Loksele av bra kvalitet?
Var kan man hitta loksele till shettis, som är vänlig för plånboken utan att ge avkall på kvalitet? Är det att drömma för mycket…??
Skulle gääärna ha en Tärnsjö… men liite dyr tyvärr.

Min erfarenhet är att shettislokselar i 98% av fallen är för stora. Lokorna är för långa, bland annat. Det går att hjälpa med rätt remmar, men det blir inte alltid bra i alla fall. På tävling får man straffpoäng för det också. Allra bäst är att ta hästens mått och beställa lokor och tid hos sadelmakare. Det behöver inte kosta skjortan och 37,50 faktiskt, jag vet flera som har kommit undan med under 5000:- och fått selar som passar som en smäck.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag hittade en på annons som jag gav 900:- för. Den passar jättebra och är av bra kvalitet. Så har man tur går det att hitta begagnat.
#1 Menar du då det priset enbart för lokor eller för hela selen?
# 2 Man får hålla korpgluggarna öppna med andra ord 

#3 Hela selen, måttsydd med extra små lokor.
www.stuteriprecious.se
Bra fråga. Jag har själv letat som en idiot och det verkar finnas två alternativ. Tärnsjö eller Idealdäckel med lokor och loktillbehör från Tärnsjö eller Svenljunga. Jag kommer personligen att köpa en Tärnsjö som det ser ut nu. 20.000:- för hela kittet….

Mina tärnsjöselar från 1992 är oerhört mycket använda, och håller nog 20 år till!
#6 Snälla, kan du inte visa en bild på dem? Skulle verkligen uppskattas.
Jag kommer att tillverka tranemoselen (loksele) Då kan man få den i de måtten som man vill. Jag kommer att använda mig av bra läderkvalite för att få fram en riktigt bra sele.
Ädelssons Sadelmakeri

Vad kommer en sådan sele ligga prismässigt? Kommer det bli ställbara dragläder? Tror inte att det är det på ponnyselen nu.
#9 Om det är mig du frågar, så kan jag faktiskt inte säga vad selen kommer att kosta än. Jag ska jobba ihop en bra lösning på selen, så den kan ställas in lite över allt.
Ädelssons Sadelmakeri

Ska se om jag hittar någon bild… får nog byta dator..
#11 Vore jättekul att se som sagt :)
#10 Kommer Du även att tillverka lokor i "önskat kundmått"? Eller blir det "standardstorlek" typ 24" som är det som säljs i shettislokselar?
#13 Jag kommer att ta hem lokor som är mindre, ska göra en sele som passar till minishettis oxå, och då blir 24" väldigt stor.
Ädelssons Sadelmakeri
#14 BRA, då tror jag att flera miniägare hör av sig till Dig.

#16 Kul att se! Jättefin bild!
#1 Nu kom jag på att det ju vore intressant (för mig som inte är så erfaren ang detta med selars tillpassning) att se bild på loksele som passar alt den som inte passar. Har du några bilder?? Eller någon annan kanske känner sig manad att dela med sig? 

Har inga bilder på shettisar i loksele, faktiskt.
www.stuteriprecious.se
#16 Du har ingen bild på dina egna selar? :) *nyfiken*
Idag skickar jag in måtten på mina hästar till Tärnsjö för att se om en loksele kan tänkas passa dem båda eftersom de är byggda väldigt olika. Spännande!