Uppfödare
Skulle vara intressant att få veta hur lång erfarenhet av shetland och shetlandsavel alla har som är/skriver på forumet.
När började er avel, och när registrerade's ert stuterinamn.
Hur många föl har ni tagit fram, på hur många år ?

vi började med en shettis som sällskap till nordisen. det var när vi köpte vår gård, 2003. Stuterinamnet reggades 2006 efter mycket lång tid o mkt strul… första fölet kom 2006. 2 föl det året, en var shetland. 2 föl året efter, och i år endast 1 föl.
Men vi känner väl att det är först nu vi har en bra grund vad det gäller avelsbiten, bra ston o 2 hingstar. nästa år väntas förhoppningsvis 4 föl. (3olika hingstar)
Så ser det ut hos oss .
Jag skötte shettisar i min gröna ungdom (60-talet) på Oppreva utanför Linköping. Där fanns Kålltorps Lasse som var "min". Det var det som la grunden till mitt shettisintresse. Nu har jag haft shettisar i 11 år, fått tre föl, har inget stuterinamn. Vill egentligen inte avla, det är bättre att de som kan håller på med det!
Har ett sto dräktigt, och har leasat en mage.
Använder mina shettisar till körning, och om jag ramlar över en duktig ryttare får de gärna användas till ridning.

Jag kom först i kontakt med shettis avel 2000. Då jobbade jag hos Anne på Jäboruder. De är där jag fått min grund och erfarenhet. Fick vara med på många fölningar många utställningar/premeringar nn. Jag själv köpte en minihingst 2001. Köpte mitt första avelssto 2006 och mitt första föl föddes 2007. 2007 så reggades mitt stuteri namn och jag tycker själv jag har 2 bra avelsston som grund i min avel. Men vägen är lång och man lär sig mkt på vägen.
De är så mitt shetlandsintresse kom till

Jag har ingen erfarenhet av Shetlandsavel alls. Jag har fött upp en enda Shetlandsponny (född 2003) och det kan jag egentligen inte ta åt mig äran för det heller, eftersom han låg i sin mors mage när jag köpte henne. Men han är väldigt bra
. Jag har inget stuterinamn.
Jag började rida shetlandsponnyer på ridskola när jag var 4 år (1974). Höll även till på ett ställe där de födde upp Shetland och Welsh (1974-1980 ca). De hade bla Hammarshus Dragos. Att det var han har jag snokat reda på nu på gamla dar.
Jag började med shettisar för 5 år sedan, alltså 2003, när vi köpte vår gård i Vårgårda. Vi köpte då två ston som "sällskaps-ridhästar". Wilma finns kvar och används fortfarande i aveln.
Våra första föl fick vi 2005, första fölet dog dock i komplicerad fölning men andra fölet blev ett fint sto.
2006 blev det inga shetlandsföl men vi köpte vår avelshingst Roson, 2007 fick vi hela 5 välskapta och fina föl här på Tomtagården.
2008 blev det 3 föl som mår utmärkt och tyvärr ett föl som dog i samband med fölningen.
2009 väntar vi 3 shetlandsföl och ett Islandsföl.
Vi registrerade vårt stuterinamn 2007.
/Pia

Min första shetlandsponny köpte jag 1987 som sällskap
till mina halvblod.
Första shetlandsfölet föddes 1988.
Asphagens Stuteri registrerades inte föränn 2001.
Sen 1988 har det fötts 36 shetlandsföl varav 13 hingstföl och
23 stoföl här.Dessutom några halvblodsföl.
Jag har haft shettis sen -97 som körponny /sällskap nu även rids det av mina barn ,men det var inte förrän mars 2006 jag registrerade stuterinamnet,.
2007 kom första fölet. I år har det kommit 3 st föl . Och intresset för dessa små växer , , Väntar två föl här 2009, ett eget en mage utleasad.
Har ingen erfarenhet av shettisavel innan.
Jag köpte min första shettis 1990. Han hette Hubbe och var en rödblack hingst e.Amigo.
Jag vet inte hur många föl jag fött upp men omkring 40 gissar jag (inte bara shettis), första fölen föddes 1992.
Stuterinamn har jag registrerat först i år, dvs 16 år efter att första shettisfölen föddes!

