Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2456 ggr
PP
0

Longering

Vad använder ni för utrustning när ni longerar?

Jag brukar inte göra det särskilt ofta, men har då jag gjort det använt mej av kapson eller till och med bara grimma.

Efter att ha läst en tidningsartikel för ett tag sen, satte jag idag på tömkörningsdäckeln, träns och löst spända inspänningstyglar. Longerlinan genom inre bettringen under hakan till yttre bettringen.

Vilken skillnad! Min ponny gick betydligt lugnare. Inbillar mej att hon fick stöd av inspänningstyglarna (vilket oxå stod i tidningsartikeln).

Nu är jag nyfiken på era erfarenheter/tankar om longering!

Hanna-D
0

Longerlinan genom inre bettringen under hakan till yttre bettringen.

Så skulle jag inte våga spänna longerlinan. Om ponnyn inte är inspänd drar jag linan genom inre bettringen, över ponnyns nacke och fäster i yttre bettringen. Om ponnyn är inspänd räcker det att fästa longerlinans hake i inre bettringen.

Jag longerar väldigt sällan, föredrar att tömköra, tycker att jag kommer åt ställning, form m.m. på ett annat sätt men det är nog en smaksak.

PP
0

#1 Så skulle jag inte våga spänna longerlinan.

Måste ju fråga varför..?

[Billan]
0

På så sätt har man väl longerat i alla tider. Kanske inte det optimala men det fungerar bra. Det är ju inte meningen att hästen ska dra i linan, bara hålla den sträckt. Att fästa i ringen över nacken till andra sidans ring tycker jag för egen del blir alldeles för skarpt. Använder sällan inspänningstyglar på shetland, vill få dom att söka sig neråt på egen hand utan hjälp av inspännings tyglarna.

Bäst är naturligtvis  att använda sig av en longerings gjord eller en däckel. Har jag det använder jag tömmar och fäster det inre i ringen direkt till handen och den yttre tömmen löper från bettringen i gjorden och bakom rumpan på hästen (eller över ryggen beroende på hästen) och i hand.

exitingsvillemo
0

jag spänner också linan över nacken, fick lära mig att om man spänner under hakan eller använder longerdelta så finns risk för att böja bettet och "peka" hästen i gommen, detta borde ju isåfall gälla 2delade bett, men vanan sitter fortfarande även om jag har förkastat alla 2delade.

När jag sitter och skriver nu så får jag för mig att det nästan blir Gag-effekt om man spänner över nacken…Obestämd

Longerar inte mkt överhuvudtaget längre, använder mig hellre av arbete på töm.

Sätter tömmen som #3 med den yttre (om det behövs) bakom rumpan.

Ibland spänner jag tömmen genom inre bettringenoch fäster i gjorden.

Tycker att man får en bättre känsla i båda bettringar när man arbetar hästen på töm.

polgara
0

När jag longerar, väldigt sällan dock, så har ajg på tömkörningsgjord, enkel inspänning, träns o spänner linan i en delta. Jag tömkör hellre än o longerar

[Teddy]
0

Efter att sett röntgenbilder på unghästar som longerats har jag slutat longera! De hästarna var helt släta i lederna, och hade då kanske longerats en kort stund två-tre ggr/veckan, något som kan anses normalt för en unghäst.

Det är mycket bättre att arbeta hästen i töm, tycker jag. Det ger mer inför kommande arbete framför vagnen, än att longeras, tycker jag!

Hanna-D
0

#2 Bettet får en felaktig inverkan om man fäster longerlinan på det sättet.

Ninnii
0

Jag brukar longera nån gån i veckan, då har jag en gjord som jag har när jag tömkör oxå, sen har jag inspänningtyglar, delta att fästa i bettet som jag sen sätter longerlinan i och pisk. Jag brukar jobba mycket med pisken så hästen jobbar med den. Jag kan minska och öka steget på ett speciellt ben om jag så vill med pisken. Det är mycket för att hästen ska jobba och trampa under sig med sina bakben så han kommer upp med ryggen och sänker nacken.

Mne sen kan man när man tömkör även ta hästen på volt som i longering. Det tror jag Anders Erikssson kallade tömkörslongering.

