Mineraler
Jag undrar hur mycket mineraler ni ger till era hästar ? ger ni varje dag el en gång i veckan ? är behovet större för hästarna av mineraler på hösten än på sommaren ?

jag har fortfarande fri tillgång genom mineralblock ..
På vintern ger jag varje dag till vissa i maten..
Okej tack för hjälpen gonkan 

Vad gör man med en ponny som inte vill ha sina mineraler..?
Min 30-åriga valack är en fena på att sortera ut mineralerna så att de ligger kvar i botten på krubban. Ger Kraffts pelletsmineraler och de åt han glatt till att börja med, men nu ser det alltså lika ut i krubban som när jag gav granulat.
Kan man anta att han får i sej de mineraler han behöver på annat sätt..? Är för övrigt pigg och glad, håller hull (även om åldern börjar ta ut sin rätt) och är blank i pälsen.
_Tillägg:
_Mina får alltså mineraler med sitt kraftfoder varje dag.

Hej:)
på sommaren har dom alltid saltsten,på vintern har dom saltsen och kalk!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Men blöt lägg mineralerna då samtidigt med betfor eller anant så kan han ju inte sortera ut dem Pernilla , funkar kanon

Vi häller melass över kraftfodret och mineralerna. Då brukar det slinka ner.
Jag blöter upp mineralerna i samband med tex. lusernpellets och då är det stört omöjligt att sortera ur :-)

löser också upp mineralerna i betforn, funkar kanon, mitt ena sto äter mineralerna, krafts pelleterade, direkt ur handen som godis : ).
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Hur vet man att hästen behöver mineraler?

#5, 7 och 8
Grejen är ju att han får en enda gröt (uppblött) av betfor, lusern, havre, korn och kli (+ mineraler och kalk), men det ligger iaf kvar mineraler i botten av krubban när han ätit klart..! Det var precis lika när han fick granulat och jag förstår inte hur han bär sej åt. Säkerligen får han i sej något, även om han lyckas sortera ut det mesta…
Undrar lixom #9 hur man vet om hästen behöver mineraler eller om den kan få i sej det den behöver på annat sätt? Han mår ju bra i övrigt, som jag skrev i mitt förra inlägg.
#10. Vilken luring!.
Frågan är när de verkligen behöver mineraler. När man har mineralblock i hagen så ser man bara en del av hästarna äta av det regelbundet. Det är samma hästar som oftast plockar ur mineralpelletsarna i kraftfodret som även undviker baljan….

De där baljorna är säkert jättebra, men jag kan inte hjälpa att jag är lite misstänksam mot allt som de blandar i smakämnen i… Äter de för att de behöver eller för att de tycker det är gott - eller kanske för att de inte har något bättre för sej? Ja, jag vet inte.

#12 alla baljor är inte smaksatta kan jag tala om
Kanske innehåller resten av fodret + höet alla mineraler som krävs, och då ska man inte försöka lura i dom extra, det kan rentav vara skadligt. Det enda sättet att veta, är att analysera grovfodret för att veta hur mycket av hästens behov det innehåller, och om man behöver tillsätta extra.
Var får man tag i mineralbaljor till häst? Var på en foderföreläsning förra vintern och då togs det upp att en häst inte klarar av att tillgodose sig med sitt behov av mineraler genom balja? Och de baljor som finns på tex lantmanna är väl för nötkreatur resp får? Jag har även frågat min foderleverantör (eggersmann) och hon svarade samma som foderföreläsaren..
#12 Det finns rena mineralbaljor. Sådana kör jag nu och de är de jag menar i mitt tidigare inlägg. Där ser man verkligen vilka som äter och inte.
Hippos mineralbaljor och Basiblock är smaksatta med både vetekli och melass och självklart lockas hästarna av detta smakmedel. Godis med andra ord ;-)).
#14. Det finns mineralbaljor från tex. Wiromin, Lactamin som är för häst. Likaså Eggersman har egna bajor. Finns massor på markanden som är anpassade till hästar.
#17. Jag har köpt från min lokala foderleverantör. Kan hända det är Wiromin www.wiromin.se som är leverantör. Kvarnbyfoder har också en ren mineralbalja www.kvarnbyfoder.se för häst.
#18 Ok ska kolla där!

#13 o 15
Fel av mej då att blanda ihop "hög smaklighet" (producentens egna ord) med smaksatt kanske… 

Förresten, ni som har dessa baljor hur länge räcker de och vad kostar de? Enligt en producent skulle det räcka i 10 dagar till 10 hästar (förmodligen stora hästar, eftersom det sällan anges sådant i "shetlandsmått").
Kan ju kanske vara idé att prova.
Hur mycket kostar en mineralbalja på ett ungefär? Vi har ingen salt-/mineralsten i hagen, eftersom sådana bara regnar bort (men hästarna går in varje kväll och i boxarna har de mineralsten)
#21 En mineralbalja räcker nästan hela sommaren till ca 10 hästar. En hink Basiblock räckte 1 vecka till 10 höstar. Den vägde 20 kilo baljan 10 kilo. Man ser där lite vad smaksatsen gör för åtgången.
Mineralbalja kostar ca.100 :-. Basiblock 400-600 :-.

http://www.western-ridning.com/haesten/foder/Mineraler,-vitaminer-och-aminosyror.html
Hittade en intressant sida om foder och utfodring, men den säger inte så mycket om hur man vet om hästen behöver mineraler. Jag tror iof att hästen äter mineraler om den behöver. Tror också att det är mycket vanligt att man överutfodrar med mineraler. Säkert är det vanligare att man ger för lite grovfoder. Ett bra grovfoder i fri tillgång innehåller kanske den mängd mineraler som en häst behöver.
Min förra gammelhäst åt så mycket av mineraler och salt att jag blev tvungen att begränsa ätandet. Han slukade en saltsten på ett par dagar och mineraler åt han med samma aptit som om det vore havre. Funderar på om det kan ha haft samband med hans 15 kg tumör dom hittade vid slakten.