Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 4229 ggr
Kratern
0

Avels-stopp andra omgången

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då den första tråden i ämnet blev lite seg att ladda ner så börjar jag en ny.

Ämnet var…. Ska vi verkligen avla så mycket att vissa blir tvungna att slakta sina unghingstar för att de inte blir sålda?

Ska vi selektera Shetlandsponnyer som kaniner?

Vad är skillnaden på Shetlandsavel och och avel av andra raser? Har vi olika inställning beroende på vilken ras vi avlar på?

Avlar vi barnponnyer eller är det en "avstjälpningsplats"?

Funderingarna är många idag när marknaden är mättad och en del inte vill förstå det.

VAD ÄR BÄST FÖR RASEN?

Kris_J
0

Hur mättad är marknaden när över 1000 ponnyer sålts, exporterats eller dött?

Totalt för året tillsammans med nyregistrerade föl (och de ovan) är antalet 1682, har inte orkat skilja ut de nyregistrerade från den siffran, men jag har svårt att tro att de redan är 600 nya föl inregistrerade, då flera brukar vänta med att skicka in.

Antalet exporterade är dessutom väldigt svårt att uppskatta då få exporter anmäls till stamboken. De som finns exporterade i år är 37 st.

Dessutom skall man inte glömma att många missar att skicka in ägarbyte till stamboken.

Under året har 42 ponnyer importerats och förts in i stamboken.

I vilken omfattning slaktas unghingstar? Är det 5 st eller 100, eller ännu fler? Och i såfall är det verkligen för att de inte blir sålda?

Vilka konkreta fakta finns?

Veritas odium paretFörvånad

Kris_J
0

Som en liten parantes, kan nämnas att 2007 slaktades totalt 2996 hästar på landets slakterier. Hur stor procent av dessa som var shetlandsponnyer har jag ingen aning om. Övriga djurslag sammanlagt var nästan 1miljon….

Cattis
0

Hittills är det 362 årsföl registrerade.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kris_J
0

#3 ja då är det närmare 1300 ägarbyten….

Ahnna
0

#2 Alla går väl inte till slakt, man kan ju avliva hemma också.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

VeronicaP
0

#4 och 3 st till ägarbyten kommer att läggas till ;-) …

Kris_J
0

#5 självklart är det sant, kanske du har några siffror på hur många som avlivas hemma?

Ahnna
0

#7 Jaha, så man får inte kommentera i den här tråden om man inte har siffror som backup? Tankar och idéer är ingenting värt i sammanhanget?

www.stuteriprecious.se

Kris_J
0

#8 det var inte menat så. Självklart är tankar och idéer värda någonting.
Påstår man än sak tillräckligt ofta blir det lätt en sanning oavsett man har någon grund för sina påstående eller ej.

Men många saker påstås utan någon som helst fakta. Om man läser ursrungstråden från början får man lätt uppfattningen om att det är mängder med unghingstar som slaktas. Men det finns ingen som kan styrka att det faktiskt är så.
Att det är fruktansvärt svårt att sälja påstås, men faktum kvarstår att det sälj en hel del ponnyer och jag har svårt att tro att samtliga har dumpat sina priser.

exitingsvillemo
0

Om man läser ursrungstråden från början får man lätt uppfattningen om att det är mängder med unghingstar som slaktas. Men det finns ingen som kan

så står det ju inte i ursprungsinlägget, där ställs bara en fråga om det är så att det slaktas unghingstar

Har inga siffror jag heller ang slakt hemma, men man är naiv om man tror att det inte förekommer…

Ahnna
0

#9 No worries! Tyckte bara att det blev lite väl inriktat på statistik och siffror ett tag… Tror säkert att det förekommer avlivning/slakt av hästar som inte "passar in" eller inte blir sålda, men mörkertalet får man väl aldrig klarhet i.

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
0

#10 - det står en fråga i ursprungsinlägget, men i svarskommentarerna verkar det ju som att det slaktas hundratals hingstföl varje år pga att de inte blir sålda. Men frågan kvarstår ju - HUR många föl är det vi talar om som blir slaktade? ÄR det verkligen något att bli upprörd över?

AndersA
0

Många verkar så säkra på att det slaktas mängder av hingstföl,

Men hur många vet ni säkert? och vad var anledningen till att den ni vet slaktades, ingen spekulation.

exitingsvillemo
0

Jag la ut det som fråga, för jag ville veta om detta verkligen var sant… Och isåfall hur vanligt det är.

Tyvärr, så är jag inge klokare, för som sagt så är det många olika åsikter

Poppla
0

”Påstår man än sak tillräckligt ofta blir det lätt en sanning oavsett man har någon grund för sina påstående eller ej.”

Bland det klokaste som har sagts i den här tråden, #9!

Kratern
0

Jag skulle gärna se kommentarer från större uppfödare som gärna kommenterar i andra trådar, men inte i denna (och föregångaren)

De som gillar statistik kan ju kolla hur många "tomma" ston det blir hos de större uppfödarna jämfört med de mindre (procentuellt). Samt hur många (procentuellt) stoföl resp. hingstföl som föds (registreras). Större vs mindre uppfödare.

#1 Tror du verkligen själv att de hingstföl som slaktas finns med i statistiken (registreras)?

#12 Självklart är det något att bli upprörd över. För mig spelar antalet ingen roll, däremot anledningen.

Är nästan helt säker på att de hingstföl/unghingstar som avlivas, avlivas hemma (av uppfödaren själv)

Cattis
0

Läs Blå Boken, där finns den statistik som följer upp antal betäckta resp födda föl efter alla verksamma hingstar.

#16  Att det skulle vara hingstföl som slaktas har jag inte hört talas om förr, förrän i denna tråd. Däremot vet jag att det finns de som slaktar unga hingstar, och dessa har mig veterligen varit registrerade. Men så himla många rör det sig verkligen inte om.
Dessa unga hingstar har körts till lokala slakterier.

/Cattis

exitingsvillemo
0

#17 det har varit på tapeten i flera andra trådar, därav frågan i #0-inlägget…

Cattis
0

#18 Ja, men vem var det som först tog upp det lösa ryktet med slakt av hingstföl?  Åringar och uppåt vet jag om, men hingstföl har jag aldrig hört talas om att man slaktar. Inte för att det därmed inte sker, men jag tycker hysterin över detta med slakt av unga hingstar tagit löjliga proportioner. För så många är det inte.