Pheobe
0

Har gått kurs för kusken Fredrik Persson och att longera på ett bra sätt är bra träning. Ett bra sätt är att tömlongera. Sele eller gjord på med ringar uppepå. Fäster tömmen igenom bettringen på ena sidan och sen i selen/gjordens ring på mitten (vid magen liksom) Alltså man håller i tömmen som först går från handen, genom bettringen på den sidan man står och så i selen vid spännet ungefär. Andra tömmen sitter på andra sidan i bettet och över ryggen på hästen genom ringen uppepå. Då formar man in pålle utan inspänningar som bara knäcker av hästen och kan få hästen att jobba helt fel med ryggen.

att trä genom bettringen ska man ALDRIG göra. Det kniper hästen i munnen och får en "stopp" effekt istället. Rycker hästen i munnen och gör den hård i munnen.

Så som Hanna gör är ett klassiskt skolexempel. Ett bra sätt om hästen inte blir tung i huvudet av det. Det kan också trycka ner hästen i en tung position för hästens rygg.

Det går att longera sin pålle i grimma och longerlina att börja med. ALDRIG på VOLT. Följa med pålle runt är det bästa för hästens leder. Aldrig små volter med unghästar. Jag brukar springa med så det blir mer som tömkörning än longering. Att börja med ska hästen inte lära sej att gå i form utan att lära sej lyssna på den som driver fram hästen. Varför man då spänner in hästen med en massa tyglar vet i hundan.

Tycker att Fredriks metoder är superbra. En häst som jobbar och vill jobba går naturligt i form utan en massa inspänningar. Man ska driva fram hästen på rätt sätt, inte driva ner den.

Anna

VeronicaP
0

Jag longerar ibland, då trär jag också longerlinan som Hanna , har fått lära mig det tidigt och det tycker jag funkar bra.

Är det unghästar så brukar jag ha träns och grimma över och spänna i grimman, ibland har jag sele när jag longerar och ibland sadel, kanon bra att longera med stigbyglarna hängande så lär de sig att inte bli rädda för små saker Flört. Ibland använder jag halsförlängare och ibland inspääningstyglar och ibland kör jag naturellt allt beror på hästen och dens förutsättningar .

[Billan]
0

# 10 & #7

Skulle bettet få en bättre inverkan i munnen med dragning upp mot öronen ?

Jag fick tidigt lära mig att sättas linan på det sättet blir det ett tvång för hästen då den är oerhört känslig i nackregionen, så under den perioden jag hade mentor på den biten var det tabu med linan över nacken. Enda gången man fick sätta den där var om man hade en omöjlig häst för att få den att ge sig. Altså för att man skulle bli starkare själv.

Tvång och inspänning gör ju inte hästen lösgjord, tvärt om. För att få en häst vilken det än vara må, måste den själv lära sig att komma i balans med lite hjälp naturligtvis och själv söka sig ner på tygeln.

Det optimala är naturligtvis med tömmkörnings gjord eller kapson, utan inspänningar.

Ahnna
0

Att sätta tömmen/linan i gjorden, genom bettringen till handen är väldigt tvingande för hästen, tro sjutton att den böjer nacken och "söker sig neråt." Den kommer ingen annanstans. Vet många som longerar och tömkör så men har aldrig sett någon av dem få hästen att gå i en ärlig form enbart genom att hålla den linan/tömmen sträckt. (Form kommer bakifrån, alltid.) Har hästen väl börjat söka in bakbenen under sin tyngdpunkt och börjat jobba bakifrån så kommer formen oavsett hur man har fäst tömmarna. Så varför krångla till det och sätta dem annorlunda än när man rider/kör? (Särskilt när risk föreligger att förböja hästen?) Det är inte hur hästens nacke är placerad som avgör formen.

Sen förkastar jag longering som träningsform helt och hållet, ungefär av samma anledning som #6. Att longera 5-10 minuter i veckan i skritt, lite trav och lite galopp, för att lära in "skritt, trav, galopp, stanna, backa, stå still", på en STOR volt, ser jag inga större problem med så länge det görs under kontrollerade former. (Ingen full rulle runt, runt, runt alltså.) Så jobbar jag med mina ungpållar, 5 minuter åt gången cirka. Men då pratar vi 16-metersvolt med shetlandsponny, inte 800 kg halvblod. Med större hästar löslongerar jag på ridbana/ridhus istället för att inte tvinga ner dem på en för liten volt. Det är trots allt bevisat att för mycket voltarbete med en otränad individ är skadligt. (Löslongerar gärna de mindre också, men de har en förmåga att ta sig ut ur ridbanan för att alltför få ridbanestaket är shettisanpassade!)

