Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 4038 ggr
jackaroo
0

Behandlat exem med cortison??

Jag är lite nyfiken på om nån behandlat sin shettis med cortison mot exem?

Jag har hört det men undrar när den ska tas och om det behövs flera ggr under sommaren?

om exem täcke och annat oxå måste användas samtidigt???

Min shettis kille kliar hela kroppen och långt in i oktober. Funderade på att kastrera nu i höst, men det kommer få vänta tills jag vet om han kan gå en sommar utan denna exem plåga.

Alltså jag känner att det vore onödigt med kastrering om han kanske bör tas bort pga exemen.

<3 Sibell <3

Dior rs 487 på station 2012. Välkomna!

Kris_J
0

Ja har gjort det på en yngre ponny, men det var inget som vi fortsatt med då denna ponny skulle tävla. Vid denna tid hade jag inte införskaffat något täcke, cortisonet hjälpte väldigt bra.

Exemtäcken och diverse salvor, sparsamt med gräs, fodrat med hö hela somrarna samt ingång har hjälpt denna herre genom livet. Har även givit extra kalk, B-vitaminer och kiselgur. I somras provade jag för första gången Horsol i kombination med täcke och installad vid vissa förhållande. Tidigar somrar och höstar har han alltid varit inne efter 16,17 tiden. Vilken fantastisk hjälp han hade av Horsolen, han har mått väldigt bra. Horsol har karenstid för tävling.

Veritas odium paretFörvånad

polgara
0

Cortison är bra till mkt, men i kombination med bete är det inte bra, ökar risken för fång, detta upplyser oftast veterinären om innan man påbörjar behandlingen.

Horsol+täcke har jag hört ska fungera bra på många hästar. Tänk på att en eksemhäst ofta är överkänsliga mot knott o bör tas in perioder då det är mkt knott, ex vis kvällar o tidiga morgnar.

Har själv ingen exemhäst nu, men haft en inporterad Islänning som hade besvär, detta är många år sedan nu, då fanns inga exemtäcken osv. Då behandlades exem med trätjära, väldigt effektivt var det iaf, knotten höll sig på avstånd, o hästen luktade skit

turboliina
0

prob produkterna och hälsningetjära med eksemtäcke och ingång natt tycker jag funkar allra bäst mot eksem men det beror ju självklart på hur allvarligt det är..

vi har använt cortison salva mot eksem ett år på en av mina eksem hästar.. funkade fruktansvärt dåligt och hon tappade huden…

märktes ingen skillnad för övrigt.

och vad jag har förstått av eksem forskning på islandshästar så är cortison ett dåligt allternativ i det långa loppet och förstor mer än det hjälper i längden.

Midlingur
0

Har testat Atarax på häst, det fungerade faktiskt över förväntan. Men vissa svarar inte alls på det. Men hör med din veterinär!

MalinLarsson
0

Vi har en äldre islandsval. som behandlas stora delar av året med kortison (opticortentabletter) han behöver ha täcke och gå in på eftermiddagar/mornar ändå men svullnaderna och kliet hålls på en bra nivå. Vår kille har behövt gå på kortison i 2 "sässonger", eftersom inget annat har hjälpt, det känns inte som en långsiktig lösning utan vi får väl ta "tjuren vid hornen" och ställa in oss på att han får gå vidare till våren.

Kortisonbehandling ska alltid ses som en sista lösning pga alla biverkningar. Jag personligen hade aldrig börjat behandla en ung exemhäst med kortison utan istället tagit bort den. Fungerar ingenting annat, så är det humanare att avsluta.

Pheobe
0

Dom får väl inte fång av salvor heller. Klart man kan använda det.

#4 Atarax i tablettform? Vilken dosering då? Atarax är ju ett preparat som används mkt till människor mot klåda och sådana besvär. Det blockerar histaminet i kroppen. Tja, varför inte

Kris_J
0

Min fick sprutor och salva i ett akut skede.

ingrid
0

#6 Har användt atarax på hund med jättebra resultat, just för exem. Behövde dock ganska stora doser jämfört med människor.

dajmie
0

#5. Vänta med att ta bort honom, du ska få ett dunderpreparat utav mig, som jag nog nästa till hundra procent kan säga att hästen blir bra, det är ett spray, kladdfri.

polgara
0

#6 nä dom får inte fång av salvor, men cortison i tablettform, ökar risken för fång. Cortisonsalva har knappt nån effekt alls på de flesta exemhästar

jackaroo
0

hej. Tack för alla tips, skulle behöva lite fler exem hästar så jag kan prova olika på alla.

När jag menade cortison tänkte jag på en spruta från veterinär.

cortison får vänta så provar jag Horosol el nån av de andra salvorna och täcke innan då.

Men ni anser alltså att hästen ska in natte tid och inte tvärtom??

Han hade ett täcke i våras men eftersom dom var ett gäng hingstar så vart det tyvärr strimlor av täcket innan sommaren kom igång. Tacksamma djur. morr.

<3 Sibell <3

Dior rs 487 på station 2012. Välkomna!

[Teddy]
0

#6 En shettis jag hade för ngr år sedan fick Atarax mot fångkänning. Hon fick 3 tabletter morgon och kväll i en vecka, sedan trappade jag ner dosen. Det hjälpte inte så värst på henne tyckte jag, men jag vet ju heller inte hur hon mått UTAN Ataraxen.

Pheobe
0

#12 var det 10 eller 25 mg?

#9 menar du din salva som luktar tjära? En vän till mej fick av mej för att prova men hon tyckte det blev så stark lukt och färgade manen svart så hon ville inte använda det, eller har du något annat? Hennes stackars pålle har jättestora problem. Jag har nu importerat en krage från Australien som sitter som korvskinn på henne. Ska se om det hjälper.

Själv använder jag marias salva på manarna så fölen inte ska tugga. Färgar vit man svart men det tvättas bort sen om man vill.

dajmie
0

#13. Nej det är inte salvan, detta är ett spray som är kladdfritt, det är ingen direkt färg på den, det är ett dundermedel.

Kris_J
0

#14 pa:a gärna mig om spayen, kan vara intressant att prova.Glad

Midlingur
0

#12 Varför gavs Atarax mot fångkänning?

[Teddy]
0

#13 25 mg.

#16 Det har att göra med histamin. Det blockerar histaminet, eller…? Kommer inte ihåg, men någon annan kan säkert förklara.

AnnaLundin
0

Antihistaminer kan möjligen hjälpa mot klåda. Fast de studier som gjort angående antihistaminer och eksem på häst (i den pågående stora eksemstudien på SLU) har visat att det oftast inte har någon effekt alls på sommareksem.

Jag testade att ge av mina egna antihistaminpiller till min eksemponny (efter samråd med veterinär givetvis) i somras och det hade ingen som helst effekt.

Däremot dajmie är jag nyfiken på att testa din spray jag också. Lilla fröken kliar sig rejält på rumpan fortfarande. Rynkar på näsan Manen verkar inte lika påverkad.

Hanna-D
0

Är också nyfiken på Dajmies spray, vårt halvblod kliar svansroten som besatt emellanåt (och nej, han har inte mask, träckprov är taget!)

MalinLarsson
0

#9 Det låter bra, så som vi kämpt på så vill man ju inte ge upp innan man verkligen testat allt!!

Pheobe
0

Maria. maila mej, vill veta vad det kostar…. stooort behov

Anna

dajmie
0

Ni får skicka pm så kan jag berätta lite mer om den.