Passlös häst...
Hur går man tillväga för att fixa pass till en häst man ska köpa som inte har pass redan? :o
Riskerar jag som ny hästägare att åka på böter om hästen inte har pass när jag köper den?
Nej, du riskerar inte böter, däremot den som säljer…
Tvetydig lag om pass. Det är inte förbjudet att köpa häst utan pass, men förbjudet att sälja häst utan pass.

Det är säljaren som ska se till att hästen har pass, du som köpare råkar inte illa ut

Jag undrar om ens säljaren riskerar något
.

#3 Jag tror faktist inte att dom gör det

Har köpt två ponnyer utan pass det man vill att dom har i stället är ju papper på vem den är och var den är registrerad annars blir det svårare att få ett pass.Glöm inte skriva ägarbytes papper från SSS vid köp och helst ett kvitto.Om du ska chippa och id-beskriva kostar det ca 500,pass 400,ägarbyte 80 tror jag.Något att tänka på ang priset på ponny utan pass i förhållande till om dom har pass.
Lycka till.
#1 Var finns den bestämmelsen?

#5 Hämtade nyligen ut ett pass efter ägarbyte på en ponny, det kostade 152:- inkl. frakten.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#6 ingen aning om vart det står, men jag ringde till jordbruksverket just ang detta och den jag pratade med där, sa att det var OK att köpa, men inte att sälja.
#3 som jag förstod det, när jag pratade med personen på jordbruksverket, så var det straffbart att sälja en häst utan pass
Hm. Ponnyn är antagligen inte renrasig shetlandsponny har det kommit fram, vilket kvittar för min del, och hon har inga papper alls. :o
Dock känner jag ägaren och de har haft henne í många många år. För mig spelar papprena ingen roll egentligen eftersom hon ska få stanna här tills hennes dagar är över (hon är över 20 år), men hur går man tillväga när hon inte har några papper alls?
#9 Gå in på ASRP och se under registrering.
Veritas odium paretFörvånad

Är åldersgränsen borttagen vad gäller pass?
Vet att från början behövde man inte göra pass till passlösa om de var över en viss ålder.
#11 ALLA hästar ska ha pass, oavsett ålder.
Jag har chipmärkt en pålle som var 30 år gammal. (helt onödigt men ska dom så ska dom)

12 OK.
när det blev lag på märkning på hundar, så var det ju fritt val att märka eller inte märka hundar, födda före ett visst årtal.
Just för att det var "onödigt" att lägga ner pengar på märkning på äldre hundar.
#9 Det är mycket att läsa på ASRP:s sida, i korthet går det till så här med en papperslös häst.
Ta kontakt med en IDkontrollant/chipmärkare, som kommer ut och gör en IDkoll och chipmärker, samt tar ett tagelprov. Det är samma person.
Ring din veterinär som kommer och åldersbestämmer hästen, genom att titta på hästens tänder. Åldern skriver veterinären in på IDpapperet.
Skicka in papperen du fått i original. Skicka med KOPIA på köpekontrakt/överlåtelsepapper. Skicka med en passansökan, den kan du dra ut från ASRP:s sida.
Sedan får du vänta ungefär ett och ett halvt år på passet…..
ett och ett halvt ÅR?! Tar det så lång tid? :o

#16. Hod ASRP tar det väldigt lång tid. Jag ID-kollade två ponnyer precis när passlagen trädde i kraft. I somras hade de ännu inte fått passen och den ena hade hunnit dö.

#17 Fast det har försvunnit en hel del passunderlag hos ASRP, så det kan ju oxå vara anledningen till att de inte fått sina pass…
Jag skickade in på en ponny strax innan passtvånget blev en realitet och jag fick mitt pass inom ett par veckor! Antar att jag hade tur… 
#18 Det var en himla skillnad före och efter passtvånget!!! Köerna ökade till det 50dubbla efter det årsskiftet, så du hade tur Pernilla!!
Passet till min korsning kom efter 1 år och 7 månader. Man kan, mot en summa av 500 kr få passet snabbbehandlat.
På ASRPs hemsida kan man läsa vilka pass dom håller med. Tex nu kan det stå att de bahandlar passansökningar som kommit in mellan juni och aug 07, ett exempel!!
Något som förlänger tiden är att många skickar in ofullständiga handlignar som måste skickas tillbaka, kompletteras osv.
# 6 Vad #5 menar är att ägarbytet kostar 80 kr, det är det du har betalt + porto. Om man har en ponny med regbevis kostar det 400 kr att registerera om den så att den får ett pass. Dessutom kostar ID och Chip ca 500 kr. Det blir alltså betydligt dyrare att köpa en ponny utan papper.
Jag skickade in passansökan på en av mina (utan några tidigare papper) hos ASRP, det tog ca 8-9månader och jag fick tillbaka det nu i somras…
alltså jag fick passet nu i somras =)
Då har dom fått ner kön rejält! Bara att gratulera!!

Har inte pass på min äldsta ponny och tänker inte skaffa. Löjlig lag som är införd av EU
Har alla hästar klarat sig så här långt så klarar sig nog de flesta framöver också.

#20 Det är det jag menar, att den faktiska kostnaden för mig som hästägare blir högre än vad det står på hemsidan att ett ägarbyte (exempel) kostar. Samma med kostnaden för ID och chip, som inte alltid är inklusive resa. Så en uträkning att det skulle kosta 500:- för ID och chip + 80 för ett ägarbyte (exempel igen) blir inte 580:- totalt, utan 580:- plus eventuell resekostnad och porto = åtskilliga kronor dyrare än 580:-.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se