Bilder på proteinbrist?
Är det någon som har bilder på shettisar med proteinbrist?

Ja, men inte där det syns supertydligt. Hade du träffat den hästen i verkligheten när det begav sig så hade det inte varit så svårt att se, men på bilden ser hullet hyfsat bra ut, så det känns onödigt att visa.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Men det kan ändå vara intressant att se, om du vill visa altså.
Det ligger ju ofta okunnighet bakom, och att man inte märker själv att hästen faller ur.
Jag har en väldigt tjock dam hemma hos mig nu, men hon är också väldigt bukig… dock har hon många år på nacken så jag funderar lite över hur jag ska lägga upp det här med viktnedgången.
Är altså rädd att det kan röra sig om proteinbrist och inte ren fetma…

Misstänker du proteinbrist, lägg då till Lusern i foderstaten så får du upp smrp på ett skonsamt sätt. En grovfoder analys är egentligen det bästa o kan spara in stora summor i foderkostnader.
vilken skillnand! :)
Vad kan man mer ge om det är proteinbrist?

#8 Det skonsammaste för magen är Lusern, sen finns det ju soja, Krafft protein bla.

#9 Allra bäst borde väl vara ett proteinrikt hö eller hösilage.
I övrigt håller jag helt med.
www.stuteriprecious.se
#10 Eftersom hästen av naturen är gräsätare, så är det bästa ett bra hö!! Håller med dig!!
Lucern och soja är VÄLDIGT proteinrikt, jag skulle hellre lägga till hö.
Dessutom kan ju en avmaskningskur göra susen!

#10 Givetvis är ett proteinrikt hö det bästa, men om nu inte grovfodret har tillräckligt så är ju Lusern ett bra alternativ.
#11 Lusern räknas som grovfoder, de proteiner som kommer ifrån Lusern är inte skadligt för hästar.
Avmaskning i all ära, men tyvärr hjälper inte det mot proteinbrist.
#12 precis min tanke. Matar man bara på mer och mer hö, får dom inte väldig hängbuk då? Rätta mig gärna om jag har fel.
Men o man har dåligt proteinvärde på höet, är det då inte bättre att mata på extra protein i form av Lusern, istället för att öka högivan?
Ev, ge strålusern

Hur mycket buken hänger beror ju på mängden motion hästen får, samt vad grovfodret innehåller förutom proteinet. Är det en bra balans på allting så behöver ju inte buken bli hängig och stor.
www.stuteriprecious.se
#14 är mest mitt digivande sto jag funderar på… Hon är ju (av självklara skäl) INTE motionerad, men skulle verkligen behöva det.
Nu är hon dock liiite mer rund över ryggen, så snart ska vi allt ta tag i den biten också.
Snart dags att sära på mamma och föl, så hon kan gått motioneras ngn timme i veckan medans fölis står på box
"12 Nej, men hästen kan se likadan ut vid maskangrepp som vid vid dåligt foder.
En häst med proteinbrist får ju mer eller mindre "förtvinade" muskler, dvs muskelmassan minskar pga att kroppen måste ta från sina "depåer" (musklerna) för att täcka underhållsbehovet.
Detta gör att man ser att de blir tunna över rygg och rumpa, men givetvis påverkas musklerna i hela kroppen. Att de blir bukiga beror till en del på att även bukmuskulaturen tappas, vilket medför att buken inte "hålls på plats" av några muskler.
Om man ger av ett grovfoder med högt proteininnehåll så brukar de inte bli bukiga även om man ger stora mängder, framförallt inte om de tränas/motioneras litegrann också.
Tack för bilden, där syntes det tydligt ja!
Vi har analyserat höet och beräknat en foderstat. Dessutom ska damen sättas igång och motioneras. :)