Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1422 ggr
pinkish
0

chip?!?

en liten fråga… måste man chippa hästen?

Annette
0

Nej, det är ännu inte obligatoriskt på shetlandsponnyer.

pinkish
0

så jag får tävla o så utan att chippa??

Pheobe
0

Tävlingsponnyer enligt Svenska Ridsportförbundets TR
Från och med 2006 ska alla ponnyer som tävlar på inbjudningstävling eller högre vara chipmärkta

PP
0

Även travponnyer ska vara chipmärkta.

Kris_J
0

Min ena travande donna är inte chippad och hon har tävlat sedan hon var 3år….. Men till nästa år då hon skall slutmätas måste hon chippas.

Veritas odium paretFörvånad

Kratern
0

För att få (ny)registrera ponnyn i SPTF ska den vara chippad.

pinkish
0

så alltså måste jag chippa honom om jag ska tävla?? (inte ponnytrav)

Kratern
0

#7 Du måste chippa även för ponnytrav. Om inte ponnyn redan är reg. i SPTF?

Maliiin
0

Sanna!

Du ska väl inte tävla ponnytrav menar du väl? Sixton är inte chippad! Men jag har funderingar på att göra det! Brukar ju finnas dom som chippar på utställningar å lite…

pinkish
0

precis jag menade att jag inte skulle tävla trav… e ju för gammal för det haha

okej så med andra ord.. jag måste chippa om jag ska tävla annat än klubbtävlingar??

ville bara ha ett enkelt svar ;)

JennyR
0

Ponnyer som tävlar inbjudningstävling eller högre ska vara chipmärkta.

JennyR
0

Oj, såg nu att det redan stod i tråden Cool

Houdini
0

Enligt jordbruksverket har EU-kommisionen bestämt att alla hästar ska vara chipmärkta före den 1 juli-2009 (eller om det var 1 juni)

Kris_J
0

#13 När kom denna regel?

Jag vet att alla från och med 1 juli 2009 måste chippas för att få hästpass.

Kratern
0

#14 Det blir väl lite samma sak då eftersom alla måste ha pass…..?

Madelene_Udd
0

# 15 Med flera:

ALLA föl måste chippas from 1 juli 2009, dvs som #14 säger för att få hästpass måste dom chippas.  Det gäller inte alla som REDAN har hästpass.

ALLA hästar måste inte chippmärkas from 1 juli 2009, man som innan, alla som skall tävla högre än kulbbtävling, + alla föl som nyregistreras + att det är frivilligt om man vill chippa sin äldre häst.

Kris_J
0

#14 Jag tycker det är stor skillnad eftersom de som redan har pass och inte är chippade inte omfattas.

VeronicaP
0

#17 Tur att man inte behöver chippa de gamle i alla fall *ler*

Det gör ju en viss skillnad ;-)

pinkish
0

okej då väntar jag med chippning tills det blir nödvändigt ;P

Kratern
0

#18 När det gäller stöld så måste det väl vara bättre om de är chippade eller….? Obestämd

Mmia
0

#16 Slipper man chippa fölet om den är född i april-09 och skickar in pass snabbt ? eller hur har dom tänkt sig just det datumet ?

Varför inte 1 Jan-09 Oskyldig

Houdini
0

Detta bla från en artikel i ATL 22 okt 2008

"Den nya förordningen kräver även märkning av alla hästar, vilket i praktiken innebär chipmärkning som är den vanligaste metoden. Andra metoder är till exempel travarnas frysmärkning."

Hur ska man tolka det då?

Kris_J
0

ATL berättar också om en hästhandlares dotter som har en prickig shetlandsponny…..

Moheda
0

Det är inte lätt att göra rätt! Man måsta alltså chippa sitt föl för att få passet, efter 1 juli 2009. Men många säger ju att man inte bör chippa ett allt för litet föl…. Men för att få ställa ut måste man ju ha pass. Rimmar lite illa tycker jag.

Ellinor Johansson
0

Min erfarenhet

Vi har chippat alla våra föl när de är ca en vecka, det har aldrig varit några problem. Jag hörde också i början att man skulle/ kunde förstöra hals muskeln genom att chippa mycket unga föl.

Jag tror att när man började chippa pållarna var detta ganska nytt och det fanns inte så stor erfarenhet så där av det uttalandet.

pinkish
0

vad kostar det ungefär att chippa då?

Kratern
0

#26 Allt från 200:- till 1500:- det beror på vem och vart du gör det.

Moheda
0

#25 Jag har väntat med att chippa mitt föl men nu är han nästan fem månader, så det är val dags nu. Det är alltid värdefullt att få reflexioner från er som har erfarenhet. Tack för det!

HannaDolly
0

finns det ngt särskilt datum då alla hästar/shettisar måste vara chippade`??