SNÖ!?
Har snön kommit till er än?
Här är det SNÖSTORM!!!!
Började vid 15 tiden på mitt jobb! När jag vid 18 tiden skulle åka hem så låg det ett 4-5cm tjockt lager på vägen..Jag med relativt nytaget körkort och SOMMARDÄCK!!!
var livrädd, gråtfärdig och halvt hysterisk när jag åkte hem till pappa som inte bor så långt från jobbet… Kan säga att det va hårfint att jag körde i diket ett antal gånger.. Körde i ca 30km/h och försökte bromsa i god tid och mjukt men det hjälpte inte ett dugg… Gled rakt ut i en korsning! Som tur var så kom det ju ingen!¨
Vad otäckt det är när man planerar att göra en sak och är helt inställd på det men så gör bilen något helt annat!
När jag äntligen kommit hem till pappa ringde jag Andreas (pojkvännen) så hans mamma fick köra honom till mej.! Lagom butter fick han köra mej och bilen hem!

Påväg hem till mantorp räknade jag antalet bilar som kört av vägen och kom fram till 21 BILAR!!!!
("Inte bara vi som körde med sommardäck!") Kan tillägga att det är nog knappt en mil från pappa till Mantorp!
Var länge sedan jag var så rädd som jag var idag! Tänker inte köra bil förns vinterdäcken är på! Vilken bra första halkaupplevelse! Usch!
Dela med dej av dina halkupplevelser!

Man får köra eftet underlaget, du får inte tro att du är säker bara för att du har vinterdäck , det misstaget gör alldeles för många ändå.
Tänk på att man aldrig ska köra fortare än man kan klara av och hur förhållandena ser ut , man ska ju alltid kunna agera när något händer.
Kan vara så att du hade fått krypa i 30 även om du hade haft vinterdäck…

Här snöar det, men inget snötäcke som ligger kvar allt försvinner direkt. Killen är på väg hem från jobbet, med sommardäck.. Han startade för 2 timmar sedan, en resa som normalt tar under 1 timme.

#1 Jo de är ju klart! Nej jag kommer nog köra med bra mkt mer än insidan av huvudet i fortsättningen kan jag lova! 
Ja jag trodde att jag körde så jag utan bekymmer skulle kunna agera rätt och säkert, men ack vad jag misstog mej! Men jag är ganska stolt över mej själv ändå att jag INTE var en av alla dessa bilar som körde i diket! 
Men som sagt nu har jag känt lite på väglaget och fått känna på hur det är att inte ha 100% kontroll och det är något jag kommer göra allt för att undvika i fortsättningen!
Nej vinterdäck är säkert inte någon garanti för att man håller sej på vägen! Men det kanske underlättar lite!

Hoppas ovädret lättar till vretautställningen annars får ni som ska dit köra jätteförsiktigt!!! 
#3 du ska se, att när våren kommer så är du MKT säkrare bakom ratten.
Första halkan är läskig varje år, jag är lika rädd varje gång
och då har jag haft körkortet i 8 år iallafall.
Tycker att du ska vara stolt över ig själv, som sagt, nu har du gjort det för första gången och kännt på hur det kan bli när man mister kontrollen. Man lär så länge man lever :o)
Låter som att du är en bra, ansvarsfull förare som tog det lugnt.
Jag har också glidit rakt ut i en korsning en gång, med vinterdäck och OJ vad mkt man hinne tänka innan man får allt under kontroll igen…

#5 Ja fy fasiken vad obehagligt det var! I
morgon får Andreas köra mej till jobbet!

#6 Det är bara upp i sadlen igen och köra :-)..
Börja i god tid så du slipper stressa till jobbet så är det lugnt och bli inte stressad av andra *idioter* till trafikanter som ska fram överallt och skit i andra
finns tyvärr rätt gott om sådana som tror att de är oövervinnliga i trafiken.
Här i Halmstad är det ingen snö , kom lite regn innan i kväll.
Ja du jag vet ju om att vägen som vi bor på blir ofta rena rama isgatan och jag ger mig inte ut och kör på den i de lägena om jag absolut inte måste och kan tala om att jag har rullat förbi våran infart mer än 1 gång i 5 km/tim utan att kunna svänga , så jag blir mörkrädd när jag ser andra idioter köra i 70 på den vägen när det är så halt , men så åker ju vissa av lite längre fram när de kommer på att vägen svänger också *suck*