/Cattis

exitingsvillemo
0

#19 slakt av ungföl, vet jag inte vem som tog upp… Min fråga var ang unghingstar.

Kan dock vara möjligt att jag skrivit hingstföl i rena fartenObestämd

men jag tror inte det, ber om ursäkt isåfall

Kratern
0

#19 Spelar det någon roll om det är föl eller unghingstar?Obestämd

Jag upprepar mig…..Det är ANLEDNINGEN till slakten vi måste resonera om.

Att komma med så löjliga kommentarer som att "de kanske inte passar in i den egna aveln" eller ännu värre "att de inte passar i aveln över huvud taget" är helt otroligt.

Tänk om de som avlar andra raser resonerade så….att man ska avliva det som inte går att sälja eller avla vidare på. Hallååååå! Shetlandsponnyer är väl inte bara till för avel eller….?

Eftersom du uppenbarligen VET lite mer om denna slakt så kanske du kan upplysa oss om hur många det är varje år då?Flört

exitingsvillemo
0

#21 *nickar* och håller med om allt det du skrivit

Cattis
0

Så du vet att inga andra rasers uppfödare gör så? Det var intressant…

Och nej, jag kan inte upplysa om hur många det är per år. Jag har ingen aning och är inte alls intresserad av att ta reda på det heller.
De gånger man hört talas om detta har det handlat om enstaka djur, så nej jag tror verkligen inte det handlar om särskilt många.

Att du (mfl) anser att de olika skäl som getts som exempel är löjliga, det är upp till er. Men det är faktiskt inte er ensak.
Man kan tycka vad man vill om att det sker, men det är inte er sak att avgöra om det skall ske eller ej.

/Cattis

exitingsvillemo
0

hur andra rasers uppfödare gör är ju inte relevant i den här diskussionen… Har inget större intresse att involvera mig i andra raser

Cattis
0

#24 Utan du har bara lust att involvera dig i andra shettisuppfödares ensaker?

/Cattis

Cattis
0

Vart vill ni komma med denna tråd? Ni kommer aldrig få reda på exakt hur många som slaktas och ni kommer aldrig få de som väljer detta sätt att ändra sig.

Så vad vill ni uppnå? Sensationsskvaller med ngt som varit känt i många år?

JA det är tråkigt att det sker.
Men sen då? Vad vill ni få fram mer i denna tråd?

Man kan inte gilla och hålla med om allt som andra gör - men så länge det inte är olagligt eller liknande, så har ingen annan med det att göra.

/Cattis

exitingsvillemo
0

#25Utan du har bara lust att involvera dig i andra shettisuppfödares ensaker?

exitingsvillemo
0

sån sandlådestatus, på fråga tänker jag inte ens bry mig om att svara på

Cattis
0

#27 Ja jag anser att det är upp till var och en - oavsett om man själv gillar det eller ej.

/Cattis

Cattis
0

#28 Tyck gärna det, som du verkar göra om det mesta som inte passar dig. :-)

/Cattis

exitingsvillemo
0

har fortfarande INTE krävt ngt av vare sig den ena eller den andra!!!! Varför så svårt att fatta????

med den inställningen som du har Cattis, att dom som sysslar med det, ALDRIG kommer att ändra sig, så måste jag tyvärr hålla med dig, nä folk kommer inte att ändra sig så länge det finns dom som förespråkar avlivning av friska djur!!!!

Ni som tycker att det här är ett oviktigt ämne, det är valfritt att ge sig in i diskussionen… Vill du inte diskutera saken eller tycker du att det är OK, fine!!!! Läs inte tråden då…

med tanke på att över 300 inlägg har gjorts så drar ju uppenbarligen frågan till sig uppmärksamhet.

sen om det är possitiv eller negativ uppmärksamhet gör ingen större skillnad.

En följdfråga ang unghingstar som går till slakt: Man kan ju undra hur många som verkligen går till slakt och blir mat och hur många som rätt och slätt bara avlivas och kastas bort…

Föder man upp djur till slakt, helt OK för mig, även häst, då har man ju det som mål… Men att avliva ett fullt friskt djur bara för att den inte passar in i det egna avelsmålet/inte blir sålt/platsbrist

det är inte seriöst, men återigen… Det är MIN åsikt, eller är det fel i shettisvärlden att ha egna åsikter om ngt? Ska man bara vända kappan efter vinden för att slippa göra sig ovän med folk? Sorry, men sån är inte jag och kommer aldrig att bli.

Så Cattis, om nu tråden stör dig så mkt, leta upp en annan tråd, med idéer och teorier som stödjer din egen uppfattning om hästhållning och låt oss, som tycker att detta är en viktig fråga att ta upp diskutera i denna tråd

exitingsvillemo
0

#30 blir inte riktigt klok på dig faktiskt… Bara för att inte ALLA väljer att dansa efter din pipa, behöver man inte bli otrevlig.

Hittills är det faktiskt bara två inlägg som jag har tyckt varit nere på den nivån och faktiskt, så var nog båda dessa inlägg skrivna av dig…

Jag är lyssnar gärna på andras åsikter men jag kan fortfarande ifrågasätta tankegången i dessa åsikter, hittills har ingen lyckats förklara sig tillräckligt bra för att få mig att ändra åsikt

VeronicaP
0

#31 Fast jag kan ju tycka om man nu bryr sig om att hingstar slaktas/avlivas så borde man även bryr sig om de gör i andra raser och inte vara så hemmablind på en ras, annars har man ju tunnelseende tycker jag .

För är det ett problem i en ras som vissa verka tycka så är det säkert även i andra raser.

exitingsvillemo
0

#25Utan du har bara lust att involvera dig i andra shettisuppfödares ensaker?

känns det bättre om jag ger dig ett svar då?

Eftersom det är just shettisrasen vi diskuterar här så JA intresset ligger just hos den rasen…

tycker du att det verkar konstigt eller?

