Globus vagn
Jag undrar om nån vet vart man kan köpa en Globus vagn? ja har hört att dom har lagt ner, men vissa säger att dom inte har d
Nån som vet vart man kan köpa isf? Bor i Stockholm! Gärna hemsida så man får lite fakta!
Begagnad är av intresse oxå!
Jag har en Globusrockard och är mycket nöjd, MEN (och detta kommer låta starkt): tro inte på vad de säger om vagnen. De säger olika till alla, ingen verkar få höra sanningen
Gå in till närmsta ridsportbutik (ej Hööks) och fråga om de tar hem saker från Globus. Via dem beställer du, alltså den ridsportsaffären du går till.
http://www.svedensgard.com/shop/hastshop.asp
Skickar även på postorder, om du inte hämtar själv.
Hjälp, vilket överpris! Betalde 2900:- inklusive frakt för min…
Jag betalade 3200 :- för min för ett år sedan. Men de har höjt priset över lag har jag sett. Det gäller inte bara ovanstående.
Granngården är återförsäljare för Globus. Runt 3000:- får man en ny för idag. Det är ju lite man får fixa till för att den ska bli "bra".
På min har jag skurit av de stora böjarna fram på skakeln för att få in den i selöglorna (kör med sele med lös brösta). Sedan för att få bättre dragläge med draglinorna så har jag flyttat ner svängeln längst ner på korgen (har mini). Stagen under sitsen är ALLDELES för klent så där har det svetsats vinkeljärn under. (Sätet bågnar annars) Till sist så har det även svetsats dit öglor på skakeln för bakselefäste. Ja visst ja, skakeln var alldeles för bred i fram så de drogs ihop med hjälp av spännband till lagom bredd.
Efter dessa "ingripanden" tycker jag den "duger". Används väldigt lite (inkörning samt om vi är 2 som kör samtidigt). Annars är det Roslagsrockarden som används.
Oj
Vilka dyra, När ja va i Köping den 5agugusti träffade vi nåra som köpt sin ny för 2.000 =S

Var på börjes i tingsryd idag och de säljer en vagn som ser likadan ut som globus för a-b ponny 1695kr omonterad
Gör dom?! Finns den i katalogen?

Nej, den står utanför butiken. man får beställa den….vet ej om de skickar. men det går ju o ringa o fråga
Jag köpte en globus vagn för mer än 1 år sedan och den har bara kronglat,först så när jag bara hade kört med den en gång så började den att gnisla nåt förfärligt,vi smörjde upp den men det hjälpte inte.Det visade sig att det var en hjulmuter som det var fel på vi byte ut den men då visade det sig att hjulet var snet,vi skikade tillbaka det och fick ett nyt tillbaka som var enu sneare.Vi fick vänta yterligare nån månad innan vi fick ett nytt och det var bra men jag tordes knappt att köra med vagnen,för jag tyckte att det verkade som det uppstog fel på den hela tiden.Skulle oxå vilja byga om den lite,gillar inte krökarna där fram på skacklarna och sätet är jag inte nöjd med,vill flyta bak ryggstödet en aning.Jag lånade ut vagnen(dum som jag var) i hopp pm att jag skulle få igen vagnen i samma skick,men hon som lånade vagnen var ute och körde och hade en annan tjej med som red igemte,den hästen blev rädd för nått och satte sig på vagnen så att,jag ni kan ju förstå själva att hjulet höl inte för den tyngden,hon köppte ett nytt men det använde hon bara en gång och sen bara vek sig däcket och sen dess har vi inte hört nåt från globus.Min återförsäljare är inte nöjd med dem då det inte går att få tag på nån ,och den vagnen som jag har ,den säljer dem inte längre eller dem har bytt däckleverantör och dem passar tydligen inte på min vagn,så jag får nog försöka bygga om den helt eller så får jag köpa en annan.
Pyttis: HUR fungerade spännbanden för dig? Hur länge fick du ha dem ihopdragna?
11 Jag drog ihop dem, fick sitta över natten,men har även en bekant som bara drog ihop dem med händerna. (Det är ju så klent material i denna vagn) Men så är det ju också som det heter "man får vad man betalar för) Det som iaf är MYCKET bättre på kärran nu, är iaf helt andra däck. Såg en vagn som köpts ny nu i juli 06, där såg man skillnad på "sulorna", tyvärr var det enda förbättringen.
Räckte det att de satt över natten? Har testat men det verkar inte fungera på min. Jag borde kanske testa igen….. Ja, de nya däcken är bra. Jag har dem och de håller än.
Pyttis: Drog du åt dem rejält så långt in du kunde eller bara tills de var som du ville att de skulle bli?
#10 Jag hade ungefär samma erfarenhet när jag köpte min…fick byta däcken ett antal gånge & till sist orkade jag inte mixtra mer med den så jag ringde själv till globus och fixade så att dom tog tillbaks vagnen och jag vill pengarna tillbaks..då hade jag ändå haft vagneni över 2år
Jag tog bara ett mått från Roslagsvagnen (som passar) och drog in dem dit. Men det går LIKA BRA att Du bara tar i med händerna och drar ihop. (Fortare fixat) Har själv sett det!
Men jag är en klenis ;)
Det behövs inte (tyvärr) några karlmuskler för detta! Materialet är ju så mjukt alltigenom. Ta bara korgen (för ben och fötter alltså) trycker man till lite med foten så blir det ju bulor direkt i gallret. Vagnen är ju lite i jämförelse med sk "skitselar" som en del väljer att kalla bröstselar med fast brösta från typ Börjes, Hööks. Så i mitt tycke är vagnen en "nödlösning". Ett + iaf, lätt att kliva i och ur. Bra när man börjar med vagn vid inkörning. Skulle inte vilja vara med om någon "skogsresa" med den iaf.
Jag har kört i terräng, snö, på åkrar, grusvägar, ridbana och ridhus med min. Den håller.