Och inspänning… Varför?! Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

#9 Alltså man håller i tömmen som först går från handen, genom bettringen på den sidan man står och så i selen vid spännet ungefär.

att trä genom bettringen ska man ALDRIG göra. Det kniper hästen i munnen och får en "stopp" effekt istället. Rycker hästen i munnen och gör den hård i munnen.

Nu är jag förvirrad, har jag missförstått ngt.

Först skrev du: (se första stycket) att man ska trä genom bettringen.

sen skrev du: (se andra stycket) att man inte ska trä genom bettringen.

Eller hur menar du?

Pheobe
0

#13 Tömmen löper från handen, genom bettringen och färst sedan i gjorden.

Det tvingar INTE hästen att gå i form om man är snäll i handen

pippa__
0

jag longerar sällan längre, tömkör istället. Skulle jag nångång longera så är det för att lära in röstkommando vilket jag iofs gör i tömkörningen oxå. Longering använder jag nu för att pållen ska få röra på sej om inget annat finns tid till.

SofieN
0

Jag brukar longera nån gång i veckan, har bara träns eller grimma. Har jag tränset trär jag longerlinan över nacken.

Igår longerade jag över bommar och satte upp ett litet hinder.

Vad har du för inspäning som passar till shetland?

Ahnna
0

#14 Varje gång du tar i tömmen så går hästens huvud mot gjorden, alltså snett inåt, neråt. På vilket sätt är det inte tvingande?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

PP
0

Tack för alla svar! Intressant att ta del av. Som jag skrev i första inlägget, longerar jag inte särskilt mycket (länge) eller ofta, utan mest som #15 skrev för att hästen ska få röra på sej när tiden inte riktigt räcker till till mer "avancerat" arbete.

Jag stod faktiskt och funderade över hur jag skulle fästa linan, eftersom det var länge sen jag longerade i träns. Även jag har från början fått lära mej att trä linan genom inre bettring, över nacken och fästa i ytter bettring. Men det kändes "onödigt" tillsammans med inspänningstyglar.

Jag kanske tänker fel, men för mej känns det snällare att fästa linan genom inre till yttre bettringen, då det känns som om det håller bettet bättre på sin plats än endast i inre bettringen. Jag tömkör iofs ibland med ledande innertöm (fäst direkt i den inre bettringen och till handen), men då har jag ju yttertömmen att reglera yttersidan med. Nu har jag dessvärre inte artikeln kvar (publicerad i Ridsport tidigare i år, tror jag), men där stod säkert oxå vilket sätt som är bäst att fästa linan…

Använde vanliga inspänningstyglar med gummiring som jag har gjort fler (många!) hål i och dessutom kortat ner. De var löst spända, så ni behöver inte oroa er över att jag drog ihop/ner/låste min ponny! Som jag skrev till att börja med, verkade hon tvärtom nöjd med stödet de gav och gick mycket lugnt och fint i balans - till skillnad mot utan då det lätt har blivit så att hon rusat utåtställd, vilket har fått longering att kännas rätt värdelöst då det varit svårt att påverka. För mej blev det iaf en aha-upplevelse.

Maliiin
0

Nu longerar jag vääääldigt sällan! Kanske en eller två ggr om året.. Om ens det! Men då jag longerar har jag tömkörningsgjord, träns inspänningar och longerlinan fäst i inre bettring!

Longera bara med lina och träns gör ju knappast nån nytta.. Snarare slitage tycker jag!

[Billan]
0

# 17

Har fått lära mig av kunniga att man ska ha tömmen från bettringen till handen på insidan, altså inte i gjorden. Men på utsidan har man i gjorden. Därmed inte sagt att tömmen ska gå i en ring lågt ner, går alldeles utmärkt att ha den i ordinarie ring för töm.

Hur man än gör, tömkör eller lomgerar så kommer man ju i kontakt med munnen om man inte använder kapson då förstårs. Att en mjuk hand är viktig hoppas jag alla förstår.