Jag anklagar inte ngn specifik uppfödare, anklagar inte ngn faktiskt.

Vill bara veta OM det är så att unghingstar slaktas och isåfall VARFÖR dom slaktas och om andra tycker att det isåfall är rätt eller fel

Cattis
0

#32 Men snälla du, ge dig nu. :-)

/Cattis

exitingsvillemo
0

#33 det är skillnad att BRY sig och att intrssera sig för en specifik ras… självfallet tycker jag att det är bedrövligt OM det sker inom andra raser, men just nu är det shettisarna vi diskuterar

Cattis
0

#34 Jag tror att du fått flera svar på dessa frågor. Så, när räcker det?

/Cattis

exitingsvillemo
0

#35 vad ska jag ge mig om?

exitingsvillemo
0

eftersom folk fortfarande skriver inlägg här så finns det uppenbarligen fortfarande saker som är värda att diskutera

men som sagt, det är valfritt att fortsätta diskussionen, ni som inte vill diskutera saken, behöver inte göra det.

Kratern
0

Cattis m.fl om ni läser igenom frågeställningarna här ovan (#0) så ser ni att det inte bara är själva slakten vi diskuterar. Personligen tycker jag det är ganska viktiga frågor och tycker inte att jag fått svar på dem.

Grundfrågan blir ju återigen…. Hur hanterar vi uppfödare aveln?

Och återigen……ska vi spotta ut avkommor vi inte har plats för bara för att "se om det var rätt kombination".

Jag tycker att många större uppfödare avlar Shetlandsponnyer som om det vore kaniner.

Att man måste DUMPA priserna för att få sålt och att man resonerar så att en familj inte har lust att betala ordinarie pris för sin "barnponny".

Den familjen ska inte ha någon ponny tycker i alla fall jag. Hoppas verkligen inte att jag är ensam om den tanken för då ligger vår ras risigt till.

exitingsvillemo
0

du är INTE ensam om att tycka så

AnnaLundin
0

#40 - då är ju frågan ÄR det ett problem alls eller är det ett konstruerat problem baserat på en upp-piskad stämning i en diskussionstråd på ett internetforum?

#31 - ärligt talat VARFÖR är det värre att slakta friska hästar än att slakta friska kossor, grisar, får, getter, höns eller strutsar? Hästkött är också ett livsmedel - även om det inte är nån större tradition i sverige att äta häst - och jag hoppas verkligen att de hästar som går till slakt ÄR friska och krya!

exitingsvillemo
0

#42 om du läser HELA inlägget så framgår det tydligt att jag inte alls tycker att det är fel att slakta friska djur, om målet är att föda upp för slakt…

Däremot att avliva/slakta pga platsbrist, det tycker jag är fel.

Bönder med kossor, grisar, får mm föder upp sina djur med målet att de ska gå till slakt, helt OK för mig

De som föder upp hästar med målet att slkta, är också helt OK.

tror att du missförstod mitt inlägg lite där…

Kratern
0

#42 Antingen har du inte läst ordentligt eller så VILL du vrida saker. Det är INTE slakten i sig som är problemet, det är fortfarande ANLEDNINGEN som är problemet.

Åtminstone jag vill gärna diskutera hur vi ska göra med det "problem" som finns med att man inte får sina avkommor sålda. Antingen så slaktar man eller så dumpar man priserna. Frågan för mig är….Är det bra för vår ras? Tyvärr vill ingen svara på det utan riktar in sig på själva slakten

Och förresten #42 tror du själv att dessa små ponnyer kommer livsmedelsindustrin tillhanda? De slaktas nog och grävs ner skulle jag tippa.

AnnaLundin
0

#44 - jag undrar FORTFARANDE om den anledning FINNS som det gastas om i den här tråden? Det är DET jag undrar om!

HAR vi ett problem? FINNS det för många? Eller är det ett konstruerat problem?

Jag har aldrig haft kontakt med någon som behövt slakta ponnyer så jag ser inte problemet. Hur många känner DU till som slaktats?

Prisdumpning kommer ALLTID finnas när någon behöver bli av med sin häst snabbt av någon anledning. Och jag tänker inte döma dem.

exitingsvillemo
0

#45 jag tror att det är det vi allihopa vill veta… OM det finns sådana som väljer att avliva pga platsbrist och isåfall HUR STORT är problemet, det var iallafall min fråga när jag startade tråden, tyvärr missförstås det lätt inläggets huvudtråd kom i skymundan…

Vissa påstår ju nu att det faktiskt förekommer slakt pga platsbrist, ingen värkar dock veta hur stort problemet egentligen är (om man väljer att se det som ett problem)

kortinhopp
0

tittade snabbt i stamboken för att se om jag kunde hitta något som vekade lite underligt.

Hittade ett sto från en större uppfödare där stot fått tre stoföl med samma hingst och dessutom betäckt två gånger till men tydligen utan att föl registresats.

nån matematiker som kan svara på hur stor sannolikhet det att det ska bli tre stoföl ??? och hur stor sannolikhet det är att de ofödda/avlivade va hingstföl?

Charlotte-J
0

Jag har 2 ston som vardera fått 4 stoföl på raken så det är väl inget konstigt. Inte konstigare än familjer som får 7-8 barn och alla av samma kön.

Amor vincit omnia Kyss

Kris_J
0

Jag och några av mina vänner har också ston som fått tre eller fler stoföl på raken.

De övriga kan vara döda vid födelsen eller inom 9 dygn som krävs för att räknas som levande född. Eller något annat, allt är inte alltid så konstigt som det kan se ut vid första anblicken.

exitingsvillemo
0

#47 spekulera kan man ju alltid göra, men det säger ju inte så mkt…Glad

För att försöka hålla trevli ton i denna tråd, kanske vi ska hoppa över spekulationerna och komma med konkret fakta (om det finns) istället.Flört

ninam
0

Man tror ju inte att det är sant…..vilken diskussion. Jag orkar inte läsa alla inlägg.

Jag ser inte slakt som något fel, oavsett av vilken orsak det sker. Skulle man få vettigt betalt hade jag gärna slaktat lite hingstföl. Hellre än att dumpa dem på en redan mättad marknad.

