkar låter jag någon annan svara på. Men ger man hästen inget att äta på 24 timmar så får den garanterat magsår, vilket är minst lika hemskt som fång. Är det värt det?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#21. Man kan byta tarmflora på detta sätt. Men eftersom det skall slangas in genom näsan så bör ju en veterinär utföra detta.

#21 Så gjordes förr i världen när en häst hade rubbad tarmflora. I dag finns enklare preparat att tillgå. Parrafinolja rekomenderas i tidigt skede då det skyddar tarmen från upptag av toxiner. Svälta en fånghäst gör man inte.
Idag rekommenderar veterinärerna inte att ta avföring från andra hästar, då det förekommit smittspridning på detta vis…
Det finns ett preparat som heter DiarSanyl som går att ge för att hindra tarmarna att ta upp toxiner - enligt min veterinär. Man ger det främst till djur med diarré men jag fick det för att prova på min fånghäst. Googla och läs mer om det.
# 14 #15 Jag berättade bara hur bra min häst blivit i fötterna…
Det finns säkert ägare till shettisar som dömts för djurplågeri - och jag tror inte att alla shettisägare är djurplågare för det ;-) Och tro mig - ingen häst far illa på något vis hos min vän som använder sig av strasserhovslagare. Tvärt om!
Sedan finns det säkert oseriösa människor som säger sig använda sig av strassermetoden (eller vilken annan metod som helst för den delen).
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

#26 Den mest oseriösa av dem alla torde i så fall vara Strasser själv…? Jag tror dig om du säger att dina hästar mår bra, men personligen skulle jag aldrig någonsin låta en strasserverkare komma i närheten av mina hästar.
www.stuteriprecious.se
#26 jag grundade mitt påstående på det som finns att läsa i nedanstående länk. Inte vad enskilda shetlandsponnyägare ev har gjort.
#18 - jag frågade en person som har koll på det mesta i vetenskaplig väg om ifall det blir ngt beroende av jästsvamparna eller inte. Detta är svaret jag fick:
"Vet inga studier om det men det vore ju väldigt osannolikt. De skapar ju en viss miljö runt omkring sig som gör att andra trevliga organismer trivs. de är ju inte en medicin som dödar ngt som kan bli resistent. Utan tvärtom - gör så att snälla bakterier trivs. Däremot tycks de ju inte bosätta sig där utan man måste tillföra jäst kontinuerligt."
Jag blev också lovad att få veta ifall h*n hittade något skrivet om saken.
#30 Däremot tycks de ju inte bosätta sig där utan man måste tillföra jäst kontinuerligt."
Det tycker jag var svaret. Du kan inte sluta med jästen för då blir tarmfloran som förut (dålig)
Den behöver inte bli dålig för att man tar bort jästen, om man har eliminerat orsaken till att tarmfloran inte mår bra. Tarmfloran är normalt inställd på att bearbeta det foder som hästen får och det är endast när det blir obalans i tarmfloran som man skulle behöva fundera på att tillföra jäst. Obalansen är som en "sjukdom" där orsaken ska tas bort i första hand.
#32 Nej, den behöver inte bli det. Kanske du kan ge exempel där man inte behövt fortsätta med protexin eller jäst? Jag menar fall där tarmfloran blivit helt återställd = inga fler fånganfall.
#33 - Tarmfloran är inte statisk utan föränderlig. Fånganfall kommer när det blir en störning i tarmfloran så att pH sjunker. Tarmfloran blir "återställd" när det är balans mellan de olika mikroberna, men vid minsta förändring av matintaget så är obalansen där igen. OAVSETT om man ger jäst eller inte.
Jästen främjar miljön för de goda bakterierna, de som möjligen kan förhindra att obalansen blir alltför stor vid en foderförändring och möjligen också kan göra att pHsänkningen inte blir så stor som den annars blivit.
Jag ser jästen som något man ger tillfälligt, vid behov. Antingen om hästen redan är sjuk eller också som förebyggande vid ett foderbyte eller annan stressig situation som skulle kunna påverka magen.
Ingen kan garantera "inga fler fånganfall" oavsett om man ger jäst hela tiden, har gett jäst tidigare eller aldrig har gett hästen jäst. Det enda man kan göra är att hoppas att jästen kan hjälpa till att hålla tarmfloran tillräckligt stabil för att möjligen förhindra att ett fånganfall bryter ut.
Det finns inga undermedel mot fång.
#34 Väntar på ett exempel. Se frågan i #33
Det FINNS INGA såna exempel eftersom tarmfloran inte fungerar på det sättet, OAVSETT om man ger jäst eller inte.

#33 Jag vet flera hästar som har haft fång men som aldrig har drabbats av det igen, om det är så du menar? De har inte fått jäst eller protexin föruom i det akuta skedet.
www.stuteriprecious.se
hur farligt är gräset nu när det har varit frost ute???
#38 - på morgonen medan det fortfarande är frost i gräset så är fruktan-halten högre än när det är plusgrader ute. Fruktanet fungerar som "glykol" i gräset, dvs hindrar att det fryser sönder. Fruktanet är kedjor av fruktos och om jag fattat rätt så "bryts" dessa kedjor när temperaturen höjs igen.
Det är ju, som sagt, fruktan som man vet kan utlösa fång. Den rekommendation jag har sett är att man bör fodra med hö ute på morgonen så att hästarna väljer hö i stället för frostnupet gräs tills frosten släpper.