#7 ja fy fasen alltså! Va en tjomme som körde om oss som jag vet inte vad på väg in till Mantorp när vi va på väg hem! MEN så skulle han ju svänga av och han lyckades med det men så fick bilen sladd och han kana rakt ner för en jättebrant sluttning rakt ner på ett gärde!
Kunde inte låta bli att slå till lite på tutan och vinka åt honom! Gissa om jag mådde
.!!! Varför ha så bråttom när man vet hur halt det är!? Han kan ju omöjligt missat alla bilister som låg i dikena på väg till Mantorp!?
Ja ja man slutar aldrig att förvånas!
Här har det kommit ca: 1 dm blötsnö tills nu, hinner komma en hel del mera innan jag får åka hem från jobbet. Med största sannolikhet kommer jag att få gå de sista 800 meterna, vår backe är inte att leka med.

Tur att allt gick bra med dig ivf !
Här har det kommit lite grann, det täcker iv f marken o det är vitt o fint !!! men det kommer säkert försvinna snart kan jag tro.. vi ska ju till Älmhult i morgon o då vill jag ha fri väg..
(bor utanför Borås..)
Här i Svärdsjö ( nordöstra Dalarna) har vi "bara" i natt fått 2-3 dm snö så det blev vinter i ett huj kan jag säga. Snön fortsätter vräka ner…..
I södra dalarna har vi fått någon centimeter men det snöar nu för fullt så det lär bli mer under dagen. Igår kom vinterdäcken på, alltid lika skönt när det är gjort!
I sörmland är det hellregn sedan i gårkväll. Mina foderhingkar flyter runt som små båtar :-/

God morgon! Här i Ockelbo, nv. gästrikland är det ca 1,5 dm snö. Gissa om hundarna och hästarna vart tossiga när dom kom ut! Mannen åkte strax före kl.5 i morse, som tur är har han vinterdäck på. Jag ska inte åka en dm. idag…… om jag inte MÅSTE. Ha en bra dag alla och kör försiktigt. //Erica
Här blåser det rätt bra och regnar. Men ingen snö.

Vi har hittills fått ca 15 cm snö och det snöar hela tiden. Men så bor vi ju högt också. Kan tänka mig att det bara är lite puder på vägen utanför Mullsjö. Det heter inte snösäkra Mullsjö för intet 
Frågan är väl bara om vi kommer iväg på utställning i morgon
Här har det kommir dryga dm. Va härligt det är och vakna upp till ett vitt landskap!!!
Mina ungar väckte mig i morse och va eld o lågor över snön.
Unghästarna sprang som tokar och lekte i snön och hundarna blev också alldeles ystra. Tänk vad lite snö kan glädja många.
Synd bara att det är sån blötsnö så det är ju snart borta igen.
Men än så länge är det halvt snöstorm ute och snöar och blåser för fullt. Får väl vara glad så länge det varar! Hoppas på en riktig vargavinter i år!
Ingen snö alls i Landskrona, dock har det nog kommit en hel del regn under natten för ute är det dyng surt. Vi har ett skönt väder idag inte alls kallt men mulet.
Köra när det är snö och halt gör inte jag, jag är direkt livsfarlig på vägen då. Jag får också panik och håller krampaktigt i ratten och tjuter som en liten unge samt rullar knappt fram i max 30 kg.
Dock hoppas jag vi får en riktigt vinter i år med massa snö och kallt så att alla baciler och ohyra dör ut.
#16 oj har det kommit så mycket snö hos er redan? Hur långt har du till älmhult?
Finns det någon som bor i närheten av Älmhult som kan skriva lite information om hur det ser ut där under dagen och kvällen?
Vi har inte fått på vinterdäck ännu och riskera att köra i diket är ju bara så onödigt och dumt.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Lite snö har vi (Östersund) och kylan verkar hålla i sig. Inte omöjligt att det kommer mer under dagen. Just nu är det bara någon centimeter.
Här (Utanför Edsbyn , hälsingland ,3,5 mil från dalgränsen) Blåser det rejält och det har kommit ca en dec snö och mer vill jag ha!
Tur man har vinterdäck redan ,för jag ska åka o hämta hö idag på em.Hoppas den får ligga kvar nu då blir så ljust o härligt !!
Ingen snö utanför Stockholm men regn och kallt 
i älmhult e d ingen snö, så skönt tycker jag.. hatar snö..

Ingen snö i Östhammar, men en väldig massa regn. I kväll ska vi ha kräftskiva!