Varför skulle det vara fel att slakta pga platsbrist? Vi har 90 platser i vår koladugård, men just nu har vi ca 100 kor. Därför kommer vi att gallra ganska hårt och skicka en del sämre kor till slakt för vi har inte plats för alla. Jag sover gott på nätterna ändå:)

Det är ju löjligt, lider djur som slaktas? Nej det gör de inte. Lider djur som säljs för 500,- och sedan kanske byter ägare 1 ggr per månad? Ja, mera än de första i varje fall!

Och om någon undrar, nej, jag har aldrig slaktat någon unghingst men 4 andra hästar de senaste 18 åren….

Jag tror inte att det slaktas många shettishingstföl i Sverige.

Kratern
0

#51 Skulle man få vettigt betalt hade jag gärna slaktat lite hingstföl. Hellre än att dumpa dem på en redan mättad marknad.  

Huvudet på spiken! Marknaden är mättad (som du själv säger). Åter då till ursprungsfrågan. Varför ta fram fler föl om det varken finns plats i stallet och marknaden är mättad. Jag har inte fått något klokt svar på det.

För vi Shetlandsponnyns status FRAMÅT genom att avla mer än efterfrågan?

Vem kan svara på det?

Det finns ju några stora uppfödare som brukar vara härinne och skriva i andra trådar. Varför blir ni helt plötsligt tysta?

Annette
0

#52. De kanske blir tysta för att de inte slaktar hingstföl och därmed inte kan svara på frågan.

Kratern
0

#53 Måste de slakta för att svara på min fråga om varför man tar fram fler föl än vad man har plats för och när marknaden dessutom är mättad? Såg du någonstans i min fråga att jag syftade på slakten? Det var ett evinnerligt tjat om det.

Svara på varför ni betäcker om det är svårt att sälja? Ett ytterst intressant svar. Inget tjafs om att var och en gör som dom vill utan en enkel och rak förklaring till ovanstående fråga bara….

Får jag ett svar på det så lovar jag dyrt och heligt att jag inte ska tjata mer, men ingen vill ju svara. Det svävas bara omkring frågan. Bortförklaringar m.m.

Anna-Karin
0

Jag tror inte riktigt på att det är de stora uppfödarna som är boven i dramat…om nu någon skall utpekas till det … tvärtom så lider de största uppfödarna sällan varken av platsbrist eller ekonomiska resurser utan där står köparna i kö istället.

Jag anser att var och en får ta ansvar för sin egen uppfödning… och om man har plats eller inte. Jag har aldrig haft besvär att sälja någon uppfödning… men så har jag inte bråttom heller… eller plastsbrist. Man får tänka ett steg längre när man betäcker sin ponny så man inte hamnar i den situationen att man måste paniksälja eller behöva slakta sin ponny.

Marknaden för inkörda shetlandsponnier är ganska stor så har man bara plats och tid att utbilda dem så är de inte svårsålda… det är väl kanske där problemet ligger… väldigt få vill satsa på unghingstarna och utbilda dem samt kastrera dem som inte skall verka i aveln.

Annette
0

#54. Jag tror inte någon har lust att svara bara för att du kräver det.

För övrigt så tror jag att det ligger en hel del i det #55 skriver.

Kratern
0

#56 Kräver????

Jag är ganska säker på att man inte KAN svara.

Svårt att försvara att man betäcker fler ston när man måste dumpa priserna (eller kanske t.om slakta) pg.a att det är svårt att sälja. Flört

#55 Jodå, det är större uppfödare som säljer hingstföl/unghingstar för 1500:- (eller för att tjata igen då….slaktar)

Anna-Karin
0

#57 Några av de största har till och med byggt ridhus för att ha vid inkörning av sina unghingstar… tycker inte man skall dra ner och säga att bara de största använder sig av dumpning/slaktning. Kolla på nätet vilka det är som har sina hästar till minimala priser… inte är det de största… eller de seriösaste… utan snarare vi småuppfödare.

Charlotte-J
0

Jag tycker detta mer och mer börjar likna någon slags "jakt" på någon/några uppfödare. Ett tips till er som så gärna vill veta hur det ligger till: Då ni så säkert vet att slakt av hingstföl/unghingstar förekommer så borde ni ju rimligtvis veta hos vem också. Kontakta då den uppfödaren direkt istället och fråga varför han/hon gör på det eller det viset. Dessa spekulationer ger absolut ingenting mer än en dålig stämning här på forumet.

Amor vincit omnia Kyss

Anna-Karin
0

#59 Bra skrivet…

VeronicaP
0

#59 Håller med….

Kratern
0

#59 Jodå, jag "vet" ett par uppfödare.

Jag vill ändå veta (förutom då dessa uppfödare) varför man betäcker om det inte finns plats/marknad? Naturligtvis gäller den frågan inte bara de större uppfödarna.

Förstår inte att det ska vara så svårt att svara på det?

Det vrids och vrängs omkring ämnet tycker jag.

Själv tycker jag att man ska värna om Shetlandsponnyns status och värde.

Känns som uppfödare här inne inte delar min uppfattning om Shetlandsponnyns värde på marknaden.

Annette
0

#62. Det finns ingen som helst skyldighet för någon att svara på frågor som ställs på ett diskussionsforum. Det är helt frivilligt.

AnnaLundin
0

#62 - för min del känns det bara som att du försöker piska upp en hätsk stämning mot något som inte existerar.

Jag betäcker mina ston för att jag vill se hur de förärver sig tillsammans med de hingstar jag väljer ut. Jag vill lära mer om avel och hur det fungerar. Och jag ser till att bara betäcka så många ston att jag vet att jag kan ha kvar avkommorna tills de blir sålda. Och jag tror faktiskt att de allra flesta gör på liknande sätt.

Låt inte undantagen från detta sätta standarden. Och låt bli att piska upp en hätsk stämning mot något som det uppenbarligen inte är många fler än Du som ser som ett problem.

[Billan]
0

Till ER som TROR och tror er veta OM och VILKA som nu slaktar. VARFÖR tar ni inte telefonen och ringer dessa och tar reda på hur det förhåller sig i verkligheten. Vem tjänar på att detta ältas fram och åter, när ingen egentligen vet hur det förhåller sig.

