Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 10-färger
Läst 767 ggr
Lorita
0

En färgfråga

Mamma häst på bilden kan hon ha blackanlag?

Hoppas det går bra att fråga här även om mammahäst är en welsh Glad

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Ahnna
0

Nej, det tycker jag inte att det ser ut som.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lorita
0

OK, inte jag heller men vad skulle du sätta för färg på fölet?

Hon har ål.

AnnaLundin
0

Det är en "fuskål", så avkomman är vanlig fux i grundfärgen.

(och bukskäck, så det heter nog korrekt benämnt rödskäck, skulle jag tro - jag skulle vilja ha en benämning som skiljer på skäckanlagen…)

Lorita
0

#3 skäck genen är en overo det är det ingen tvekan om….men sen var det grundfärgen för ägaren vill ha henne till isabell och den köper inte jag.

AnnaLundin
0

Nej, någon isabell är det inte heller, det är en fux. Möjligen med tillägget "ljus man och svans" - svårt att se på bilderna.

En isabell är inte i närheten av att vara sådär röd.

Lorita
0

#5 jag tycker det är för lite ljust för att få tillägget ljus man och svans det är mindre än en tredjedel ljust i manen och ännu mindre i svansen.

Förutom det blå i ögonen så tycker jag dom är för mörka för ett gulanlag.

Anledningen till att jag frågar är att vi ska ta ut ett pass till henne

exitingsvillemo
0

har pappan ngt gulanlag då? Eftersom ägaren vill få henne till isabell?

Fölet ser ut som en vanlig fux, tycker jag.

Mamma-häst ser vanligt brun ut

Lorita
0

#7 dom har slarvat bort parena på henne så jag försöker få fram pappans namn vad jag vet är att han är en godkänd paint. Gulanlag det tror jag inte han har för jag har för mig han är brun eller svart. Och han har lämnat fux tidigare, vad jag också vet är att han enbart har anlag för overoskäck.

Jag vill utesluta möjligheten att han har black anlag innan vi tar ut ett pass. bästa skulle ju vara om dom hittade en gamla språngsedeln, kan kanske man kan få stam också.

AnnaLundin
0

är mamman welsh så är det ingen black, för såvitt jag vet så finns inte blackar inom den rasen. Och nej, mamman är inte black, utifrån vad man kan se på de foton du lagt ut.

Avkomman är inte heller black, det skulle varit en MYCKET mer distinkt ål i så fall, den syns ju knappt nu. Se t.ex här: http://www.silverkedjan.se/ny/farger/del3.html

Kan du få fram vad pappan heter så kan du kolla med hingsthållaren om det finns en sådan betäckning och i få fall kan du ansöka om att få ut en dubblett. Det är lite krångel med det men det går.

Lorita
0

#9 jag håller på att jobba på vad pappan heter om mamman är ren welsh det har jag bara deras ord på än så länge. Vad jag vill är att få rätt färg i passet….fick man drömma även så att alla papper kom fram så hon fick en stam en tiktig stam.