Gödselplatta
någon som vet hur en gödselplatta skall vara utformad eller vart info finns?
Vi måste gjuta platta i år enligt kontrollanten. Den skall har tre sidor vilket är svårt när vår gödselplats ligger i en vinkel. (tänk ett L) där stora portar finns på ena sidan som iofs inte används.
Och den fick inte börja direkt vid dörren! utan vi skall gå en bit ut.. det gjorde tydligen inget om det mot förmodan rann ut gödselvatten, men då kvittar det väl med gödselplatta för då blir det ju som det är nu….grrr jag är så irriterad på detta.
Alltså, grejen är att det är olika regler om gödselplattor i olika kommuner, till och med i olika kommundelar ibland (så är det i min kommun). Så det lönar sig att ta ett extra snack med den ansvarige på kommunen om hur du ska göra den.
Läckande gödselplattor kostar många tusen i böter, så det tror jag inte du vill vara med om, för övrigt.
Någon som vet något nytt?
Problemet för oss är ju att när vi väl har tillgång till att köra ut gödslet på åkern, så är det dyngblött och traktorn kör fast i surhålan. Hur ska vi kunna göra detta? Någon som har prisuppgift? gräva kan vi göra själva, men markduk, grus, armering och cement + arbetet lär ju kosta en hel förmögenhet. Tråkigt att grannar kommer undan med att lägga sin skit i skogen…
Kan du inte hyra en container till gödseln i stället? Det viktiga är ju att du klarar lagringskapaciteten.
Har tänkt på det, men det är tveksamt om bilen kan komma och hämta/lämna när det är som blötast..riktig surhåla som sagt…
Vad kostar sådant.?
ps känns ju lite onödigt när vi har mark och skog, men markerna är arrenderade till en säregen granne… (förstår inte heller skillnaden att tippa gödslet hundra meter bort än att det ligger där det ligger ett tag…) inte ditt huvudbry..men vill bara skriva av mig.!
Lägga gödsel i skogen då lär de ju åka dit så det sjunger om att om någon anmäler det. Våran gödsell platta börjar vid dörren men det är uppgjutet en bit, sedan två sidor.
När krävs gödselplatta? Är det inte vid ett visst antal hästar?
#6 de har gödselplatta…men var gör av det sedan ?… Vad jag sett, intill vår väg i skogen…där dumpas en hel del..vågar inte svära på att allt gödsel ligger där men en del ser det ut som..hmm ska ta reda på och skvallra kanske..
#7 - Det kan variera från kommun till kommun och även mellan olika delar i kommunen. Det finns ingen helt generell regel angående gödselplattor.
#8 - Grejen är att man måste ha gödselplatta som har den lagringskapacitet som krävs där man bor. Men det är också tillåtet att sedan lägga gödseln på hög och kompostera den ett år eller flera, för att sedan sprida på åkrarna, OM man har ett lämpligt ställe att lägga sin komposthög.
hmm. jo det var ju det jag hört att man kan kalla det "kompost"! undrar vad "lämpligt" ställe är ? tydligen inte hos oss…

Jag har också haft en trevlig tant hemma som tyckte att jag skulle ha gödselplatta. Men jag kolla de runt och i våran kommun kunde man ta en släpskärra med tjock plast i botten så den blev tät. och göra väggar , så kan vi fylla den och sen köra den till en bonde som lägger den på stack.
Gödselplatta krävs om man har fler än 2hästar. Men platans stolek är lika, så om du har 3st shettisar eller 3st ardenner spelar ingen roll plattan stolek är samma.
Jag vet att jag hörde förut (för ett par år sedan) att om man hade max 5 hästar behövdes ingen platta men det har säkert blivit ändrat nu.

#12 Ja har oxå hört de här att mer än 5 hästar så måste man gjuta platta!