Min första shettis köptes in på 80-talet, en liten unghingst, för sällskap till en arabunghingst.
Började på allvar med shettisar när 2 ston inköptes på hösten 2006, hade redan 2 valacker sedan innan. Idag har jag 3 ston, 2 valacker o iår har vi fått våra 2 första föl. Ett sto till kommer nästa vecka.
För mig är det viktigt att få fram trevliga bruksindivder med bra temperament. Har inget stuterinamn reggat än iaf.
Jag köpte mina första ministon av min farbror på Kvanfors arab- och miniavel i skåne 2003. Registrerade stuteri 2005. Har from 2003 fått ett eller två föl per år. Idag är jag lika inriktad på bruks som på avel. Jag har förmånen att ha nära till Stall Mjälkärr och betäcker med deras hingstar.
Bilden visar mitt årsföl: stoet Deciliter e. Touch of Gold och ettårsstoet Decimal e. I Learned from the Best.
Hälsar Ulrika Gindemo/ stuteri Gindemo
Vi har haft shetlandsponnyer sedan 1990 men fick första fölet 2003. Innan det var det bruks som gällde. Stuterinamnet registrerades 2005 och vi får 1-3 föl/år, alldeles lagom för att hinna med alla 
Mitt första inlägg försvann visst, men här kommer ett nytt.
Första egna shetlandsponnyn kom till oss då barnen var små 1982 en val. 1987 köptes ytterligare två ministon, första fölet här föddes 1989, sen har det rullat på. Det har fötts i genomsnitt 1,7 st föl/ år totalt 36 st. Vårt stuterinamn registrerades 1994. På den tiden var kravet för att få ansöka om stuterinamn att man hade fött upp fem föl som var reg. berättigade. och registrerade.
Lägger till lite då alla är så duktiga att skriva mycket. Min första kontakt med shetland var ett sto som hette Patrons Diva RS 8 och fanns på Svedens Gård, henne redd jag ganska mycket 1959-1961 innan jag blev för stor.
Stuteri Älvåsen.
Halkade in på Shetland av en slump då vi fick med ett oregistrerat shettissto på köpet av en halvblodsvalack 1998. Tack vare henne väcktes intresset för rasen och 1999 köptes 2 stammade ston in (mor och dotter) och 2000 föddes våra första föl. 2002 registrerades stuterinamnet eftersom man var tvungen att ha fött upp 5 registrerade avkommor. Totalt har det fötts 22 avkommor med vårt stuterinamn och 3 stycken utan + 1 russföl. Nästa år väntar vi 1 föl.
Amor vincit omnia 

Jag "blev med shetland" 1987 då min syster behövde sällskap till sin ridhäst. Var från början halvblodsfantast och får nog erkänna att jag allt var rätt skeptisk inställd till den lille (vad ska man med en sån liten häst till?), men blev snart helt frälst av rasen och kan nu inte tänka mej att vara utan.
Åkte på min första utställning 1991 och den följdes snart av flera, lixom avelsvärderingar, stuteribesök och även resor utomlands för att titta på shetlandsponnyer. Men det dröjde till 1999 innan jag köpte en egen ponny till utställning och avel, en ettåring.
Första fölen föddes 2002 (2 st). Sen dröjde det till 2006 för uppfödning nr 3 och till våren väntas den fjärde, som oxå blir "andra generationen". Stuterinamnet Gränje registrerades 2005.
Även om jag inte har möjlighet att bedriva avel i den utsträckning jag kanske skulle önska, så är intresset för avel i allmänhet och shetlandsrasen i synnerhet mycket stort.

