Lusflugor
Jag har alltid haft hösten som min favoritårstid. Men nu vågar jag mej inte ut i skogen längre pga de otroligt äckliga lusflugorna!! Det började med den varma hösten förra året då det riktigt svärmade av dem. Känns som om de blir fler och fler - förr kunde man upptäcka någon enstaka typ vart 4.e år eller nåt.
Märker ni av de vidriga små liven..?
lusfluga = älgfluga?
Älgflugor hatar jag iaf. Det är det enda djur som får mig nästintill panikslagen (ok, fästingar gillar jag inte heller, med älgflugan är värre)

Varken sett eller hört talas om vad är det?
Här finns massor, de vill gärna krypa in i nacken och sedan in under hjälmen.
Usch det kryper överallt bara man hör ordet - älgfluga.

Japp! Det är samma! När jag hittade min första på ridhästen jag hade då, skickade vi den på analys hos Anticimex för vi hade aldrig sett något liknande. De benämnde den som "lusfluga", men jag vet att den även kallas älgfluga i folkmun.
#2 En otroligt äcklig varelse som, när den hittat sitt värddjur, släpper vingarna och sedan bits och suger (?) blod (jfr vanliga lusar). Min ridhäst var full i skorvar längs hela ryggen innan jag till slut hittade på lusflugan i pälsen. Måste vara väldigt obehagligt att bli biten av, då min vanligtvis kolugna häst blev i det närmsta tokig och kastade sej/nästan satte sej.
Otroligt kvicka och svåra att få fatt på. Hade själv en i huvudet förra året i säkert två timmar innan jag hittade på den… Lyckligtvis blev jag inte biten iaf.
#3 Nog känns det som det kryper överallt, bara man tänker på dem..! HU! Fästingen har fått en jämbördig konkurrent på min "äckligaste och onödigaste varelsen på jorden"-lista.
#4 Lägg till 'odödligaste' till den listan också…. de är ju riktigt svåra att få död på……

mm v tog en på My idag hon fick den när de var ute och körde *S* och kan tala om att hon hade en del roliga skutt för sig så den bet nog henne lite i allafall..
Finns här också…..vidriga saker! Men älgarna har det nog än värre än hästarna. Jag beredde ett älgskinn förra året och där kröp fullt med sådana där i pälsen och bet mig också om dom kom åt. Ena sättet att döda dom var att ta en hammare och mosa dom, dom går typ inte att slå ihjäl på vanligt sätt.

Fy villka äckliga djur…! jag har mig veterligen aldrig sett ngn, hur stora är dom? någon som har en bild, så man ser mer i verkligt format?
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Det finns 13 olika sorters lusflugor i Sverige!
Hörde att några jägare fått borelia av just älgflugan. Usch!. Någon som vet hur de kan bekämpas. Utan att slå ihjäl dem, det låter som ett evighetsgöra!
Har faktiskt ännu inte sett några här men ifall att….
Ja, usch vad de är äckliga. Hade inte hört talas om eller sett dem i Norrbotten men här i Gbg fick jag se dem och lärde mig att de heter älgflugor. Verkligen irriterande för hästen och svåra att döda. Hemska, otäcka, vidriga är de…

Jag blev biten av en hjortlusfluga, och fick borrelia från bettet. Dom "anföll" när jag plockade lingon en varm och solig septemberdag för några år sedan, räknade inte hur många jag fick på mig, men uppskattningsvis 70 - 80 st. Hälften kröp i håret och innanför kläderna. Jag är inte så känslig för insekter och annat krälande annars, men den gången fick jag PANIK. Efter en lång dusch och hur mycker schampo som helst så kröp ändå ett par stycken fram senare på kvällen. (Borrelian botades med vanligt penicillin.)
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6107&a=470621&printerfriendly=true

http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=3010
En länk till.
#11 det låter som värsta sortens mardröm. Stackars dig, förstår du fick panik. Lömska typer, de där…