Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 4708 ggr
Stall-Stjarna
0

Lös i magen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ena shettis (1år 4mån) är konstig i magen. Han har lagt flera "normala" omgångar bajs under en natt men samtidigt så är han rinnig oxå. Vetten sa att sålänge det är kulor de mesta så kan de vara rinniga o man gör inget åt det, men är det nån som har nån tips? Han blir ju alldeles "kletig" baktill o det är ju inte så lätt att tvätta dom nu när kylan kommer?!

Någon som vart med om liknande??

IdaT
0

Linfrö brukar vara bra för magen. Tror att man brukar kunna ge linfröavk till hästar, men ta reda på mer om det, så jag inte säger något konstigt.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

AnnaLundin
0

Linfrö sätter nog mer fart på magen i så fall…

Jag skulle hellre prova något tarmflorestabiliserande, t.ex bakjäst, som symptomlindring…

Sen kanske ett litet träckprov kan ge svar på orsaken till rinnigheten, om man inte hittar orsaken i det hästen pillar i sig. Halvruttet gräs kan ge liknande symptom.

ThiffannyJ
0

Har haft två föl och en 1 åring med dåliga magar hela sommaren. Alla möjliga prover är tagna och vi har provat alla möjliga olika medeciner.

Vi fick tips om att ställa ut en hink med vanlig grillkol i hagen. 1 åringen är faktiskt bra i magen, och fölen är på god väg de med!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

IdaT
0

#2 Okej, där var felet med den rekommendationen.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

fnurran
0

Vår ena mini är från och till lös i magen vintertid.Men sommartid när hon går på bete är magen alltid ok.

Senast i går sa jag att NU har hon varit helt bra en längre tid,men så igår kväll satte jag in en ny mineralbalja i hagen och i morse var hon lös i magen igen.Så det kan vara en orsak.

#3 Äter de faktiskt av grillkolen? Ska testa.

ThiffannyJ
0

#5 Ja, de är i hinken och nosar. Även en fölis som är helt bra i magen. Har dock tagit en hammare och knackat sönder de största bitarna. Men vi har en hink stående i hagen, har haft det ni i ca 2 veckor. 1 åringen blev bra efter en vecka!

www.minishetland.com

exitingsvillemo
0

va? vanlig grillkol alltså? har jag aldrig hört, men ska absolut lägga det på minnet. :O)

Säkert att det inte är farligt på nå vis?

polgara
1

Finns ju koltabletter för människor som är lösa i magen, så varför inte grillkol för hästarna

ThiffannyJ
0

#8 Ja så resonerade vi med, och valde att testa!! Skrattande

Om man vill prova tänk på att inte ta grillkol från en engångsgrill då de är tändvätska i deras kol.

www.minishetland.com

VeronicaP
0

Fast man ska ju inte ge linfrö till unghästar ;-)

Koltabletter funkar bra till hästar också ;-)

exitingsvillemo
0

grillkol, kan ju inte vara farligt, det är ju bara…KolSkrattande

Ska heltklart läggas på minnet

Pheobe
0

Men herregud grillkol? Undvik då för tusan kol som INTE är märkt med SIS- eller DIN-märkt. Andra kol kan ha tillsatser såsom sand, metall och glas splitter. Det används för att dryga ut kolen på vissa billiga märken.

Kolen SKA vara märkt med SIS eller DIN….

RC71
0

# 2 Slemmet som blir när man kokar linfrö bildar sen skyddande hinna på en retad tarm. Har själv fåt mkt bra resultat med linfrö till lösa magar och också många jag känner. Dom blir inte lösare i magen av det.

#10 Varför inte då?

polgara
0

Min veternär ordinerade linfrön alt loppfrön till häst med lös mage, har även blivit rekommenderad det på klinik

Lise
0

Jag använde Krafft magtarm när jag hade ett sto som hade problem med magen och hon blev helt bra.

[Billan]
0

Finns inga kända anledningar till att INTE ge linfrö till unghästar. Anledningen till att många säger så kan vara att proteinet  inte är så lättupptaglit ur linfrö. Ska man ge protein till unghästar finns bättre alternativ. Annars är ju linfrö bra åt både lösa och hårda magar.

exitingsvillemo
0

Jag har hört att hästen inte kan ta upp proteinet i linfrön, men att det däremot hjälper till att ta upp proteinet ur annat foder.