Min första sköthäst var en shettis som hette Niklas och som jag vill köpa men det blev inget av det och den började jag rida när jag var 4 år så det var ju då 1971 - jag skötte han till 1975 när vi köpte våran första egna ponny som var en New forest. ( fast jag fortsatte sköta lilla Niklas av och till några år till)
Sen så köpte vi vår allra första shetlandsponny 1997 och även då fick vi vårat första föl , samma år så köpte vi ett shettis sto till som hade föl vid sidan om och var ombetäckt.
Vi hade andra hästar här hemma , bla en welsh med föl också.
Stuterinamnet reggades när vi hade fått 6 st egenuppfödda föl men då var det både med welsh, new forest och shetland. Det godkändes 1999.
Så första egenuppfödda fölet (shetland) blev 1997 och 1998 blev det 2 föl bla Slättens Madgic II föddes då och han blev ju godkänd hingst sen i livet :-)
Vi har fått föl varje år sedan dess allt från 1-4 föl (shetland) , så nästa år är första året som vi inte ska ha några föl alls ,kommer att kännas konstigt.
Vi har fött upp 29 st shetlandsponnyer ( har varit några fler men som har förolyckats antingen dödfödda eller födsel skador, har även fått avliva ett föl innan det hann reggad pga skador och de fölen har jag inte räknat med här.
Vi har ju även fött upp 2 st new forester som blev väldigt bra men som tyvärr båda dog samma dag pga bilolycka ( mor och son) . Welsh har vi fött upp 4 st , Russ har vi fött upp 2 st.
Halvblod 3 st avkommor. Tror inte jag har glömt någon nu.

Mitt avelsintresse började 1990 då jag var mycket och hjälpte till på ett arabstuteri med allt vad det innebar.
Min första shetland köpte jag 2000. När vi köpte gården 2003 ökade antalet shetland och araber. 2005 köpte vi även ett par russ. Sen dess har vi fött upp 8 shetland, 2 angloaraber, 2 fullblodsaraber och 3 russ. Nästa år väntas 6 shetlandsföl.
Nåt stuterinamn har vi ännu inte.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Intresset för Shetland kom när jag köpte in två ostammade shetlandsston till mina barn 2001, efter ett tag så vaknade mitt intresse för avel och barnens intresse för ridning och hästar var svalt, men inte mammas
och då såldes de ostammade stona och ett ministo inköptes 0ch betäcktes, tyvärr blev det stoet aldrig dräktig varpå hon såldes och jag köpte då in tre stammade ston, det har nu blivit 8 föl sedan de första fölen kom 2004 och nästa år väntas förhoppningsvis 2 föl. Mitt stuterinamn registrerades 2005 då jag kom upp till 5 uppfödningar som då var kravet för registrering och 5 av mina uppfödningar bär mitt stuterinamn.

Intresserad av shetland redan på 80-talet, medlem i SSS och SPAF mellan 85-90 ungefär. Blev med arab -89 och då ramlade jag helt över på araber (uppfödning i liten skala - totalt 7 föl). 2001 flyttade vi och i samma stall som mina araber stod en shettis (utan stam). Intresset för shetland vaknade igen, och när jag sålde en 1-åring i januari 2003 åkte jag direkt och köpte ett shetlandsto för pengarna :) köpte 2 till samma år och sedan dess har det bara rullat på. Håller fortfarande avel i liiiten skala för att hinna med alla - totalt 4 shetlandsföl (betäckte 2 ston föra året med sålde båda innan de fölade) och förhoppningsvis 2 till i sommar. Stuteri Döösen är reggat -05.
Första gången jag funderade på att köpa shettis var nån gång i slutet av 80-talet, men då blev det inget av det. Men 1991 köptes vår egna första shettis - en unghingst, som tyvärr fick avlivas som nybliven 4-åring efter att han dragit av ett korsband i ena knäet.
För att sen göra en lång historia betydligt kortare så föddes mitt första shettisföl 1995 och sen dess har det blivit totalt 17 föl.
Stuterinamnet Hippoteket registrerades 2000 och bärs av alla mina uppfödningar utom 3.
Tillägger att jag är en av dem som inte har haft ekonomi till att köpa in toppston utan jag har försökt hitta små guldkorn till fyndpris och ser en stor utmaning i att få så bra avkommor som möjligt med det material jag har tillsammans med de hingstar jag väljer. Tycker jag har lyckats ganska bra både med att hitta guldkornen och att de får bra avkommor.