Vi löste problemet med att hyra en 22kbm conteiner från ragn-sells för 543:-/ mån sen tillkommer en tömnigs avg på 1300:- ( ca 3gånger per år)
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
#10 - jo, du får kompostera, MEN du får inte kompostera det direkt från stalldörren, utan du måste ha det lagrat på platta först.
#11-12-13
Jag upprepar mig som en papegoja!
Det finns ingen generell regel om hur många hästar man ska ha för att vara tvungen att ha en platta för gödseln, det kan variera beroende på var man bor!
På vissa ställen måste man ha platta från första hästen, pga känsliga markförhållanden, nära till dricksvattentäkt etc. På andra platser gäller andra regler pga att förhållandena runtomkring är annorlunda.
Även hur stor plattan måste vara kan variera ganska mycket.
Där jag hade mina hästar förut räckte det att plattan var tillräckligt stor för att klara 4 månaders gödsel. Där jag bor nu - i samma kommun! - måste plattan ha kapacitet att lagra 8 månaders gödsel.
På vissa platser krävs - snligt uppgift - urinbrunn även för hästhållning (trots att hästgödsel är "torr" gödsel) medan det inte finns några sådana krav på andra platser.
För att få klart besked om vad som gäller där just DU bor, kontakta miljökontoret i din kommun!
(och om någon undrar - jag har själv en platta som är tillräckligt stor för att klara TRE ÅRS gödsel och dessutom en urinbrunn som jag inte ens behöver…)
#14 - var tömmer ni den då? Deponi?
Eller har ni avtal med någon bonde i närheten?

Vi tippar vår hästskit på en kärra som sedan tömms på ett annat ställe, för att sedan köras ut på markerna.
Detta är godkänt av MoH.

#16 Avtal med bonde, men Rang Sells tar även hand om det för en summa, men minns ej vilken. Så värst blodigt var det i alla fall inte.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
#14 Jo det var det jag tänkte. Med den ockersumman är det inte ens att tänka på!! Bättre gjuta platta.
vi har container, före det hade vi en vanlig släpvagn, när den var full körde i väg det till våran hö-bonde som använder det på åkern
Har tänkt på att ha en kärra ståendes men…var ska jag tömma den? Ligga och puttra i 30kr/h med traktor 3 mil t o r till en tipp och betala massa pengar känns inte relevant när vi har marker (men arrendatorn är en baggig j-l)
#21 - har du ingen egen del av markerna där du kan lägga gödseln för kompostering i några år, så kan arrendatorn ta hand om det när det förmultnat lagom mycket, så att det har bästa möjliga näringstillförsel till jorden?
#22 Men jag kan ju inte lägga den någonstans om det inte finns en platta… Annars ligger den ju bra bakom stallet….? Där försvinner den ut på markerna varje höst…
(Den enda del vi har är hagarna, och där ligger ju högen redan i princip)
#23 - jo, du får förflytta gödseln från plattan till en komposthög utan platta. Men inte lägga färsk gödsel direkt på marken. OM jag fattat saken rätt.
Rörigt, jag vet…
Bonden i grannbyn här brukar dessutom köra ut sin gödsel "i högar" på en av åkrarna under vinterhalvåret, helt legitimt.
Det är en djungel. Försök diskutera med ditt miljökontor om hur du bäst kan lösa din gödselhantering.

#24. Ja, det får man för så gör vi och det är godkänt.

vår kommun har faktiskt en väldigt bra informationssida om det här med gödselhantering. lite handlar om skånelän och annat är taget ur miljöbalken.
Lagring av stallgödsel
Miljöbalkens krav innebär att lagringsutrymmen för stallgödsel med god marginal ska klara lagringsbehovet under den tid som gödsel inte bör spridas (vanligen 6-10 månader).
Naturvårdsverket har tagit fram följande riktlinjer för gödselvårdsanläggningar.
Antal djur-
enheter*
Urin-
behållare
Gödselplatta
av betong
< 2
krävs ej
krävs ej
2-10
krävs ej
krävs
>10
krävs
krävs
*1 djurenhet =1 häst, 1 ko, 2 ungnöt, 10 slaktsvin, 100 fjäderfä
Kompostering av gödsel
Kompostering är ofta nödvändigt för att kunna sprida gödseln, när man använder halm eller papper som strö. Komposteringen bör ske på gödselplattan vid stallet. Ett alternativ som kräver mer försiktighetsåtgärder är att lagra gödseln ute på det fält där gödseln ska spridas. För att kunna lägga en gödselhög (stuka) ute i fält får gödseln ha en vattenhalt på högst 75 %. Oavsett vilket sätt som används för kompostering så ska gödseln först lagras 8 månader på gödselplatta.
#24 jo, du får förflytta gödseln från plattan, Men vi HAR ju ingen platta, det är det som är problemet. Men tack ändå för informationen.
#26 ska kolla din länk.
Jag har mailat vår ansvarige…men inte fått svar än.