Alltså att man ska ge linfrö för att "förhöja" upptaget av annat foder.

Alltså inte bara gällande unghästar, utan även vuxna.

[Billan]
0

Svaret som gavs från en tillverkare då det diskuterades tidigare om linfrö/kaka.

Hej, ang linfrökaka eller pellets.
Det enda jag vet som kan vara onyttigt med linfrö är att dom innehåller blåsyra, därför är dom linfrö som man ger direkt till häst förbehandlad, är dom inte det ska dom kokas före användandet.
Om det är ngt sådant som det syftas på, annars vet jag inte varför det inte skulle vara bra med linfrökaka.
Dock är det oftast så att linfrökaka är en restprodukt vid linfröolje framställning vilket innebär att oljan innehåller mycket mer näringsämnen och energi än restprodukten. 
På det viset är det nyttigare med linfröolja.

Det är nog vad jag kan tillföra ang linfrö produkter.

Stall-Stjarna
0

Tack för alla svar! Skrattande 

Jag har testat att ge han lite linfröolja men fick inget positivt resultat av detta (märkte faktiskt ingen skillnad alls). Obestämd Medans däremot mitt ena sto mår mycket bra av linfröolja!

Grillkol visste jag inte ens att man kunde ge. Men hur mycket ger man isf? Absolut värt att testa! Finns det nån nackdel eller nåt speciellt att tänka på med kol, bortsett från att de ska vara märkta med SIS eller DIN?

Lise
0

När jag jobbade i travstall gav vi dem filmjölk, det hjälpte också.

Grillkol hade jag aldrig vågat prova, hundar får man absolut inte ge kol och har aldrig hört att man ger hästar det, är det en veterinär som sagt att det är bra?

[Billan]
0

# 21

Nog ger man hundar kol, men då i flytande form. Man använder kol som motgift på förgiftningar.

Kol har ingen/dålig  effekt på lösa magar, bara färgar avföringen svart.

Lösa magar kan man ge Diarsanyl pasta.

Lise
0

#22 Enligt min veterinär ska man inte ge hundar kol, men hon kan ju ha fel?

ThiffannyJ
0

Hos oss har inte avföringen blivit svart. Stoet i fråga står på box, så vi har mycket bra koll på avföringen.

Vi har gett lite i en hink så har de haft "fri tillgång"

Vi hade provat ALLT! Så då känndes det helt ok att även prova kol. Och det funkade ju! För 29:90:- fick man 1 eller 2 kg kol.

www.minishetland.com

Cattis
0

Jag har ett sto som periodvis blir väldigt lös i magen. Efter en kur (1 påse/dag i tre dagar) med kolpulver bruka hon vara bra igen. Så på henne har iaf kol god effekt.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

IdaT
0

Nästa tips jag har är ispagulafröskal, jag vet inte om man ger det till hästar med dåliga magar, men det hjälper för mig ^^, Det har ungefär samma effekt som linfrö, lösa magar "stoppar dom upp" hårda magar "fartar dom på".

Ni får ursäkta lite konstigt ordval, men vet inte vad jag skulle hitta på annars.

[Billan]
0

# 22

Jag jobbar på djursjukhus sen 20 år tillbaka, så så fel kan jag inte ha angående hund !!Viss effekt sögs det ha då det suger upp en del vätska, och ibland kan det ju räcka. Men enligt de kurser vi var på för några år sedan fick vi lära oss att det sällan hade någon effekt alls på lös mage.

Ibland kan det ju vara så att hade man inte givit kol så hade magen ändå blitt bra på de dagarna. Sen kanske inte vetenskapen har rätt alla gånger heller.

Milla
0

Det där med kol använde vi en del på -80 talet på galoppörer som hade problem med stressmage och det hjälpte. Kommer inte ihåg hur mycket som gavs, men vi gav det också i fri tillgång.

Ge hundar kol har jag också varit med om när vår gamla Mulle åt upp en hel burk värktabletter. Dom sondade en hel del kol i honom. Detta var också på 80-talet

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Pheobe
0

Kol är väldigt bra att ge hästar som har blivit förgiftade av ex en dålig ensilagebal

Jag har lärt mej att man inte ska ge hunden kol om den ätit tändvätska, lacknafta, frätande ämnen (lut, syror) eller om hunden är allmänpåverkad eller slö.