Shetlands har jag dagligen sysslat med sen 1999, när jag köpte min första ponny. Men innan dess har vissa shettisar funnits på ett eller annat sätt i mitt liv, så det var ingen "ny ras" för mig. (Även om det var fjordhästar och engelska fullblod som jag syssalde mest med.)
Reggade stuterinamnet Precious 2007, efter moget övervägande. Hade egentligen inte tänkt ha ett stuteri, eftersom jag inte (ännu) har någon ambition att ta fram massor med uppfödningar. Men eftersom jag skulle gå in i familjens företag så lät "stuteri" bättre än "sporadisk uppfödning", typ. Och eftersom namnet reggades i företaget (underavdelning, fråga inte hur det funkar) så tänkte jag att det lika gärna kunde reggas som stuterinamn, innan någon annan kom och stal det för mig.
Har bara fött upp ett föl själv, i år, om man inte räknar lilla minibebisen som också föddes här i somras. För mig är det inte antalet föl som avgör om man är en bra uppfödare, utan vad det är för kvalitet på fölet och vad man själv (eller någon annan) gör med det/av det.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag anser mig inte vara en uppfödare och har inget stuterinamn. Dock väntar jag två föl till sommaren och det blir mina första någonsin.
Föll för shettisen 2002 då jag köpte den första, har hela tiden varit intresserad av avel men inte vågat ta steget ut.
Jag försöker lära mig så mkt det går men har fortfarande ingen aning om vilka stammar som passar med vilka osv.
Ena stoet var redan betäckt när jag köpte henne och det andra stoet valde jag hingst till. Sen om det blir en bra kombination återstår ju att se. För mig är psyket det viktigaste och att det går att använda shettisen, självklart ska den också vara relativt korrekt i exteriören.
Har två ungston också som jag hoppas mkt på.
#2 Kålltorps Lasse var morfar till min första sköthäst. 
"Höll till" hos en Shetlandsuppfödare/stuteri på 70-talet. Har alltid sedan dess velat ha en egen "shettis".
När mina barn blev i lagom shettisstorlek så köpte jag en.
Detta var slutet av -94 och -97 fick jag mitt första shettisföl.
Är registrerad som uppfödare på 15 avkommor.
Erfarenhet av avel hade jag sen tidigare då jag avlat på Halvblod, samt att det på min föräldragård avlats både Halvblod och varmblod. Har också jobbat på ett Halvblodsstuteri.
Shetlandsponnyn är dock den ras som alltid legat mig varmast…
Vilken trevlig tråd.
Min pappa hade och födde upp travare, hemma fanns också min systers hopphäst (eller kanske det var en ponny). Mitt intresse för pållarna var inte stort jag tyckte det var alldeles för stora och stökiga. Jag gjorde bara det jag blev tillsagd att göra med dem.
Jag är mycket avelsintresserad och har varit en mycket aktiv perser/exotic uppfödare i 25 år, tills intresset för shetlandsponnyer tog över totalt.
Jag köpte vårt första ministo 1989. Vi har fått 62 levande föl. Vi har inget stuterinamn på minipållaran men Thiffannys svartingar heter Nigthingales.

Jag är ingen uppfödare, men tycker det är väldigt intressant och roligt med shettis- stammar,utställningar m.m
Jag har nu haft kolviks stuart i 20 år och det var han som väckte mitt shetlandsintresse. För 6år sedan köpte jag Indra. Min tanke var väl att ta föl på henne och kanske ha liten uppfödning. Fast nu känner jag att det inte skulle funka… Jag skulle nog aldrig klara att sälja fölen. Vill iallafall ta ett föl efter Indra och behålla själv.
Beundrar många av er stuterier därute. Ni har mycket vackra shetlandsponnyer!
Jag har haft hästar hela mitt liv och provat på några olika raser. Gotlandsruss, varmblodig travare och halvblod. Startade med två halvblodsföl 1990. Russföl 2004, 2005 och 2007.
Reggade mitt stuterinamn 2006, då jag bestämde mig att börja föda upp på allvar och ha en medveten avelsplanering. Det är gotlandsruss som är min huvudsakliga ras, men utökade med en shetlandsponny januari 2007. Så ännu så länge är det bara två avkommor av sex som bär stuterinamnet Croneld, varav en är shetlandsponny, född 2008.
Nästa år blir det inga föl alls, då shetlandsponnystoet ska tränas i vinter och de andra ska tävlas.

