Kastrering, Pris skillnader
Ja, efter samtal med olika veterinärer, både distriktare och veterinärklinik så om jag vill kastrerar min shettis i sthlm så kostar det minst 4.700:-
Jag tycker det är dyrt.
Vart bor ni och vad kostar det för er?
Ja, det låter dyrt. Jag har betalat c:a 2000:- det var en privat veterinär. Vi bor i Jämtland

Här tar distriktarna runt 3000 kr , hade ju en innan som tog 1000 kr , det är lite skillnad om man säger så och det kommer ju att bli dyrare valacker här i framtiden med tanke på det :-)
Vi betalade 2000:-
Har bara hört att en veterinär här i Landskrona trakten tar 2000 kr.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
jag kastrera Nisse i förra veckan o totalt sluta fakturan på 2478kr men då var det även med 2st vaccinationer…
Det står att själva kastreringen kosta 951kr men sen tillkommer det lite medel samt inställeles avg + resa (vetten gjorde det här, jag åkte inte in till kliniken)
Jag bor på Orust…
det var distriktare som kom ut förresten

Jag bor i Målilla, Småland och betalade 2019 kr för Sixton kastrering. Då är även vaccination inräknad i den summan.

men hur kan det vara så stor skillnad ?
Det är ju ändå samma typ av jobb
Här tar distriktarna ca 3000 det blir något billigare vid ståendekastration.De är inte helt villiga till att kastrera shettisar…Är det dessutom en äldre rekomenderar de klinik, pga ev risk för komplikationer.
Åby kliniken de tar normalt 4000 men skall ha en drive nu från November och då skulle en shettis kosta ca 3500. Annosn skulle ut i Ridsport och någon travtidning.
Värt att ha i åtanke när man kastrerar är att inga försäkringar täcker ev komplikationer i samband med kastration….
Veritas odium paretFörvånad
Jag har bara kastrerat 1 hingst än så länge och det var 2001. Då kostade det 1800:- på ATG kliniken i Mantorp. Tror inte det har höjts så jätte mycket sen dess.
Amor vincit omnia 
Ca 2000 kr stående (norr om Stockholm).
När jag hörde mig för om kastrering av shettis 2007 bl.a på ATGklin. Gävle så blev svaret: ca 5000:-.
#13 Om kastreringen var på 950:- vad var de andra avgifterna? Inställelse och resa förstår jag, men resten?

#14 kanske smärtstillande och sånt?
#14 ja d va smärtstillande, bedövning, bilavg, restiden, tiden veterinären var där ute, o så fick han en spruta så han skulle vakna upp snabbare, o även smärtlindring som han sen skule ha i 10 dagar efter kastreringen o så e d ju momsen med..
Ca 2 500 kr inklusive moms. Stående kastrering hemma i stallet. Ekerö, Stockholm.

Närmaste ATG-klinik uppgav att det skulle kosta 2 700 kr, om allt gick som planerat och med minsta möjliga lugnande.
Distriktsveterinärerna i Dalarna utför ogärna kastrering utan rekommenderar att man ska åka till klinik. Jag vände mej istället till intilliggande distrikt, där jag fick betala 1 701 kr. Då åkte jag alltså med ponnyn till deras klinik och slapp betala veterinärens resa.

Angående kastrering på klinik så undrar jag hur bra det är att förflytta en nykastrerad i en transport så tidigt som någon timme efter ingreppet ?? 
Har alltid haft veterinärer som kommer hem o kastrerar och kommer fortsätta med det så länge dom gör det.

Jo det känns bättre att få hästen kastrerad hemma tycker jag med! Sixton kastrerades hemma!
Det kostade 1500 när jag kastrerade James på klinik, den ligger väldigt nära annars hade man kanske inte velat köra. Det gick dock väldigt bra!
lurvponnyn.vimeddjur.se

#19 Ja, här finns ju inte så mycket annat att välja på. Ingen av veterinärerna jag varit i kontakt med har dock sagt att det skulle innebära några risker med att transportera en nykastrerad (bara den har kvicknat till efter sederingen). I det här fallet rörde det sej om en resa på ca 45 minuter.

Kan ju tillägga att vi har kamera i transporten så att vi ser vad han gör hela tiden. Däremot är det förstås svårt att se själva såren och om något skulle hända där…

När jag kastrerade Nalle för tre år sedan betalade jag 2100 kr, han kastrerades stående och vet. kom ut till stallet.

Min shettis kostade 3000:- på Atg kliniken då var det en sövning. Detta var 2 år sedan. Jag har varit med om de flesta varianter av kastreringar både hemma och på kliniker. Att transportera dem efteråt har aldrig varit något som oroat mig.
Händer det något så gör det, var med om en som tarmarna kom ut på 4 dagar efter kastrationen. Själv föredrar jag liggande operation då vi aldrig har haft bekymmer med dessa och det är en enkel eftervård.
Har en tilläggsfråga här, vad är skillnaden på att kastrera stående resp liggande, för & nackdel? 
Min veterinär kastrera stående, han sa att han helst gjorde det om det gick vilket han var osäker på först eftersom min Nisse är så liten, men allt gick bra!
Här är han precis innan ingrepp, med lugnande…
#25 Det är skräcken att tarmarna skall "trilla" ut. Min fd sambo har givit mig målande beskrivningar om hur de inträffat någon gång när de kastrerat stora travare…….Men det är ju som tur är inte jättevanligt.
Veritas odium paretFörvånad

När jag kastrerade Thimon feb. -07 kostade det 2200 kr, då kastrerades han ståendes och fick sedering, lokalbedövning, uppvakning, 2 st stelkrampsvaccinationer och recept på antibiotika. Det var min lokala veterinär här i Ockelbo som kom hem och gjorde det. //Erica

Kastreradeen hingst för ca 3 år sen och då tog min vet 1700:- för allt och om jag inte minns fel så fick vovven en hälsoundersökning också det var så kallad stående kastration men han fick nog lite mycket för han la sig efter en liten stund.
Stående kastrering av distriktsvet. kostade 1900:- för 2-3 år sen.
Vi kastrerade var på ATG kliniken i Romme tror det var 2000.. Det kostade 2700 kr. Senare har det kastreras en på annan klinik då blev priset 1200 kr.
Har kastrerat en shettis på Mälarkliniken ( Det enda som fanns att välja på då i Stockholm, bor själv i Haninge, många mil därifrån) eftersom veterinären jag först anlitade inte kunde kastrera en så liten häst( ?!) Men det var o andra sidan skönt att få såret hopsytt, (kastreringen gjordes under narkos.) Det var ju mer lättskött då. Men dyrt blir det , inte konstigt att man säljer unga hingstar som inte duger i aveln utan att ha kastrerat dem, när det kostar upp emot 5000:- .
# 32
Va sydde de ihop såret ? och under narkos. Varför gör de så.
#32 Det bör man tänka på innan man betäcker….att det kan bli en hingst alltså, och vad det innebär i kostnader. Tycker du inte det? Eller du menar att det är helt OK att skicka iväg dem som hingstar bara för att det kostar med kastrering? Vem ska ta den kostnaden då tycker du? Köparen?
Varför skjuta över allt ansvar på köparen? Nog borde väl uppfödaren vara den som tar största ansvaret. Nu prater jag ju då inte om hingstföl eftersom de är för unga att kastrera.