Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 2343 ggr
h00jff
0

Dra pulka/kälke

Jag har sett en del bilder på shettisar som drar bl.a. pulka här på siten. Jag har funderat på att både köpa en gammaldags kälke, och att låta shettisen dra den och vanlig pulka.

Det jag har funderat på är HUR man fäster draglinorna i pulkan/kälken för att det ska fungera bra? Antar att man måste ha någon slags svängel, annars kommer väl pulkan/kälken att gå sönder?

Ahnna
0

Pulkan går inte sönder utan svängel, men hästen får dra all vikt med bogen. Så svängel tycker jag är minimum, särskilt om det inte finns skaklar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kratern
0

#1 Det vore idiotiskt att inte ha skaklar….tycker jag i alla fall.

Ahnna
0

#2 Javisst, instämmer helt och fullt. Men jag är ju av den åsikten att det är ganska idiotiskt (läs: riskabelt) att dra pulka med häst överhuvudtaget. Men vill andra göra det så dömer jag inte, men jag själv skulle inte göra det.

www.stuteriprecious.se

pippa__
0

#3 *Nyfiken* vrf inte dra pulka?

Aribigga
0

#4 Jag skulle tippa på att det är för när bakhovarna…

lurvponnyn.vimeddjur.se

pippa__
0

#5 Inte om man har långa linor

VeronicaP
0

Har tolkat med pulka i flera år bakom hästarna och det är inte värre än att tolka med skidor. Vi brukar ha en som rider och fäster linorna i sadlen eller selen om de rider barbacka.

Kratern
0

#7 Det är väl ändå en viss skillnad, tycker du inte….? Att tolka = 2 personer, att köra =1 person som håller koll.

Pulka för mig = se bilden

Så här tar vi oss fram på vintern om snön är för djup för vagn.

Ahnna
0

Utan skaklar kan pulkan åka upp i häcken på hästen och personen som sitter i pulkan hamnar mellan bakbenen = inte bra alls.

Dessutom är det så himla plättlätt hänt att pulkan tippar, hästen blir skrämd, personen som håller i tömmarna gör sig illa och/eller släpas efter skenande häst… Onödig risk tycker jag, det finns vagnar eller slädar om man vill ha det åtminstone lite säkrare i tillvaron.

www.stuteriprecious.se