Kör bett !
Just nu kör jag på ett tredelat bett , men finns det några andra bett som är bra när man håller på med körning`? (Precison) Funderar på ett lite starkare då hon inte rikigt lyssnar på detta ? 
Kollade på Malins sida hon som har Sixten , såg den bilden på hans huvud då har han ett bett, vad är det för ngt bett?
Taack på förhand :)

jag har ett postkandar som jag kör med.
går att välja på två lägen hur skarpt det ska va.

# 1 Är det bra? har det några för och nackdelar?? :)
Bara för att sixon är sötast :DD

Känner mig tvungen att säga det här, som ofta faller i glömska när det pratas bett; en häst lyssnar inte bättre än man tränar den till. Visst kan ett bett förbättra kommunikationen, men finns det minimalt med kommunikation från början så blir det inte bättre av att söka sig till stångbett. Precision handlar till mångt och mycket om dressyr, att kommunicera med hästen så att den hittar rätt ställe att svänga på. Ett skarpare bett behöver inte innebära att hästen svänger bättre, bromsar snabbare eller är lättare att styra, om inte drivkraften bakifrån redan finns med. Jobba med dressyren, innan ni förkastar tränsbetten. 
Därmed inte sagt att stångbett är fel alla gånger, men det kräver en erfaren hand som vet vad den har för inverkan på hästen genom bettet. Jag själv är definitivt ingen expert på det praktiska.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Håller faktiskt med #4. Man ska vara lite försiktig när det gäller bett.
Få hästen till att lyssna på dig, att den kan höger, vänster osv. Har du tränat upp en stark och smidig häst så kommer huvudet ner sen när den har blivit stark i kroppen har drivet bakifrån. Då kommer den i en rundare form. Det tar tid men då får man en häst som kommer hålla längre. Bill har jag jobbat med i 1 1/2år och nu går han bra. Jag kan styra han i maraton och precision med att säga höger och vänster. Behöver knappt ta i munnen på han. Jag kör han på ett rakt gummibett. Vilket han fungerar jätte bra på Prövade tredelat och rakt men det passade inte han, gick och slog med huvudet bara. Men nu är det jätte bra.
Så mitt tips är att lägga ner mycket tid på att träna dressyr så hästen lyssnar på dig och att ha roligt! Men ge det tid först och främst. En körhäst kommer inte över dagen!
jag har helt vanliga tränsbett tvådelade, dom lyssnar jättebra men då ligger mkt träning bakom, som slalom mellan träd, halter mkt och ofta och sitta och lirka med tömmarna, blev som när jag rider dressyr bara att handen styr nu
Jag har ju kört på tränsbett och min pålle tycker dels inte om betten och lyssnar dessutom inte, så vi hamnar i riskzonen när vi är ute och kör. Man måste ju ha ganska bra kontroll på pållen om det är en körhäst, framför allt när det är så mkt trafik som det är här.
Håller med #4 , men Dolly kan bli riktigt farlig när hon inte lyssnar på bettet. Det värsta som har hänt när jag varit ute och kör är att hon backat ner i diket och hoppat en gång rakt ut i vägen …
Så ja , jag föröker ¨hålla mej så långt bort från vägen för jag vill inte att det ska hända igen ..
Vad ska jag göra??
#8 Har du inte någon som du skulle kuna träna för? En instruktör eller så?
För jag håller med en del andra, byta till ett skarpare bett tror jag inte är lösningen… Kanske får man backa lite i utbildningen, börja tömmköra lite på vägen? Bara ett tips.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Haha tack;) Sixton är min lilla goding:D
Men jag håller ju med om att du inte ska ha för bråttom å slänga ett skarpt bett i munnen på din pålle! För dom är verkligen skarpa så man skulle kunna sätta hästen på rumpan om man tar i för mkt!
Anledningen till att jag kör Sixton på ett liverpool är att han inte trivs med delade bett. Han har mkt lättare att balancera upp ett rakt bett eller en stång! Så när jag kör hemma kör jag nästan bara på mitt raka tränsbett. Sen när jag kommer ut på tävling kan jag känna att jag vill ha något mer än bara ett vanligt tränsbett. Så då använder jag en stång. Typ liverpool.
Men hur är det med dressyren på din pålle? För oftast så är det för lite dressyr bakom de hela om hästen håller på å dummar sig när du kör. Jag tränar mycket dressyr med Sixton och tömkör honom väldigt mycket med! Just för att få en lyhörd häst som lyssnar på små hjälper! Så träna på dressyren mera och många volter å sväng lite här å var! Det är sällan jag tömkör Sixton ett helt varv på fyrkantspåret! Vi svänger hej vilt:) Å som någon nämde innan, gör mycket halter! Det är en bra träning!
Lycka till!
Okej tack Malin och alla andra för alla tips , nu känns det som om att jag kommer lyckas hyfsat :'D
Dressyren är la sådär med, hon kan gå i form i skritt och hyfsat i trav . Ska börja träna i ridhus nu till hösten hade jag tänkt och då blir det tömkörning :)
Jag säger åter igen tack för alla tips och svar , taaack <3 (A)
#5 skulle vilja prova ett gummibett , eller ?
Ska jag fortästta med det tredelade och sen kolla? När jag kör med tredelat , nja jag liksom hon verkar inte helt till 100 % gilla det .
Tips? (A)