#5 Har samma anmärkningar på vagnen som du. Skulle vilja flytta svängeln - har du nån bild där man ser hur du har gjort den ändringen? Jag upplever samma problem med sätet, ska testa vinkeljärn. Vill oxå ta bort böjarna längst fram på skaklarna men jag har ingen karl som fixar så jag får göra det själv!
Ska prova klämma ihop skaklarna, bra idé.
#19 Har oxå kört min överallt utom i snö. Går alldeles utmärkt. Även testat lite maraton runt div träd.
Fick punka på ett däck, bytte båda hos en cykelhandlare till grövre däck, kostade 329:-. Mycket bättre.
#0 gå in på www.globussport.se titta under produkter o körning. Det finns numera 2 storlekar på vagnen till Shetland och till Russ. Nya däcken är mycket grövre och priset har gått upp. Ring Globus och fråga efter närmaste återförsäljare.
Idag får vi se om mina skaklarna stannar kvar vid den punkten jag klämt ihop dem…. Spännande!

Bifogar en bild på hur vi gjort med svängeln. Sitsen förstärkte vi med att såga ut en skiva i samma storlek som sitsen och satte den under, tror bara det behövdes längre skruvar sen för att få fast den. Sen har jag förlängt remmarna till bakselen så det går att fästa i skakelöglorna.
Färgen har lossat från skaklarna, den har på nåt sätt rostat underifrån. För övrigt är jag ganska nöjd med den som någon skrev ovan efter förändringarna duger den. Det är väldigt lätt att stiga i och ur den, dessutom är den lätt att dra och ganska bra avvägd.
20 Har tyvärr ingen bild på ändrad (nerflyttad svängel) men tog bara själva svängelfästet (bygeln) + en lång bult som träddes igenom en ruta i nederkanten på korgen. Det var det enklaste sättet. Det är ingen svårighet alls med hjälp av en bågfil att såga av böjarna längst fram. Jag sparade ca 10 cm framför skakelöglan så blev det genast lättare att få dit skakelöglan på selen. Satte tillbaka gummistopparna som sitter i toppen av skakeln.
Det är samma storlek på själva vagnen, det som skiljer är längden på skakeln mellan A - Bponny
Märkte ingen skillnad på skaklarna idag. Det var 48,5 cm mellan dem, fråga mig inte vad det var innan………
24 Ska mäta min Globus mellan skaklar imorgon, men minvar iaf bredare än 48,5 från början. Om jaginte minns alldeles "åt pipsvängen" så har jag 46 nu på "Roslagen" och Globus. Återkommer, men Du kan nog "bryta in lite till" TA HÄNDERNA, vetja
#25. Det var som attans. Jag måste få in den på runt 40. Spände ihop den igen, så får vi se hur brett där är imorgon ;)
26 Måttet på skakeln där det är som smalast har jag 43 cm. Hur har det gått med inspänningen? Spännband eller "handkraft"?
Är det verkligen är bra vagn när ni mäste fixa och ändra så mycket?
28 NEJ läs högre upp vad jag egentligen tycker.Har min som "nödlösning" om vi kör 2 samtidigt, annars är det bara Roslagsvagnen som jag använder
#27 Spännkraft, testade med handkraft. Ska jag vara helt ärlig så händer det inget och jag förstår inte hur du lyckades på din vagn. Mina skaklar är robusta som tusan, har haft en maxad shettis som försökte kränga dem åt sidan med all sin kraft - inget hände.
#28. Ja, för det priset. Jag har inte gjort några ändringar, det enda jag behöver ändra är skaklarna pga att min minishettis är just minishettis och inte standard. I övrigt fungerar min vagn bra.
31 Ja det är ju ett bra pris och är man lite händig så kan man ju fixa det mesta

#22 Tack för tipset och för bilden!
#23 Tack för ditt tips. Ledig hela helgen o ska låna en fil o korta skaklarna, se om jag kan flytta svängeln oxå.
Pyttis:
Jag gav upp och beställde ett par nya skaklar från Torpängarn' :-D