många gånger är det bättre att ringa än maila faktiskt.
vad hade de för anledning till att ni inte fick gjuta intill stalldörren?
ni skulle ju kunna gjuta alltihop och sedan inte använda hela delen. det kan de omöjligt säga ngt om.
#28 Ärligt talat…jag minns inte varför.. (ett år sedan nu..)
Men så har jag sett många har och så vill jag ha det med. Plattan någon meter nedanför golvnivån med tät betongvägg mot stallet..Så brukar det ju vara.
Vi löser väl det till slut….måste ju gnälla av mig!! Det kostar bara så mkt pengar som jag hellre lägger på hästarna direkt..för detta är bara förmynderi från EU.

fick du inte föreläggande om att gjuta en platta? *nyfiken*
det är väl sånt de ska följa upp för att se om det är gjort?
hoppas du löser det, jobbigt med sånt bry. har själv nyss fixat en vagn att lägga gödslen på, vår höbonde hämtar skiten och lägger på sin platta. smidigt…
använder du en vanlig släpvagn, så kan du ju köra bort det med vanlig personbil

fadt det är verkligen inget att rekommendera. vi gjorde det förra vintern. släpet blir fullt snabbt, sne när det är snö kommer man inte iväg o kan tömma.
vi har aldrig haft nå problem med att tömma vårt släp, vi gjorde så året runt i 4 år innan vi fick containern.
Har permanentbädd i mitt stall så det blir ju inte så mkt i kärran varje dag. sen beror det ju på storleken på släpet också.
det lär ju vara bättre, tillfälligt iaf, än att kanske behöva stänga stallet för att man inte följer lagen… (inget illa ment till#0 :O))
#30 vet inte så noga. Svärfar äger gården, jag har bara min verksamhet där. Men ska fråga. Förmodligen är svaret. Vi har ju vetat det ett tag nu som du förstår.. Men det är svårt att få till det..
Förresten tack för infon om gödsellagring. Men min undran är eg. hur gödselplattan skall vara utformad.
Gödselplattan bör utformas så att den inte kan läcka lakvatten, oavsett vad du har fått för information om det. (En av de bönder dom brukar hjälpa mig att tömma gödselstacken påpekade att det var dryga böter på läckande gödselplattor, när vår egen var överfull pga att förra ägarens inte tömt den) Antingen gjuter du den som en grund "skål" eller också sätter du kanter på den på ett eller annat sätt.
Vår egen gödselplatta har väggar på två håll och gjuten låg kant åt det tredje hållet (fjärde sidan ligger mot själva stallet). Det mest korkade med vår platta (som gårdens förra ägare fixade till sin grisuppfödning) är att dess lägsta punkt INTE är i den ände där urinbrunnen är. Utan jag måste ha 10 cm vatten i botten på gödselhögen för att lakvattnet ska rinna ner i brunnen. Men det ska åtgärdas framöver.
(man ser vår gödselstack i bakgrunden av den bifogade bilden, betongskapelsen är urinbrunnen (täckt) med gödselplattan uppepå.)
Har fått svar från kommungubben som hänvisade till Jordbruksverkets hemsida…
Jag har sammanfattat hittills att lakvatten inte får rinna ut, tillkommer mycket vatten i form av regn, spolvatten skall man ha urinbrunn eller tak?. Minst 2% lutning gärna 10%.
Stödmur skall de vara. Kant som går att köra över med lastmaskin för tömning.
9,6 kubikmeter per häst vid lagring i 8 månader..
Men man får lagra på åkermark (utan platta) där skiten sedan skall spridas men den skall komposteras åtta månaders, Men platsen måste flyttas varje/vartannat år.
#14 Ville bara säga att jag har kollat med en lokal firma (Göran Åströms Åkeri AB) och de tar 5 kr/ dygn + moms ( 6,25).
Men för tömning tillkommer 913 kr i frakt och 250 kr per lass alt 260 kr/ton om det tippas på tippen, det blir lite dyrt för några tömningar blir det.. (en vild gissning kanske minst 4 st)
bilden föreställer våran blivande gödselplatta efter all geggamoja är bortgrävt med vår minigrävare vilket tog flera dagar…