Köpa mini shettis??
Funderar på att köpa en mini shettis hingst på 5 månader..
vill ha hjäp med lite kostnader.. har tänkt ha honom i lösdriftsstall, hur mkt brukar det normalt kosta? Hur mkt foder och vad för foder ska en sån liten ha?(är ca 60cm hög) Kostar det att verka?
Kul att du ska köpa en lite minikille.
Jag förmodar att han är fem månader inte när du får hem honom, en fölunge bör inte skiljas från sin mamma så tidigt.
Prata med uppföraren vad han har ätit innan han flyttade och hur mycket, jag skulle börja med att forsätta ge honom vad han är van vid.
Är det fler fölisar där han ska gå?
Lycka till med fölis!
ok. nä det är det inte..det är travare. Men kan du rekomendera ngt bra foder?
Jag ger bara hö, inget kraftfoder till fölisar När jag ger kraftfoder till de vuxna ger jag Mustang Mussli.
Om han har så stora kompisar behöver du kanske ta ur honom ur hagen två gånger om dagen så han kommer åt att äta i lugn och ro.
oki tack
Ngn annan som kan ge mersvar på kostnaderna
Jag betalar 250:- inkl moms för en verkning. Ska dock börja verka min minishetland själv, men det är inget jag rekommenderar dig att göra.
Hö, 2kr/kg. Kraftfoder, om det behövs, vilket är beroende på hökvalitet, mellan 2 coh 8 kr/kg. Som sagts ovan, ett BRA hö räcker oftast…
Verkning, mellan 200 och 300 kr, var 6 - 8:e vecka.
oki tack så mkt. Är det bra att köpa en shettis föl hingst om man inte haft egen häst förrut??Var ärliga! Har hästvana sen ungefär 8år tillbaka och ridvana sen 6 år.. har sköt upp till 5 hästar sj. Just nu har jag bara en :P sköter honom som om han vore min dvs ägaren har int tid så jag o en annan tar hand om honom..skötte om en minishettis hingst på ett år innan men som vi tyvärr en dag hittade död i hagen nu i vintras..antagligen blivit ihjälsparkad av ardennern han gick med:(
Kommentera det jag skrev sist..var ärliga!
Tja, ser inget fel på att börja med varken en minishettis eller en hingst. Började själv med en minishettis.
ok..:D