Fick min första shettis 1989, min mamma tog föl på henne som föddes 1990 och 1991. Sedan höll min familj på med arabhäst uppfödning. 2003 fick jag min första egenuppfödda fölunge, efter det blivit ett par till föl. Har hittills fött upp 18 fölungar (shetland) Har inget stuterinamn på någon av raserna, föder även upp halvblod och har betäckt även betäckt med en ridponny hingst i år. Nästa år blir det om allt går väl 9 föl av olika raser.

Är uppvuxen med hästar, mina föräldrar födde upp varmblod på 80-talet, jag fick min första shettis 1990, mina föräldrar tog två föl på henne -91 -93 och ställde ut en del. Jag fortsatte upp i ponnyskalorna, B-, C-, D-ponny och slutligen storhäst, (inriktning hoppning). 1997 började mina föräldrar med islandshästuppfödning i liten skala och 2007 tog jag över deras avelsston och startade stuteri Änglalyckan, det var även då jag köpte in mitt shetlandssto.
Så idag har jag två avelsston, två unghästar och 2009 väntar vi förhoppningsvis två föl.
Har lång erfarenhet av avel, men ingen om specifik shetlandsponnyavel… Men har en vision och ett mål med min avel, och det är väl grunden för all sorts avel!
Kul tråd. Har alltid varit galen i hästar, fick min första häst när jag var 11år. Ett litet fuxit nordis sto. Sedan halvblod och tävlat lite på klubbnivå (hoppning). Uppväxt på hundkennel kanske därav mitt avelsintresse! Träffade en underbar shettis som var fux -75, blev lite såld. Lånade ett shettissto sommaen -86, som jag senare köpte. Mitt först shettisföl fick jag -91, Kölnäs Arabella. Registrerade stuterinamn -93 och har till dags datum fött upp 31 shettisföl. En helt underbar liten häst tycker jag!!!!!!Gunilla.
För fyra år sedan köpte jag ett ministo till min dotter. Vi åkte på utställning för att "göra något" med ponnyn. Jag tyckte att det var jättekul att få pyssla och promenera med den lilla skrutten, dottern fick sällan följa med till stallet för då blev det ju "jobbigt". Jag köpte ett till sto och hyrde in dem på ridskolan ( enbart boxplats, de ingick inte i verksamheten ). Sonen tyckte att det var fusk att syrran hade häst och inte han så han fick börja på ridskolan, ett halvblod införskaffades efter ett tag. Jag hyste väl planer på att börja avla lite smått så jag övertalade sambon att sälja huset och leta gård. Vi flyttade till en lägenhet och letade febrilt efter en gård. Knappt ett år senare flyttade vi till "gården". Ytterligare ett ministo köptes in, tanken var att jag skulle betäckt förra året men det blev inte av så jag väntar mitt första föl ( om allt går bra ) nästa sommar. Jag är kanske lite "knäpp" men jag har ansökt och fått mitt stuteri namn, det är helt och hållet en "egotripp" och kanske bara för att jag kan.

#29 Det är väl skönt att man kan få vara lite *ego* ibland :-)
här har det varit islandshästar för hela slanten… första införskaffades då jag fyllde 5 (1988). 10 år senare (efter många år på ridskola, ridläger och med de egna hästarna) bestämde jag mig för att jag ville börja köra. min mor tyckte inte det var någon bra idé att jag själv skulle pyssla med körning på min gamla islänning då hon själv inte hade kört någonting tidigare. ett sto av modell shetland införskaffades ett år gammal 1999. sedan råkade jag snubbla in på utställningsbiten och tyckte det var roligt. första fölet efter detta sto föddes 2003. 2006 reggades stuterinamnet Nybyn och 2007 fick jag mitt första hingstföl efter min första uppfödning.
tyvärr har det gått ganska långsamt med att bygga upp avelsmaterialet på grund av lite alla möjliga anledningar… men jag har inte bråttom! =)
tycker egentligen det roligaste är utbildningen där jag får utvecklas tillsammans med min häst. utmaningarna! men utställning och avel är spännande och det är alltid trevligt att träffa andra med samma intresse.