Kan tänka mig att det blivit en höna av en fjäder, och vissa måste Driva allt till sin spets.

Var och en har väl rätt att göra som de vill, eller ?

Kratern
0

#65 Men snälla du…..Läs i #0 Det är väl inte bara slakten vi bör diskutera.

Men, men jag ser ju att de flesta vägrar inse att vi tar fram för många avkommor i förhållande till marknaden.

Om ni vill sänka Shetlandsponnyns status och värde så får det väl bli så då….

Jag har gjort ett försök till motsatsen, men man väljer att märka vissa ord/påståenden och hänger sig sedan fast vid det.Mycket tråkigt med denna trångsynthet.

#64 Det ÄR många mer med mig som ser det som ett problem med "överproduktion".

Vissa blir ju tystade med PM. För i det här forumet ska "klicken" regera.

[Billan]
0

# 66

Ämnet var…. Ska vi verkligen avla så mycket att vissa blir tvungna att slakta sina unghingstar för att de inte blir sålda?

Så skrevs det i # 0 Eller hur ?

På detta svarade jagi inlägg # 65  då man anklagar "vissa" för att bedriva avel för att sen slakta fölen som blir osålda.

exitingsvillemo
0

Borde det inte finnas mer regler inom avel som omöjliggör denna överskott?

detta var också en fråga i inlägg #0

alltså inte endast slakt

Kratern
0

#67 Läs hela #0 är du snäll.

Ellinor Johansson
0

Vi har lånat en hingst som vi gärna vill få lite hingstföl efter som går att spara. Årets skörd blev 7 levande föl (en dödfödd hingst och ett sto kastade) tyvärr fick vi bara en hingst. I år har vi betäckt mer ston, hoppas få lite fler hingstar att välja på.

Vi sparar alla hingst föl tills de är minst två år. När de säljs är de kastrerade och de som är tre år är vagnsvana.

Vi har aldrig slaktat ett ungt djur som är friskt, men skulle absolut göra det om jag anser att temperamentet inte är bra, eller om ponnyn skulle uppvisa eksem.

Man bli inte rik på att föda upp shetlandsponnyer, det är ponnyerna i sig själva, intresset för avel, utställning jag allt runt omkring ponnyerna som tilltalar mig. När fölen föda är det ju målet för drömmar, önskningar, själva moroten för vinterns arbete. Skulle jag vara tvungen att slakta föl och ungponnyer skulle jag i alla fall tappa intresset föl avel.

[Billan]
0

# 67

Den frågan har jag svarat på tidigare. Angående regler.Jag är FÖR att höja kraven på avelsdjur. Även stonas.

Vad jag vänder mig emot är häxjakten på de som har många avels djur. Varje föl som föds bidrar väl till överskottet i så fall, även om man tar fram ett föl/år. Kanske det är det som är orsaken att så många föl föds, att ALLA som har ett sto måste ha föl.

fuxar
0

Avelsstop!!!!! tycker jag låter hårt. Många mycket bra individer används inte alls i avel, eller mycket lite. Otroligt synd, däremot tycker jag att man kanske använder ston i avel som inte tillför våran ras så mycket. Hingstar används i avel som ej är godkända, och så vidare. Kvantite eller kvalite!!!!  Föder själv upp i en liten skala, försöker att ha ett mål, en plan i mitt avelsarbete. Sen det här med att det slaktas hingst föl!!!! Har jag ingen aning om, själv har jag aldrig slaktat ett föl. I år fick jag endast ett hingstföl som tyvärr dog i fölningen (felläge) sörjer detta hingstföl än. Tycker själv att det är otroligt kul att jobba med hingstar, och utbillda dom. Har köpt in en del hingstföl genom åren av en stor uppfödare, och går de ej igenom nålsögat har dom blivit bra familjeponnies (kastrerade körda ev. oxså ridna). Sen om man ska diskutera att slakta eller inte (säljs mycket "gammla" travare som ridhästar billigt.En del far mycket illa, blir så kallade vandringspokaler, i vissa skeden är slakt det mest humana. Som uppfödare eller säljare har vi ett MYCKET stort ansvar när vi säljer en individ. Tänkt och tyckt av Gunilla/Kölnäs.

exitingsvillemo
0

#71 och hur skulle man då kunna gå till väga för att höja kraven på avelsdjuren? Vilka är det som bestämmer de rasvisa kraven för våra ponnysar?

Cattis
0

#73 SSS beslutar vilka rasvisa krav vi skall ha. Och moderlandet har väl ett o annat att säga till om med?

/Cattis

exitingsvillemo
0

Om det nu är SSS som beslutar, är det då en omöjlighet att få till dessa höjda krav på avelsdjuren?

Cattis
0

#75 Kraven har ju nyligen skärpts. Men detta gäller ju bara de som väljer att avelsvärdera sina djur. De som inte avelsvärderar, eller struntar i resultatet, kan ju ändå avla bäst de vill. SSS kan inte neka någon att betäcka sina ston, oavsett kvalitet. Det är fritt för vem som helst att avla så länge man förljer djurskyddslagar etc.

/Cattis

exitingsvillemo
0

Är det så att en hingst måste vara avelsgodkänd för att få avlas på, men ett sto behöver "bara" ha stam i 3 led?

Cattis
0

#77 En hingst måste (tyvärr) inte vara "godkänd". Ett sto behöver inte ens ha visats.

/Cattis

exitingsvillemo
0

#78 lite halv-dassiga regler kan man ju tycka, spelar väl ingen roll om man höjer kraven för avelsvärdering om varkän ston eller hingstar måste hävda sig där…

Cattis
0

#79 Knappast ngt som vare sig SSS eller seriösa uppfödare tycker är ett bra system/beslut. Men inget vi styr vidare mkt över i Sverige. Det enda man här kan göra är att hoppas at tså många som möjligt tänker på/vet vad de gör när (och med vad) de betäcker.

/Cattis

Kris_J
0

#79 om man väljer att avelsvärdera måste man uppnå vissa krav för att tilldelas olika avelsvärdeklasser. Kan man inte hävda sig får man inget.