Sixton, och många andra hästar, går faktiskt bättre på ett rakt tränsbett! Så testa det! Det kan vara en bra lösning. Sixton va inte alls bekväm med tredelat.. Bytte till rakt och han blev mkt lugnare! Syrrans c-ponny, gick på tredelat med men var inte heller särskillt bekväm med det! Så även där bytte vi till rakt och han vart jättefin och rida! Mkt lugnare å finare i munnen. Så det kan ju va värt å testa:)
Okej , funderar på ett rakt.
Idag när jag tömkörde jobbade jag henne i skritt gick bra , stannde vägrade gå , ställde sej på bakbenen . Sen gjorde hon inget mer ..
Blev lite konstig och så backade mkt . Det kan vara för att hon brunstar . om hon är lika dan efter det sen så ska jag prova med ett rakt :)
#14 Hej Hanna! Du beskriver att din ponny backat ner i diket, slängt sig ut i vägen, vägrat gå och stegrat. Det är grava och farliga olydnader. Jag utgår ifrån att ponnyn är kollad i munnen och frisk för övrigt. Är ledarskapet tydligt och klart mellan er? Ledarskap får man inte genom skarpa bett eller slag, det är något man förtjänar som trygg, lugn och god ledare.
Inom hunddressyren förekommer klickerträning, något som även fungerar bra på hästar. Sök på nätet, finns massor av länkar. Något som fungerar för mig är att precsis som för hundarna se till att plocka poäng: Se till att ponnyn aldrig får sin egen vilja igenom utan alltid lyder dig - i det allra minsta! Ger du ett kommando så driv igenom det. Om hästen inte lyder kommandot, lägg inte ner utan tydliggör och säg sedan till på skarpen. Bättre en gång rejält än tio "duttningar". Timing är allt! Säger du till en tiondels sekund försent förstår inte hästen vad du menar och det blir en bestraffning som alltid är utan nytta.
Det är inte taskigt eller elakt mot hästen att ha ett väl befäst ledarkap, det är en säkerhet för er båda! Kan hända fruktansvärda olyckor med en ponny som får bestämma själv, inte bara när den är i vagn. Du har redan fått goda råd om att tömmköra och öva in kommandona, se till att hästen verkligen förstår vad hjälperna betyder.
Min ponny backade ner i diket en gång. När han själv bestämde sig för att backa blev jag ängslig, visste inte vad jag skulle göra och drog i tömmarna för att han skulle stanna. Detta medförde givetvis att hästen fortsatte backa. Istället måste man slacka tömmen, kommendera frammåt och belöningen när hästen går frammåt är en fortsatt slack tömm i en sekund. Hästarna förstår oväntat fort om man jobbar med eftergift som belöning!
#15 här är ett exempel på dår man använder klicker till hästen
Klickerträning är en jättebra metod som till en början användes på delfiner (med hjälp av visselpipa istället för klicker, men principen är densamma), eftersom man inte kunde belöna tillräckligt fort då delfinen befinner sig i vattnet och ofta långt ifrån tränaren. Detta fungerar utmärkt på alla djur som uppskattar mat (vilken oftast är den primära förstärkaren). Jag har själv tränat både hästar och hundar med denna metod, och min erfarenhet de lär sig mycket fortare när de får tänka själva.
Blanda dock inte ihop bestraffning och klickerträning, eftersom bestraffning inte existerar när man klickertränar. Oönskade beteenden ignoreras och belöningen uteblir. Därför är det svårt att använda sig av klickerträning i situationer där hästen exempelvis börjat backa, eller vägrar gå (och då kan utsätta sig själv och sin husse/matte i farliga situationer). I sådana fall får man helt enkelt vänta till dess att hästen gör det man vill, och då belöna detta.
Det är faktiskt fyra lägen för hur skarpt det kan vara.
Det finns möjlighet att vända den släta sidan ELLER den skrovliga sidan mot hästens laner (på många körbett i alla fall, varav den släta sidan naturligtvis ska användas till vardags) , därav finns två olika sidor att vända bettet + två olika ringar att sätta tömmarna i.
När jag gick utbildning i körning fick vi lära oss att den skrovliga sidan ALLTID användes vid statskörning där det var mycket viktigt att kunna kontrollera hästarna i en potensiellt farlig situation.
men om jag vill prova ett rakt bett . ska det
vara ett rakt gummibett eller rakt tränsbett??
#19 Det väljer du själv. Jag kör ofta på ett rakt, odelat tränsbett med D-ringar.
Haha!