Shetlandshingstar
Fick ett halvt nervöst telefonsamtal av stallägaren som handlade om min blivande hingst. Har köpt ett föl som kommer i oktober/november. De ville egentligen inte ha en hingst i stallet, för att de tycker att de är jobbiga i hanteringen. Jag har dock aldrig träffat en besvärlig shetlandshingst, men jag tänkte höra vilken uppfattning ni har om hingstar?
Tänker inte låta honom komma undan med något bara för att han är hingst, utan respekten ska finnas där oavsett om kulorna är där eller inte. Förhoppningsvis så blir han trevlig att hantera…
Tänkte på din lilla hingstunge, ska han gå i egen hage, eller har han kompisar i stallet? har du tänkt att behålla honom som hingst eller kastrera honom?
Jag tycker att det är lite pyssel med hingstar. På vintern går ston, hingstar och unghingstar i angränsade hagar. Men så fort det blir lite vår ökar hormonerna och unghingstflocken får åka till sina beten utom syn och hörhåll. Dels för att det blir så tufft iunghingsthagen och sen vill jag att de äldre hingstarna inte ska bli stressade av ungtupparna.
Jag tycker inte heller shetlands hingstar är jobbiga att hantera, men jag förstår att det kan blir problem i ett vanligt stall eftersom hingstar har ett betende som sitter i generna som kan uppfattas jobbigt
Mitt råd till dig är att fixa bra staket så han och hans kompisar stannar där de ska vara. Om en hingst hur liten den är som kommer in i en annan hagen kan det sluta med katastrof.
Vi har tjocka trädstaket med eltråd av stål emellan.
Skaffa en kompis till honom, så blir det förhoppningsvis väldigt lugnt. Mina egna har aldrig varit något problem i hanteringen.
Upplever att hingstar är lättare att jobba med.
Har i stort sett bara positiva erfarenheter.Hade under flera år hingstbete. Helt ohanterade hästar oavset kön kan ju vara jobbiga.
Har även hjälp till i travstall där det stått ca 20 hingstar tillsammans med lika många ston, helt lugnt där. Visst kunde det vara lite stökigt korta perioder när det kom nya unghästar men det gällde att snabbt visa dom rätt och fel, så var det snart lugnt igen.
Oftast är de ju bland ridhästfolk man inte är så van att ha hingstar.Och har massa skräckexempel på hur jobbiga och faliga hingstar är.
Visst den snällaste hingst kan plötsligt en dag bli "galen", hormonerna styr. Ett skräckexempel var Demmers(Västerbo) hingst som blev tokig. Men när han analyserade vad som orsakade hingstens utbrott kom han på att han själv borde bytt kläder efter att hanterat en annan hingst.
Veritas odium paretFörvånad
#1 Precis, bra staket det måste man verkligen se till att ha. Annars kan det bli riktigt tråkigt och dyrt.
Veritas odium paretFörvånad
#3 Våra unghingstar (mini) hoppar över staketet 90 cm eller rullar under ingenting är omöjligt bara det finns ston i hagarna bredvid. Jag vet inte om minisar är mer påhittiga än andra eller om det bara är våra
#1 Han får gå med de andra tills vidare. Det finns bara ett sto på gården nu och om hon stannar länge vet man aldrig. Vill helst behålla honom som hingst… En stor del av året vill jag ha honom på hingstbetet på Hallands Väderö, resten av tiden kommer han att vara "hemma". Stoet ska betäckas till våren och då kan de ju iallafall gå ihop allesammans. Vi har bra staket, har trådar på 15 cm, 30 cm, 60 cm och 90 cm.

#5 Menar du att han kan gå med stoet också då hon är betäckt? Eller missupfattade jag det?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
# 5 Är resten av gänget valacker? Jag skulle hålla honom från stoet när hon brunstar även om hon är i hagen bredvid kan valackerna ändra sitt beteende.
Har du planer på att visa honom på hingstpremieringen när han har åldern inne?
#7 Ja, här var bara valacker tills för några dagar sedan… Jag hade gärna hållt min valack tillsammans med honom, bara de två. Får se om det kan ordnas. För min valack är inte intresserad av brunstiga ston :P
Ja, jag vill visa honom…
Det kommer säkert att gå jättebra, krisar det kan du alltid sätta ihop dina två killar.
Lycka till med hingstungen!
Jag hoppas att det kommer gå bra. Kanske bara jag som är lite gnällig, känner mig lite överkörd eftersom stallägaren verkade förutsätta att jag ska vara hur flexibel som helst (när det gäller boxar) för att hennes nya häst skulle komma. Blev lovad två boxar, menmen…. 
Va är du utan en box nu då ?
Nej, om de kan så får de dela en 14 kvm stor box. Annars så ska den avskärmas så att den blir två boxar istället. Men det förutsattes ändå att jag skulle vilja ha dem ihop istället för att ha dem i vars en box. Varför köper man annars en häst om man inte har en box ledig…?
Trist inställning. Hoppas det löser sig.
Det gör det säkert. Min häst kommer överens med alla hästar, så det blir nog inga problem. Och fölis kommer att vara borta maj-september på bete, så då är min gammelman "pappaledig" ;-)

Har själv en liten filur på nu 3 år ( hingst) och en "gammel" man på 17 år och det har aldrig varit några problem. De ska tilläggas att grannen har två ston brevid min hage och det är inga problem. Fick höra att ett sto brunstade nu av dom, för själv har ja då inte märk något på hingsten. Så lycka till!! De kommer säkert gå galant!
#15 Tack, jag får hoppas det…