Stamboken har inte med avelsvärderingen att göra, krav för att få föras in i stamboken är att föräldradjuren är införda samt att hästen själv är identifierad utifrån stambokens regler. SSS är en dotterförening till SPSBS som sätter reglerna för vilka som får föras in i stamboken. De i sin tur har att följa EU direkt vad som gäller för ursprungsstamböcker. SPSBS skulle om de ville kunna sätta fler klasser i stamboken utifrån ponnyns meriter. (Förenklad förklaring)

För att en ponny idag skall kunna få RS som är en meritbeteckning krävs att man uppnår ställda krav vid den frivilliga avelsvärderingen, samt att ponnyns föräldrar uppfyller vissa kriterier. Detta gäller både ston och hingstar.

Vi har en tradition i Sverige att avelsvärdera, tidigare var var det ett krav i dag är det frivilligt. Att avelsvärdera nu när kraven för stamboken sänkts kan kännas ännu viktigare att göra för att man vill hålla en viss klass på sina avelsdjur.

För den som skall köpa en shetlandsponn idag och vill hålla en viss standard gällande avelsvärderade föräldradjur gäller det att kontrollera noga vilka föräldrarna faktiskt är. Då det kan vara efter hingst och sto som aldrig visats för någon. Gällande svenskfödda är det enklare att hålla koll, har modern och fadern RS vet man att de är visade, har de inte RS är de inte visade eller så har de inte uppfylt kraven. Undantaget kan vara sto som visats och sedan är det inte inskickat, men det tillhör undantagen och är inte jättevanligt.

Ursäkta att det kom lite ur spår från grundämnet…..

[Billan]
0

Det behövs inga nya regler. Det gäller bara att själv höja kraven på sina avelsdjur. Man behöver inte betäcka bara för att man äger ett sto.

Kratern
0

Yes….nu börjar diskussionen likna något. Skrattande

Framförallt detta att man ska ställa höga krav på stona också.

Varför inte ställa krav på mentaliteten även i form av användbarhet. Jag vill gärna jämföra med Halvbloden och deras bruksprov. Shetlandsponnyn var ju ursprungligen en arbetshäst inget utställningsdjur. Den bör visa att den fortfarande är det.

Har jag missuppfattat det eller har de ganska omfattande bruksprov t.ex i Holland?

Kanske blandar ihop med Frieserhästar? Obestämd

Sen vill jag återkomma till att man ska tänka sig för och inte ta fram/avla fler föl än vad man har plats/tid/pengar för.

Jag hävdar fortarande att överproduktion sänker Shetlandsponnyns värde mest av allt.

exitingsvillemo
0

#83 håller med dig att överproduktion sänker shetlandsponnyns värde, samt att man inte borde ta fram mer föl än vad man har tid/plats/pengar till.

Varje föl man väljer att ta fram, bör man ha i tanken att denna individen kanske blir kvar under många år… Finns det ytrymme till den?

paparatzi
0

#31 Ha! ha! ha! Glad kunde inte ha sagt det bättre själv…Du är kungKyss

AnnaLundin
0

#83 - det är ingen annan än den enskilda stoägaren som kan begränsa sin avel genom att ställa högre krav på sina avelsston. Så hur mycket du än vill ha en begränsning för att slippa den överproduktion du tjatar om, så finns det inga lagliga vägar att göra detta "uppifrån".

Kratern
0

#86 Och det finns tydligen heller inga vägar att gå för att få vissa uppfödare att förstå vad vi gör mot rasen genom att överproducera den. Flört

Tack för mig.

exitingsvillemo
0

skakar liv i denna tråd igen då jag, ute på blocket, hittar en annons där man säljer unghingstar för 1500:-… Om nu marknaden INTE är mättad, om det nu INTE finns ngn överskott varför sälja för dessa priser.

Cattis
0

#88 För att man snabbt vill bli av med dem? Inte alla vill/kan hålla unghingstar.

/Cattis

exitingsvillemo
0

#89 vilket tar oss tillbaka till ursprungsfrågan: Är det rätt att dumpa priserna pga platsbrist? Har man verkligen planerat sin avel då?

Hm, ja var och en gör ju som dom vill, men jag kan inte hålla med… Jag menar 1500:- det får du inte ens en rasren katt för

Cattis
0

#90 Mycket kan hända som gör att man måste sälja, hur planerad avel man än bedriver. Och man kanske avlar för att få ett sto att behålla, och då kanske man hellre vill bli av med hingstarna snabbt. Inte vet jag, men jag vet att det finns många skäl och orsaker till varför man säljer billigt.

Jag sa aldrig att 1.500 var ett vettigt pris.

Man skall kanske inte döma, särskilt inte om man inte vet vad som ligger bakom varje annons/betäckning. Var och en gör som den vill.

/Cattis

exitingsvillemo
0

#91 om man avlar borde ¨man ha i beaktning att 50% av alla dräktigheter slutar i en hingstFlört

Ahnna
0

#92 Mja… Det är 50% chans ATT det blir en hingst, men hur världsstatistiken ser ut vete katten. Men i alla fall, det verkar som att många inte tänker på att de kan få en hingst. "Oj, vad gör vi nu?"-mentaliteten kan kanske vara en bidragande faktor till att många hingstar säljs för noll och ingenting…? "Men vi kan ju inte ha en hingst, den måste vi sälja bums!"

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

#93 rent biologiskt så är det 50% chans att få hingst, formulerade mig lite galet därFlört

Ok att man inte kan hålla en hingst, men kastrera då och håll en valack, tills man får den såld till vettigt pris

Ahnna
0

Läste just en kommentar på ett annat forum, att ett DNA-test "kanske är lite dyrt på en shettis" med undertonen att en shettis inte är så dyr att köpa så om man måste DNA-typa kanske det inte är värt det. Fick liknande kommentarer när min 1-åring bröt benet "hon kostar ju inte så mycket i inköp så du kan ju inte lägga X antal tusen i veterinärvård!" Det är bland det absolut dummaste jag har hört, faktiskt, båda kommentarerna.

Samma tänk verkar finnas hos vissa (långt ifrån alla) uppfödare/hobbyavlare, som tycker att det kostar för mycket att kastrera en hingst som de inte kan ha. Med dagens marknadasvärde kanske det känns tufft att kastrera för 3000:- när salupriserna för en valack ligger på runt 5000-7000:-, för hästen har ju kostat att ta fram också. Men shetlandsavel är ju inget man blir rik på i alla fall, liksom. Går det jämnt upp så kan man väl skratta hela vägen till banken bara av den anledningen.

www.stuteriprecious.se

Cattis
0

#94 Och om man inte har plats för att hålla kvar allt som inte blir det man önskar? Hur många avlar med målet att behålla allt i alla tider?
Vill man komma vidare i en stostam tex, då kanske man inte vill ha hingstfölen kvar, utan vill ha platsen ledig för det man hoppas få fram. För att man kanske inte vill ha för många. Det är inte dålig planering, utan ett val upp till var och en.
Måste man sälja, av vilken anledning det än må vara, så sänker man kanske priset så att folk köper just den hästen, och inte de superbilliga ostammade som finns överallt.

Dålig planering är väl snarare om man betäcker och får föl, för att sen inse att man inte har plats (skillnad på att vilja ha plats) eller råd. Att man vill sälja en avkomma som inte är vad man vill ha - det är väl helt normalt i ett avelsarbete.

Hur konkurrerar man, om man vill sälja en unghäst på säg 2 år för säg 10.000:-, när det finns inridna/inkörda hästar för halva det priset? Vill man sälja, om försäljningen är viktigare än "förtjänsten", så lär man lägga sig på en prisnivå där andra "liknande" hästar ligger. Helt förståeligt.

Överproduktionen av shettisar som vissa gapar om hela tiden, den har jag fortfarande inte sett något av. Eller att det skall vara dessa som sabbar prissättningen på salumarknaden. Snarare är det ostammade/buskhästar som sabbar. Tror jag.

Och strunt samma. För det är helt upp till var och en att sätta sina priser eller avgöra vad man tycker är rimligt. Det går att sälja, det går att få schysst betalt. Så jag ser inte problemet här heller…

/Cattis

Kratern
0

#96 Måste man sälja, av vilken anledning det än må vara, så sänker man kanske priset så att folk köper just den hästen, och inte de superbilliga ostammade som finns överallt.

Och strunt samma. För det är helt upp till var och en att sätta sina priser eller avgöra vad man tycker är rimligt. Det går att sälja, det går att få schysst betalt. Så jag ser inte problemet här heller…

Inom SSS finns ju riktpriser. Om man är en seriös uppfödare bör man väl följa dessa? Eller tycker du inte det? Oavsett om var och en naturligtvis gör som dom vill.

Om man nu inte har platsbrist så behöver man ju inte dumpa priserna heller. Då kan man ju lugnt vänta tills köparen betalar det man begär.

Cattis
0

#97 Jag tycker faktiskt inte riktpriserna är "rimliga" som det ser ut idag.
Men jag tycker samtidigt absolut att man skall kunna få dessa summor för sina föl. För jag tycker inte man skall betala mindre för en shetlandsponny, än man betalar för en hundvalp.
Men så ser det tyvärr inte ut. Jag är helt med på att man borde få bättre betalt, men så länge det finns så mkt "annat" till billig peng på marknaden så… ja.

Och alla säljer inte pga platsbrist, det var bara ett exempel ju. Man kan sälja för att man inte vill ha hästen kvar, av vilket skäl det nu må vara.

Om man skall ta 8.000:- för ett stoföl, hur tänker du dig prissättningen fortsättningsvis?
- ettårssto
- tvåårssto 
- treårssto
- äldre sto

Bara nyfiken…

/Cattis

Kratern
0

#98 Åldern kanske inte har så stor betydelse, men om ponnyn är inkörd (kanske vid 2 års ålder) skulle jag definitivt ta 10.000:- Om den har tävlat (vid 3 års ålder) skulle jag sätta priset efter prestation. Mellan 10-15.000:-

OBS! Detta gäller för mig oavsett om det är sto eller valack. Hingstar anser jag ska kastreras om de inte är hingstämnen INNAN de säljs.

Cattis
0

#99 Tack för svaret. Var bara nyfiken på hur du resonera ang detta.

/Cattis

Kratern
0

#100 Hur resonerar du själv?

Också nyfiken.

Cattis
0

#101 Jag har ingen "aning" faktiskt Obestämd, det beror på individen (stam, meriter, användningsområde, köpare osv)…

Jag har satt pris baserat på detta vid varje försäljning. Tål att funderas mer på dock.

Håller med om att det är smartast att kastrera icke ämnen innan man säljer dem. Särskilt nu när vem som helst kan få för sig att ta dem i avel.

/Cattis

Kratern
0

#102 Håller med om att det är smartast att kastrera icke ämnen innan man säljer dem. Särskilt nu när vem som helst kan få för sig att ta dem i avel.

Exakt! Flört

Annalena
0

Jag tycker också att dessa riktpriser är låga. Jag har funderat över varför de finns överhuvud taget. Är det för att "nybörjare" skall få ett hum om hur mycket de kan ta för sina hästar eller för att få tyst på dem som vill ha en mer "rättvis" marknad ?

exitingsvillemo
0

Hur ska vi få folk att förstå att det ligger ett högre värde i en stammad shetlandsponny än en buskponny? Jo, genom att höja priserna för våra stammade och lägga oss över busk-priser, på så sätt borde ju folk begripa att det är skillnad på en ponny som kostar 2000 och en som kostar 8000… Bara en tanke.

Har ju även sett hingstar som "även tar emot ston av andra raser"… Räknas dessa också som oseriösa isåfall? Även om de inte föder upp korsningar själva?!?

Hade jag haft en godkänd hingst, så hade jag inte erbjudit betäckning till ston av annan ras, det är lika mkt buskavel det, i mina ögon.

polgara
0

#105 Nu är det ju så att folk väljer o köpa buskponnyn för 2000kr för då "tjänar" dom 6000kr på affären

Cattis
0

"Hur ska vi få folk att förstå att det ligger ett högre värde i en stammad shetlandsponny än en buskponny? Jo, genom att höja priserna för våra stammade och lägga oss över busk-priser, på så sätt borde ju folk begripa att det är skillnad på en ponny som kostar 2000 och en som kostar 8000… Bara en tanke."

Och när vi alla gemensamt höjer våra priser så garvar buskavlarna läppen av sig, för då kan de sälja ännu mer och lättare.

Jag vidhåller: att en vanlig familj som bara vill ha en ponny för barnen att åka runt på, eller köra i skogen, struntar högaktningsfullt i om ponnyn har full stam eller pass utfärdat av rätt förening. De kommer inte betala dubbelt pris för stam/pass via SSS, eftersom det inte spelar dem någon roll.

Och hur mkt man än ogillar att dessa ostammade/buskavlade ponnyer seglar omkring på marknaden - sä finns det även bland dessa minst lika bra bruks-/barnponnyer.
Hur skall du motivera att dessa köpare skall betala det dubbla istället? För en ponny som fyller samma funktion, för dem, som den ostammade gör.

För den goda sakens skull eller?

/Cattis

PP
0

#107 Kanske för att vi har så väldigt trevliga arrangemang för våra shetlandsponnyer, vare sej det gäller utställningar eller tävlingar på en lagom nivå..? Oskyldig

Jag har aldrig sålt någon häst så jag ska kanske inte uttala mej. Men jag tycker det är helt vansinnigt att shetlandsponnyer säljs för under 10 000 kr och att merparten är så villiga att acceptera de priserna. Tyvärr, sitter jag inte på någon patentlösning på problemet. Men nog är det bra konstigt att allt bara blir dyrare - utom shetlandsponnyer? Obestämd

Tywysoges
0

Man måste nog tänka lite mer företagslikt… på tillgång och efterfrågan (vilken tråden handlade om från början).  Finns det inte så många kan man ta ett högre pris…

exitingsvillemo
0

#108 precis min åsikt.

Kratern
0

#109 Jaaaa, äntligen någon som har fattat poängen. Skrattande

Nej, skämt åsido så är det precis vad jag försökt säga hela tiden. Tyvärr kommer vi inte att få de uppfödare med "tunnelseende" att föstå detta. Vill de bita sig själva i svansen så får de gärna för mig.

Jag behöver inte dumpa mina priser i alla fall.Guld i mun

AnnaLundin
0

#111 - kalla det tunnelseende om du vill, men det är ju fortfarande så att våra fullstammade shettisar konkurrerar med alla dessa ostammade "söta fölisar" som säljs för kaffepengar. Gissningsvis skulle produktionen av såna öka ännu mer om våra ponnyer minskade i antal… Är det bättre?

(jag har inte heller behövt dumpa några priser)

Kratern
0

#112 Det är ju fortfarande förbjudet att avla på hingstar som inte löst licens. Hur många av "buskavlarna" löser licens?

Sätt dit dom vetja! Anmäl varenda kotte som inte har pass på fölen eller som avlar med icke licensierad hingst. På något sätt ska man nog kunna minska antalet…

Varför ska vi som avlar seriöst, SÄNKA våra priser för att konkurrera med buskavlarna?

Cattis
0

#113 Inte riktigt.

För att få använda en hingst i avel krävs DNA-typning och att man sköter språngrullor.
Om man tillhör en rasförening, och denna kräver licens, så måste även denna betalas.

Buskhingstarna lär inte nödvändigtvis tillhöra ngn förening och även om de gör det, så är det ju just buskavel.

Och att det är förbjudet, det har ju aldrig spelat dessa hingstägare någon roll hittills.

Ingen måste sänka sina priser. Men så länge det finns de som gör det, så blir det svårare att få bra betalt.
Men man måste inte. Jag tänker inte göra det iaf, inte av det skälet iaf - inte en chans.

Anmäl på, det leder ingen vart iaf. Tyvärr.

/Cattis

paparatzi
0

Då skulle jag vilja vända på pannkakan och fråga hur många %/antal av den "buskavel" ni menar  det kan röra sig om på shettissidan?

Buskavel för mig är när man korsningsavlar, typ ex. söt shetlandsponny säljes 110 cm i mankhöjd, tyvärr okänd härstamning, eller shetlandsponny säljes korsning mellan fjording och shetland…osv

Det värsta är att dessa går att registrera som vilken häst som helst, på "min" tid fick man inte ett skit för korsningsponnyer, dom var inte önskvärda, idag avlas det och importeras hejvilt för att sedan registreras som värdefulla svenska ridponnyer?

Det är inte lätt idag att få tag i en helt renrasig ponny i Sverige…synd kan jag tycka…hoppas shetlandsponnyerna har de som värnar om att bevara rasen i sin närhet.

Annette
0

#115. Nej, ridponnyer blir de inte hur som helst, det finns krav på det. Däremot registreras de av ASRP som korsningsponnyer.

Kratern
0

#114 Ja, ja DNA och språngrulla då…

Jag tycker i alla fall att man kan anmäla och "hota" dem som inte sköter dessa saker.

Ju fler vi är som "håller efter" buskavlarna desto större chans att få bort en stor del av dem.

De som sköter språngrullor på buskhingstar tror jag är så få att deras dumpade priser på avkommor inte påverkar våra seriöst avlade ponnyer. Tror du det själv?

Annette
0

#117. Menar du allvar med att man skall hota och anmäla?
Själv har jag inte tid att springa runt och leta buskavlare.
Jag tror mer på saklig information, så slipper man få massa ovänner också.

Förresten, var anmäler man och vem bryr sig om att göra något åt det?

Kris_J
0

Intressanta inlägg finns på denna sida gällande billiga hingstföl:

http://www.shetland-pony.com/news/index.htm

Cattis
0

#119 Väldigt intressant läsning!

/Cattis

UG
0

#119 "but breeding ponies IS an elitist pastime and if financial reward is what motivates, forget it, go and do something else"

JAA, precis!

exitingsvillemo
0

jag tror inte att det är många (om ngn) som avlar för att tjäna pengar på det.

Förutom just buskavlare.

Dom flesta, som är lite insatta är nog väl medvetna om att det inte finns nå pengar att hämta inom shetlandsavel.

Kris_J
0

Följ länken i 119, fler inlägg har tillkommit.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.